Buick Skylark (1953–1954): Dárek k padesátinám

Buick oslavil padesáté výročí svého založení malou sérií modelu Skylark s motorem V8. V roce 1953 se jich prodalo 1 690 kusů a v následujícím roce 798.

Americká automobilka Buick, patřící do koncernu General Motors (GM), oslavila v roce 1953 padesáté výročí svého založení prezentací kabrioletu Roadmaster Skylark. Ve stejném roce GM demonstroval  designérský um svých stylistů vedených Harvey Earlem omezenou sérií kabrioletů Oldsmobile 98 Fiesta a Cadillac Eldorado série 62. Skylark (česky to znamená skřivan) tuto dvojici doplnil na tzv. Triple Crown. Skylark byl nejúspěšnějším z této trojice, prodalo se jich 1 690 kusů, přestože jeho cena byla vysoká. Zatímco dobře vybavený kabriolet Buick Roadmaster, ze kterého Skylark vycházel, stál 3 200 amerických dolarů, na Skylark si musel zákazník připravit 4 595 dolarů.

V8 místo osmi v řadě

Buick Roadmaster Skylark 1953 měl pod kapotou nový vidlicový osmiválec Nailhead (foto) s objemem 5 272 cm3 (322 kubických palců) a maximálním výkonem 202 k (149 kW) dosahovaným při 4 100 otáčkách. Točivý moment měl špičku 419 Nm při 2 400/min. Motor V8 nahradil dlouhá léta používaný řadový osmiválec Fireball s objemem 5,2 litru. Dodávku paliva obstarávaly čtyřnásobné karburátory Stromberg nebo Carter. Skylark byl prvním buickem s 12 V elektrickou sítí.

Standardně se Skylark dodával s dvoustupňovou automatickou převodovkou GM Twin-Turbine Dynaflow. Měl podvozkový rám s dvojitou výztuhou ve tvaru X a nezávislé zavěšení předních kol s pérováním vinutými pružinami. Zadní náprava byla typu semi-floating (poloplovoucí).

Zadní kola poháněl vidlicový osmiválec Nailhead s objemem 5 272 cm3 a maximálním výkonem 202 koní.

Bratříček Roadmasteru

Karoserii kabrioletu Buick Roadmaster Skylark 1953 (foto) navrhl šéfdesignér Buicku Ned Nickles. Vycházel přitom z dvoudveřového kabrioletu Roadmaster model 76R. Skylark (model 76X) měl rozvor náprav 3 086 mm, délku (5 273 mm) a šířku (2 029 mm) stejnou jako Roadmaster a skoro stejně i vypadal. Zkrácením výšky předního okna o 76 mm se dosáhlo aerodynamičtějšího vzhledu a výšky vozu 1 496 mm. Nižšímu oknu se musely přizpůsobit i boční okna. Skylark měl stejnou přední masku a nárazník jako Roadmaster a stejně tvarované byly i rámečky kolem světlometů a směrovek. Totožná byla i základní a příplatková výbava, včetně posilovače brzd a řízení, elektrických bočních oken, koberců a rádia Selectronic s elektromotorem ovládanou anténou. Klimatizace se nenabízela s tím, že u kabrioletu je zbytečná.

Karoserii kabrioletu Buick Roadmaster Skylark 1953 navrhl šéfdesignér Buicku Ned Nickles. Vycházel přitom z dvoudveřového kabrioletu Roadmaster.

Skylark měl proti Roadmasteru odkrytá zadní kola a nově tvarované lišty na bocích ve tvaru ptačích křídel, protaženáé od předních až k zadním světlům. Beze změn byl převzat výlisek kapoty motoru a víka kufru. Na předních blatnících kupodivu chyběly pro Buick typické oválné větrací otvory. Sportovnímu vzhledu napomáhala chromovaná drátová kola od firmy Kelsey-Hayes s centrální maticí.

Buick Skylark 1954

Skylark se měl původně vyrábět jen v roce 1953. Přesto byl pro modelový rok 1954 připraven modernizovaný Buick Skylark (foto). Skylark ’54 (model 100) tentokrát vycházel z řady Century/Special série 40 s rozvorem 3 099 mm, takže slovo Roadmaster zmizelo z jeho názvu. Na karoserii došlo k několika stylistickým úpravám. Přední maska měla nyní jemnější svislé mřížování, na předním nárazníku se objevily nové svislé členy ve tvaru nábojů a erb na přídi byl nahrazen nápisem BUICK.

Efektním prvkem bylo zbarvení vnitřních ploch podběhů odlišnou barvou. U bílých vozů byly červené, u tmavších odstínů bílé.

Nejviditelnější změnou bylo vyšší panoramatické přední okno a nově tvarovaná boční větrací okénka. Zadní světla byla vložena do velkých chromovaných nástavců a víko kufru zdobily dva výrazné prolisy končící u svislých členů zadního nárazníku (foto). Motor V8 zůstal bez větších změn. Vůz s pohotovostní hmotností přes dvě tuny dokázal rozjet na maximum 168 km/h a zrychlit z klidu na stovku za 14,4 s. Skylarků ročníku 1954 bylo vyrobeno 798 kusů.

Zadní světla byla vložena do velkých chromovaných nástavců a víko kufru zdobily dva výrazné prolisy.

Po dvou letech výroby zmizel kabriolet Skylark z nabídky vozů Buick a znovu se objevil až v roce 1961. Buick Special Skylark se vyráběl do roku 1963 a patřil do kategorie kompaktů s rozvorem 2 845 mm a délkou pod 5 m. Od roku 1964 byl Skylark považován za zcela samostatnou řadu a do roku 1998 vzniklo postupně (s malou přestávkou) šest generací. Na rozdíl od jiných značek koncernu GM (Pontiac, Oldsmobile, Saturn) se Buick dožil dnešních dnů a zvláště na čínském trhu si získává významnou pozici.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas