Chevrolet Chevelle (1964–67): První generace

První ze tří generací Chevroletu Chevelle se modelem SS zasloužila o vznik kategorie "muscle car". Nejvýkonnější Chevelle SS 396 Z16 disponoval výkonem 375 koní.

V modelovém roce 1964 poslal General Motors (GM) do konkurenčního boje s modely Ford Fairlane a Plymouth Belvedere středně velký vůz Chevrolet Chevelle, postavený na koncernové platformě A. Chevelle byl velikostí srovnatelný s oblíbenými chevrolety z let 1955–57 a měl s nimi stejný rozvor náprav. Širokou nabídkou sedanů, kombi, pickupů, kupé a kabrioletů se snažil pokrýt potřeby co největšího množství zákazníků.

Chevelle 1964

Chevrolet Chevelle modelového ročníku 1964 měl jako základ sérii 300 s rozvorem náprav 2 920 mm (115 palců). Zahrnovala dvoudveřový a čtyřdveřový sedan a hardtop, dvoudveřové kupé (foto), kabriolet, kombi (jmenovaly se Greenbrier nebo Concours) a pickup El Camino. Základní pohonnou jednotkou byl řadový šestiválec GM třetí generace s rozvodem OHV a objemem 3 185 cm3, který dával s karburátorem Rochester 122 koní (SAE). Kdo chtěl víc, mohl si pořídit Chevelle s šestiválci o objemu 3,8 nebo později 4,1 litru s výkony 140 k resp. 155 k. Od poloviny roku 1964 bylo možné objednat Chevelle s vidlicovým osmiválcem 327 V8 smalLblock s výkonem 250 nebo 300 k (221 kW). Nejvýkonnější verzí tohoto motoru byl L76 s výkonem 365 k (269 kW), používaný také v Corvettě. V roce 1965 přidal Chevrolet ještě verzi L79 s výkonem 350 k.

Dvoudveřový Chevelle Malibu SS Sport Coupé z roku 1964 stál s šestiválcovým motorem 2 538 $ a s motorem V8 2 646 $.

Vozy Chevelle měly rámový podvozek s nezávislým zavěšením předních kol s trojúhelníkovými rameny a stabilizátorem. Vzadu měly tuhou nápravu s vlečenými rameny a stabilizátorem. Všechna kola s pneumatikami rozměru 6,50 x 14 měla pérování vinutými pružinami. Vozy Chevelle se standardně dodávaly s bubnovými brzdami a třístupňovou manuální převodovkou.

Chevelle 1964 měl jednoduché elegantní tvary s širokou oválnou přední maskou, do které byly zakomponovány čtyři světlomety. Linie boků byla vzadu mírně prohnutá a zdůrazněná lištami u horní hrany. Zadní světla byla propojena širokou okrasnou lištou se znakem Chevroletu. Sedan byl dlouhý 4 925 mm, široký 1 895 mm a vysoký 1 384 mm a ostatní verze měly podobné rozměry, jen kombi bylo delší (5 050 mm). Celkem bylo v prvním modelovém roce 1964 vyrobeno v USA a Kanadě 294 160 vozů Chevelle.

Chevelle Super Sport

Vstupenkou do nově vzniklé kategorie muscle car (svalnatých vozů) se staly v roce 1964 modely Chevelle Super Sport (SS), dodávané v podobě dvoudveřových hardtopů a kabrioletů Malibu SS (foto). Malibu bylo označení nejvyšší úrovně výbavy, později se stalo samostatným modelem. Chevelle Malibu SS měly za příplatek 162 dolarů klubovková vinylová přední sedadla, upravený přístrojový panel a středovou konzolu s řadicí pákou příplatkové čtyřstupňové manuální převodovky Muncie nebo dvoustupňového automatu Powerglide. Zvenku se poznaly podle speciálních chromovaných krytů kol a nápisů Malibu SS na zadních blatnících.

Chevelle Malibu Super Sport (SS) se stal v roce 1964 vstupenkou do nově vzniklé kategorie muscle car (svalnatých vozů).

Hardtop Chevelle SS s šestiválcovým motorem stál 2 538 $, kabriolet byl o 211 dolarů dražší. Hardtop s motorem V8 stál jen 2 646 $ a tak není divu, že se v roce 1964 prodalo jen necelých 10 tisíc šestiválcových vozů SS a více než 67 tisíc zákazníků zvolilo 4,6litrový 283 V8 s výkonem 195 koní nebo verzi L77 (220 k). Vrcholem nabídky byl Chevelle SS s motorem 327 V8 L76, jehož výkon 365 k dokázal vůz zrychlit z klidu na rychlost 60 mil/h za 6 s. Bylo jich ale vyrobeno jen pár, neboť vznikly problémy s úpravou výfukového potrubí a ukázalo se, že převodovka nestačila na výkon motoru.

Modely 1965

Do modelového ročníku 1965 vstoupil Chevrolet Chevelle (foto) s upravenou přední maskou s širokou vodorovnou lištou mezi dvojitými světlomety a s přepracovanými zadními světly. Zvětšily se také chromované nárazníky (délka vozu narostla o 10 cm) a úpravou podvozku se snížila výška o 3 cm. Základní šestiválec zůstal beze změn ale 283 V8 ve verzi L77 byl u modelů SS nahrazen motorem 327 V8 L30 s výkonem 250 k nebo L74 s 300 k. Ještě o 50 koní víc měl karburátorový smalLblock L79 s čtyřnásobným karburátorem Holley, montovaný i do pickupu El Camino.

Sedan Chevrolet Chevelle 300 z roku 1965. Přední maska měla širokou vodorovnou lištu mezi dvojitými světlomety.

Naprostým vrcholem ročníku 1965 byl Chevelle Malibu SS 396 Z16 v provedení Hardtop Coupé a kabriolet. Číselné označení dostal podle motoru 396 V8 Turbo-Jet big-block, který Vince Piggins upravil z motoru 427 V8 zmenšením vrtání na objem 6 489 cm3. Tento skvělý motor s výkonem 375 koní dostalo jen 200 hardtopů a jeden kabriolet, vyrobený pro generálního manažera Chevroletu Semona "Bunkie" Knudsena. SS 396 Z16 vážil 1 625 kg a dosahoval maximální rychlost 218 km/h. Vozy vyrobené v továrně v Kansas City měly zesílený rám, upravené zavěšení kol včetně pružin a silnější přední stabilizátor. Motory 396 V8 se dodávaly ve třech výkonových verzích: 325, 360 a 375 k (280 kW). K základní ceně 2 600 $ bylo nutné dokoupit balíček Z16 za 1 501 $. Většinu vozů si koupily slavné osobnosti a významní novináři. Dodnes jich jezdí kolem šedesáti.

Nová karoserie (1966–1967)

K důkladnější úpravě designu došlo v roce 1966. Rozvor náprav a rozměry se nezměnily, ale linie boků více připomínala láhev od Coca-Coly (foto) a nová široká přední maska byla mírně protažená do boků a spojená s nárazníkem. K modernějšímu vzhledu přispívala zaoblená boční okna a zadní okno "vnořené" do širokých sloupků C s menším sklonem. Na kapotě se objevily do stran natočené nefunkční "větrací" otvory. Model Chevelle pokračoval sériemi 300, 300 Deluxe a Malibu. Novinkou série Malibu byl čtyřdveřový hardtop Sport Sedan.

Dvoudveřové kupé Chevelle SS 396 se střechou hardtop bez středových sloupků.

Místo šestiválců a 283 V8 s výkonem 200 koní se základní pohonnou jednotkou stal vidlicový osmiválec 327 V8 poskytující 220 k. Chevelle SS 396 s výkonem 325 k se dál nabízel v provedení hardtop (2 776 $) a kabriolet (2 962 $). Slušná cenová politika vedla k tomu, že v roce 1966 bylo prodáno 72 272 kusů těchto výkonných muscle cars.

Na modelech Chevelle ročníku 1967 se mírný facelift projevil hlavně vpředu. Maska chladiče se čtyřmi světlomety už nezasahovala do boků, ale byla na krajích stočená dopředu. Podobně koncipovaný byl i zadní panel s koncovými světly tvarovanými do špičky. Všechny modely měly vpředu kotoučové brzdy a za příplatek se nabízela třírychlostní automatická převodovka. Vozy Chevelle 1967 byly bezpečnější, sloupek řízení byl deformovatelný a všechna sedadla měla bezpečnostní pásy. Nejvyšší nabízený výkon byl snížen o 10 koní na 350 k. Zákazník si mohl vybírat ze sedmi převodovek: dvou manuálních třístupňových, dvou manuálních čtyřstupňových, třístupňové s rychloběhem (overdrive) a dvou automatických Turbo Hydra-Matic.

Výroba vozů Chevrolet Chevelle pokračovala v letech 1968 až 1972 druhou generací a v letech 1973 až 1977 třetí generací. O nich si povíme někdy příště.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas