Cadillac 1947: Před sedmdesáti lety

Cadillac modelového ročníku 1947 vycházel z předchůdce a ten z modelu v podobě jakou měl v roce 1942. Všechny 4 série poháněl motor V8 s objemem 5,7 litru.

Spojené státy vstoupily do druhé světové války 8. prosince 1941, krátce po přepadení Pearl Harboru. Výroba osobních vozů Cadillac byla ukončena 4. února 1942, aby ji nahradila válečná výroba, konkrétně lehké tanky M-24. Poslední tank opustil výrobní linku Cadillacu 24. srpna 1945 a už 7. října 1945 byl vyroben první Cadillac modelového ročníku 1946. Na vývoj nových modelů nebyl čas a proto se bez větších změn začaly vyrábět modely Cadillac série 62 v podobě z roku 1942. V reklamních materiálech Cadillac zdůrazňoval, že jeho motory a převodovky byly prověřeny v boji a byly to jediné komponenty vyráběné a vylepšované bez přerušení během války. Změnou, která stála za povšimnutí bylo jen ukostření záporného pólu baterie.

Stávky a nedostatek surovin způsobily, že velký zájem o nové vozy nemohl být uspokojen. Ještě začátkem roku 1947 měl Cadillac 100 tisíc nevyřízených objednávek. Domů si přivezlo Cadillac ’46 jen něco přes 29 tisíc šťastných majitelů. Při přípravě modelového ročníku 1947 proto nebyl důvod k velkým změnám. Jedinými viditelnými změnami byl styl písma nápisu Cadillac na předních blatnících a masivní kryty kol nazývané pro jejich tvar "sombrero". Cadillac ročníku 1947 se vyráběl ve čtyřech sériích: 61, 62, 60 Special a 75 Fleetwood. Všechny modely se dodávaly se stejným motorem V8.

Vidlicový osmiválec, co také jiného

Cadillac patří k průkopníkům hromadné výroby motorů V8. Prvním byl benzinový motor V8 zvaný <i>L-head</i> s postranními ventily (rozvod SV), použitý poprvé v typu 51 z roku 1914. Jeho poslední verze v Cadillacu ’47 (foto) měla objem válců 5 676 cm3 (346 kubických palců). Motor měl tři hlavní ložiska v každé řadě válců s úhlem rozevření 90 stupňů a hydraulické zvedáky ventilů. S dvojitým karburátorem Carter WCD nebo Stromberg AAV26 a kompresním poměrem 7,25:1 dával tento motor maximální výkon 152 k (112 kW) při 3 400 otáčkách a točivý moment až 353 Nm. Vozy Cadillac 1947 s pohotovostní hmotností kolem dvou tun dokázal rozjet na rychlost až 150 km/h.

Všechny čtyři série Cadillacu 1947 poháněl motor V8 s objemem 5,7 litru s maximálním výkonem 152 koní.

Série 61

Cadillac Series 61 byl ze všech modelů ročníku 1947 ten s nejkratším rozvorem 3 200 mm (126 palců). Byl dlouhý 5 461 mm, široký 2 052 mm a vysoký 1 537 mm, nebyl to tedy žádný drobeček. Cadillac Sixty-One postavený na koncernové platformě B se dodával v dvoudveřovém provedení Club Coupé a čtyřdveřovém Custom Sedan (foto), obojí se splývající zádí. Karoserie všech modelů ročníku 1947 navrhl Harley Earl a určitě mu v tom vydatně pomohl Bill Mitchell, šéfdesigner GM. Kupé se prodávaly za 2 200 $ a prodalo se jich 3 395 kusů. Sedany stály 2 324 dolarů a vyrobeno bylo 5 160 kusů.

Cadillac 61 měl ze všech modelů ročníku 1947 nejkratší rozvor 3 200 mm. Byl dlouhý 5 461 mm, široký 2 052 mm a vysoký 1 537 mm.

Série 62

Nejvyššími výrobními čísly se mohla pochlubit série Sixty-Two, vyráběná v dvoudveřovém provedení Club Coupé a kabriolet (Convertible) a čtyřdveřové verzi Sedan. Proti sérii 61 měla série 62 o 77 mm delší rozvor (3 277 mm) a byla tudíž delší (5 588 mm). Šířka zůstala stejná, výška narostla na 1 694 mm. Nejvíc se prodalo sedanů (cena 2 523 $) s mírně stupňovitou zádí (notchback): 25 834 kusů. Dvoudveřová kupé se splývající zádí stála "jen" 2 446 $ a našlo si je 7 245 zákazníků. Elegantních pětimístných kabrioletů (foto) se prodalo o něco méně (6 755 kusů), mnohé zájemce možná odradila vysoká cena (přes 2 900 dolarů).

Dvoudveřový kabriolet Cadillac 62 s nataženou střechou. V roce 1947 se jich prodalo 6 755 kusů.

Série 60 Special Fleetwood

Tato luxusní série byla postavena na koncernové platformě C. Proti sérii 62 měla rozvor prodloužený o dalších 10 cm na 3 378 mm (133 palců), takže 60S byl uváděn jako šestimístný. Na délku měřil 5 569 mm a snadno se rozpoznal podle čtyř větracích štěrbin na střešních sloupcích C za zadními dveřmi (foto). 3 195 dolarů bylo ochotno za něj zaplatit 8 500 milovníků pohodlí a luxusu. Všechny tři dosud uvedené série byly obuty do pneumatik rozměru 7,0x15.

Na délku měřil model 60 Special Fleetwood 5 569 mm a snadno se rozpoznal podle čtyř větracích štěrbin na střešních sloupcích C.

Série 75 Fleetwood

Největším, nejdražším a nejluxusnějším modelem Cadillacu ročníku 1947 byla série 75 (Seventy-Five). Série 75 Fleetwood (foto) měla rozvor náprav 3 454 mm, byla dlouhá 5 766 mm a nabízela se v pěti provedeních: pětimístný a sedmimístný Sedan, devítimístný Business Sedan a Imperial Business Sedan a ještě sedmimístný Imperial Sedan. Kromě standardní bohaté výbavy si zákazník mohl pořídit za příplatek 186 $ automatickou převodovku Hydra-Matic a za 25 dolarů velké disky kol. 75 Fleetwood měl na rozdíl od předchozích sérií pneumatiky rozměru 7,50x16. Měl také standardně hydraulicko-elektrické spouštění oken, které ale vyžadovalo pravidelnou údržbu.

Nejluxusnějším modelem Cadillacu ročníku 1947 byla série 75 Fleetwood s rozvorem náprav 3 454 mm a délkou 5 766 mm.

V modelovém roce 1947 vyrobil Cadillac 61 926 vozů, což bylo dvakrát více než v prvním poválečném roce 1946. Packard, konkurenčního výrobce luxusních vozů přitom porazil o více než 10 tisíc prodaných vozů. Do následujícího modelového roku 1948 vstoupil Cadillac s přepracovanou karoserií. Frank Hershey a Harley Earl dali vozům Cadillac ročníku 1948 zadní ploutve a přední blatníky zapustili do boků.

Fotogalerie s popisky obrázků:



Karel Haas