Glas 1004 až 1304 (1962–68): Tři z Dingolfingu

Automobilka Hans Glas vyrobila v šedesátých letech přes 38 500 malých vozů řady 04. Kupé, sedany a kombi poháněly čtyřválce OHC s objemy od jednoho do 1,3 litru.

Továrna Hans Glas GmbH z bavorského Dingolfingu vyráběla v padesátých a šedesátých letech minulého století lidová vozítka Goggomobil s rozvorem 1,8 m a motorem vzadu. O něco větší byly vozy Isar s rozvorem rovné 2 metry a pohonem zadních kol čtyřtaktním dvouválcem. Rodinám z válkou poničeného Západního Německa se však díky německému hospodářskému zázraku (Wirtschaftswunder) začalo dařit lépe a tato malá vozítka jim přestala stačit. Glas se proto pustil pod vedením šéfkonstruktéra Karla Domperta do vývoje prvního dospělého automobilu (projekt 612), poháněného čtyřválcovým motorem.


OHC s ozubeným řemenem


V roce 1960 se tým vývojářů vedených Leonhardem Ischingerem (předtím navrhoval motocyklové motory BMW) pustil do vývoje čtyřválcového motoru s rozvodem OHC. Vačková hřídel v hlavě válců byla poháněna ozubeným řemenem, což bylo tehdy dosti nekonvenční a průkopnické řešení. Základní motor určený pro typ 1004 měl objem válců 992 cm3 (vrtání/zdvih 72/61mm) a maximální výkon 42 k (31 kW) dosahovaný při 4 800 otáčkách. Pro typ 1204 byl objem motoru zvětšen na 1 189 cm3 (vrtání zůstalo na 72 mm a zdvih se zvětšil na 73 mm). Díky tomu stoupl výkon motoru na 53 k (39 kW) a rychlost vozu s hmotností 760 kg se zvýšila ze 130 na 140 km/h.


V září 1965 byl typ 1204 nahrazen modelem 1304 s motorem o objemu válců 1 290 cm3 (vrtání/zdvih 75/73 mm) a maximem výkonu 60 k (44 kW). Ten postačoval k dosažení rychlosti až 148 km/h a zrychlení z klidu na stovku za 16,5 s. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 8 l/100 km.


Podvozek


Přední kola byla nezávisle zavěšena na příčných ramenech s vinutými pružinami. Tuhá zadní náprava s podélnými listovými péry byla poháněna přes čtyřstupňovou manuální převodovku se synchronizací u všech rychlostí, což nebylo u vozů této kategorie běžné. Na všech kolech byly hydraulicky ovládané bubnové brzdy (ruční brzda na zadních kolech ovládaná kabelem). Od roku 1963 se za příplatek 195 marek montovaly na přední kola kotoučové brzdy (u verzí TS byly v ceně). Koncepci podvozku převzaly sportovní vozy Glas 1300/1700 GT a sedany Glas 1700.


První bylo kupé


Na mezinárodní automobilové výstavě IAA ve Frankfurtu se v září 1961 představilo kupé Glas S 1004 (foto) s pohlednou dvoudveřovou karoserií v italském stylu. Sériová výroba kupé byla zahájena v květnu 1962 a k prvním zákazníkům (museli si připravit 5 595 DM) se dostalo v srpnu. Kupé mělo samonosnou karoserii s rozvorem 2 010 mm, délkou 3 835 mm a šířkou 1 500 mm. Vzhledem ke krátkému rozvoru měl vůz velké převisy, což vzadu umožnilo vytvořit poměrně velký kufr s objemem 500 litrů. Motor byl umístěn před přední nápravou, takže řidič i spolujezdec měli dost místa pro nohy. Kupé bylo čtyřmístné, zadní sedadla byla ale vhodná spíše pro děti.


Kupé bylo čtyřmístné, zadní sedadla byla ale vhodná spíše pro děti. Samonosná karoserie měla rozvor náprav 2 010 mm a byla dlouhá 3 835 mm.


Sedan a kabriolet


Plně čtyřmístné provedení (Němci mu říkali Limousine) se začalo prodávat v lednu 1963 se silnějším 1,2litrovým čtyřválcem, takže dostalo název Glas 1204 (foto). Od kupé se lišilo střechou zvýšenou o 15 mm (výška vozu 1 370 mm) a zvětšeným prostorem pro cestující na zadních sedadlech. Zvětšila se boční okna za dveřmi a zadní okno mělo menší sklon proti svislé ose. Ve verzi s nejslabším motorem (Glas 1004) byl sedan k dostání až od září 1965.


Dvoudveřový Glas 1204 měl motor s objemem 1 189 cm3 a výkonem 53 koní. V roce 1965 byl nahrazen typem 1304.


Prakticky současně se sedanem se nabídka rozšířila o kabriolet (foto) s plátěnou stahovací střechou. Tvary se kromě absence pevné střechy nijak nelišily od sedanu a kupé. Kabriolet byl ale dražší, stál 6 500 západoněmeckých marek.


Kabriolet s plátěnou stahovací střechou se kromě absence pevné střechy nijak nelišil od sedanu a kupé. Byl ale dražší, stál 6 500 západoněmeckých marek.


Posilování


Motory pro 1004 a 1204 dostaly v listopadu 1963 silnější dvoukarburátorové bratříčky montované do modelů s označením TS. Litrový motor měl výkon 63 k (46 kW) a 1,2litrový 70 k (51 kW). Glas 1204 TS měl maximální točivý moment 93 Nm, dosahoval rychlost 160 km/h a zrychlil z klidu na 100 km/h za 11,9 sekund. Majitel se ale musel smířit se spotřebou kolem 11litrů benzinu na 100 km. Do modelů TS se montovaly přední kotoučové brzdy. Dobře vybavený Glas 1204 TS stál 6 980 DM.


Glas 1204 TS byl v roce 1964 úspěšný na sportovním poli. Gerhard Bodmer s ním například vyhrál třídu cestovních vozů do 1 300 cm3 v závodě na 500 km na Nürburgringu průměrnou rychlostí 112 km/h. Dvojice Bodmer - Schmidt skončila ve 24hodinovce ve Spa-Francorchamps celkově na osmém místě.


Od března 1965 se do limuzíny Glas 1304 TS začal montovat čtyřválec s objemem 1290 cm3 a výkonem 75 k (55 kW) ze sportovního kupé Glas GT. Později byl výkon zvýšen na  85 koní a tento špičkový model celé řady dosahoval rychlost 168 km/h.


Kombilimuzína


Řadu 04 završilo v srpnu 1966 kombi se splývající zádí (Kombilimousine) a velkým nahoru vyklápěným zadním víkem. Kombi se dodávalo ve dvou verzích označených 1004 CL (CL znamenalo Combi Limousine) a 1304 CL (foto). Verze s litrovým motorem disponovala výkonem 40 koní a rychlostí do 130 km/h, kombi 1304 CL mělo výkon 60 k a při hmotnosti 810 kg mohlo dosáhnout rychlost 148 km/h. Přestože to byla na německém trhu zajímavá novinka, prodej nesplnil očekávání. Verze 1004 CL se prodalo kolem 1 700 kusů a verze 1304 CL 6 500 kusů. Zatímco výroba ostatních modelů řady 04 skončila v prosinci 1967, modely CL se dodávaly až do dubna 1968. To už Glas patřil BMW.


Řadu 04 završilo v srpnu 1966 kombi se splývající zádí (Kombilimousine) a velkým nahoru vyklápěným zadním víkem.


Celkem bylo v továrně Glas v Dingolfingu vyrobeno za pět a půl roku 38 507 vozů řady 04 (1004/1204/1304). V posledním roce výroby už nesly znak BMW. Po ukončení výroby se v Dingolfingu vyráběny přední a zadní nápravy pro vozy BMW a po důkladné modernizaci se v továrně vyrábějí vozy BMW řady 5, 6 a 7 a karoserie pro vozy Rolls-Royce.


Fotogalerie s popisky obrázků:
 

Karel Haas