Peugeot 304 (1969–1980): Něco mezi

Peugeot 304 vycházel z úspěšného menšího modelu 204 a z většího 504 převzal tvary přídě. Kromě sedanu se vyrábělo kupé, kabriolet, kombi Break a užitkový Fourgonette.

Francouzská automobilka Peugeot, vyrábějící auta od roku 1889, vycítila na konci šedesátých let minulého století mezeru v nabídce středně velkých rodinných vozů na západoevropském trhu. Bohatnoucí střední třída požadovala prostorný, technicky pokročilý a stylově tvarovaný vůz, který bude schopný jezdit rychle na nově budovaných francouzských, italských a německých dálnicích.

Aby ušetřil na nákladech, vyšel Peugeot při vývoji nového vozu z úspěšného menšího modelu 204, ze kterého použil celou střední část a stejný rozvor náprav. Nový Peugeot 304 sdílel se sedanem 204 celou řadu komponent a dost se mu i podobal. Oba vozy totiž navrhlo pro Peugeot italské studio Pininfarina. Jeho spolupráce s Peugeotem začala modelem 403, vyráběným v letech 1955 až 1966.

Motor, převody, podvozek

Přední kola Peugeotu 304 poháněl vpředu napříč uložený benzinový celohliníkový řadový čtyřválec XL3 s ventilovým rozvodem OHC a objemem válců 1 288 cm3 (vrtání 76 mm, zdvih 71 mm). Při stupni komprese 8,8 a se spádovým karburátorem Solex měl maximální výkon 65 koní (48 kW) při 6 000 otáčkách a točivý moment 94 Nm při 3 750/min. Od roku 1972 se nabízela také výkonnější verze XL3S s dvojitým karburátorem a maximálním výkonem 75 k (55 kW) při 6 200/min, tedy o 10 koní vyšším. K dalším úpravám motoru došlo v roce 1975. Motory XL5 a XL5S měly nepatrně větší objem (1 290 cm3) a o něco vyšší výkon a točivý moment.

Od července 1976 se začaly vyrábět sedany se vznětovým motorem o objemu válců 1 357 cm3. Do verzí kombi a dodávka (Fourgonette) se začaly montovat o dva měsíce později. V roce 1979 se začal nabízet větší vznětový motor s objemem 1 548 cm3, montovaný zpočátku také do modelu Peugeot 305.

Točivý moment motoru se přenášel na přední kola přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou plně synchronizovanou manuální převodovku s řadicí pákou na podlaze. Převodovka byla umístěna pod motorem a sdílela s ním společnou olejovou vanu. Hnací hřídele kol měly homokinetické klouby.

Bezrámový podvozek měl všechna kola nezávisle zavěšena. Přední na spodních příčných ramenech a svislých vzpěrách McPherson a zadní na vlečených ramenech a svislých vzpěrách. Pérování vpředu i vzadu zajišťovaly vinuté pružiny se soustřednými teleskopickými tlumiči a příčnými zkrutnými stabilizátory. Kapalinové brzdy s posilovačem byly vpředu kotoučové Girling a vzadu bubnové.

Sedan

Čtyřdveřový pětimístný Peugeot 304 (foto) navrhl Pininfarina tak, aby vyplnil mezeru mezi oblíbenou "dvěstěčtyřkou" a v roce 1968 uvedeným větším modelem Peugeot 504, jehož tvary rovněž navrhl. Zatímco od 204 převzal celou střední část vozu s dveřmi a bočními okny, u 504 se inspiroval přídí s mírně zešikmenými obdélníkovými světlomety a maskou chladiče. Více se 304 lišil od 204 vzadu. Měl o 13,5 cm větší zadní převis, což umožnilo zvětšit zavazadlový prostor na slušných 445 litrů.

Nový Peugeot 304 sdílel se sedanem 204 celou střední část a dost se mu i podobal. Oba vozy totiž navrhlo pro Peugeot italské studio Pininfarina.

Sedan Peugeot 304 se představil v září 1969 na pařížském autosalonu se samonosnou karoserií s odstupňovanou pevností. Měl rozvor náprav 2 595 mm, rozchod kol 1 320/1 260 mm a vnější rozměry 4 140 x 1 570 x 1 410 mm (d x š x v). Při plném zatížení klesla výška o 6 cm. V interiéru nabízel pohodlná anatomická přední sedadla s možností lůžkové úpravy a zadní lavici, na kterou se dost natěsno vešli tři cestující. Na přání se dodávala posuvná střecha.

Kupé a kabriolet

Třídveřové kupé (foto) se začalo dodávat, stejně jako kabriolet, od března 1970. Proti sedanu měly o 28 cm kratší rozvor, takže kupé i kabriolet byly dlouhé jen 3 750 mm. Šířka byla stejná se sedanem (1 570 mm) a výška se vzhledem k nižšímu přednímu oknu snížila (při plném obsazení) na 1 300 mm. V šikmé zádi mělo dvoudveřové kupé 2+2 víko otevírané společně se zadním oknem směrem nahoru. Nakládací hrana zavazadlového prostoru byla vysoko nad zemí.

Kupé Peugeot 304 bylo vzhledem k nižšímu přednímu oknu vysoké (při plném obsazení) jen 1 300 mm.

Dvoudveřový kabriolet Peugeot 304 (foto) byl na rozdíl od kupé jen dvoumístný. Kupé i kabriolet se vyráběly do července 1975 a své zákazníky si našlo 60 186 kupé a 18 648 kabrioletů, z toho 836 s řízením na pravé straně. Ty byly exportované hlavně do Velké Británie, kde jich pár přežilo až do dnešních dnů. Jak již bylo uvedeno, kupé i kabriolet byly od března 1972 dodávány také ve verzi S s výkonnějšími motory.

Dvoudveřový kabriolet Peugeot 304 byl na rozdíl od kupé jen dvoumístný. Do července 1975 vyrobil Peugeot 18 648 kabrioletů.

Kombi a dodávka

Pětidveřové kombi Peugeot 304 Break (foto) se na trhu objevilo rok po uvedení sedanu, v září 1970.  Mělo stejný rozvor jako sedan (2 590 mm), ale stejně jako kupé a kabriolet převzalo od typu 204 kratší zadek, takže bylo dlouhé jen 3 990 mm. Po otevření zadního víka sahajícího až k nárazníku se objevil velký zavazadlový prostor, který se dal zvětšit sklopením zadních sedadel. Podlaha i zadní strana opěradla zadního sedadla byla opatřena lyžinami usnadňujícími posun zavazadel. Kombi si získalo značnou oblibu a do konce května 1980 jich bylo v Sochaux vyrobeno 216 183 kusů.

Kombi Peugeot 304 Break si získalo značnou oblibu a do konce května 1980 jich bylo v Sochaux vyrobeno 216 183. kusů.

Od kombi byla odvozena třídveřová užitková verze 304 Fourgonette, vyrobená od září 1976 do května 1980 v počtu 30 304 kusů. Prodávala se s benzinovými motory o objemu 1,1 a 1,3 litru a vznětovými motory s objemem 1 357 a 1 548 cm3. Místo bočních oken za dveřmi měla plechové výplně. 

Během výroby se řada 304 měnila jen málo. V roce 1972 byla upravena zadní světla sedanu a barva lva na přední masce se změnila ze šedostříbrné na zlatou. Trochu se zvýšila linie zadní části střechy, čímž se zvětšil prostor nad hlavami cestujících na zadních sedadlech. Na zadních sloupcích sedanu se objevily větrací mřížky a byl pozměněn rám zadních dveří (přední dveře zůstaly zaměnitelné s 204). Dynamo bylo nahrazeno alternátorem a místo kapalinového ovládání spojky byl použit kabel.

Po uvedení na trh v roce 1969 musel Peugeot 304 bojovat o přízeň zákazníků s Renaultem 12, který měl premiéru rovněž v roce 1969 a s Citroënem GS, který se na trhu objevil o rok později. Všechny uvedené vozy postihla v roce 1973 palivová krize, neboť lidé se začali poohlížet po úspornějších autech. Peugeot 304 byl oblíbený u francouzské policie a také u policie v sousedním německém Sársku.

Celkem bylo v letech 1969 až 1980 vyrobeno 1 178 423 Peugeotů 304 a z nich byla více než třetina exportována, převážně v rámci Evropy, ale také do Egypta, kde si jej oblíbili taxikáři. Nástupcem se stal Peugeot 305, vyráběný v letech 1977 až 1989.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas