Ford Mainline, Customline a Crestline: Tři bratři

Americký Ford vyráběl v letech 1952 až 1956 trojici spřízněných modelů lišících se úrovní výbavy. Nejnižší měl Mainline, nejvyšší Crestline a mezi ně byl zařazen Customline.

Automobilky zpravidla označují úrovně výbavy určitého modelu specifickými jmény a jméno modelu zůstává stejné. Americký Ford se na začátku padesátých let rozhodl pro opačný postup. Technicky totožné modely dostaly různá jména podle stupně vybavenosti a množství ozdobných prvků na karoserii.

Ford byl prvním z Velké trojky (GM, Ford, Chrysler), který v roce 1949 přišel s poválečnou konstrukcí. Do roku 1948 všichni američtí výrobci jen modernizovali předválečné modely. Fordův úspěšný model s žebřinovým rámem a pontonovou karoserií, přezdívaný "krabice na boty" se vyráběl do roku 1951. Pro modelový rok 1952 připravil Ford stylisticky upravené modely. Zaoblené linie s děleným šípovým předním oknem Fordu Custom byly u nových vozů nahrazeny většími okny (přední a zadní zaoblená), vyššími boky a o něco většími rozměry.

Ford Mainline

Základním modelem řady vozů Ford ročníku 1952 byl Ford Mainline. Nabízel se v dvoudveřovém provedení Tudor, jako kupé a kombi Ranch Wagon se zadním vodorovně rozděleným víkem. Jediným čtyřdveřovým modelem byl Fordor Sedan (foto). Kombi Mainline bylo k dostání až do roku 1955, kdy všechny Fordovy kombíky vytvořily vlastní řady.

Základním modelem řady vozů Ford ročníku 1952 byl Mainline. Jediným čtyřdveřovým typem byl Fordor Sedan.

Sedany Mainline měly rozvor náprav 2 921 mm (115 palců) a vnější rozměry 5 024/1 877/1 577 mm (d/š/v). Návrháři přední masky se inspirovali proudovými letadly (trojice kruhových otvorů s "náboji" ve středu). Rámečky světlometů byly lakované a světla v zadních blatnících kruhová.

Modely Mainline se nabízely s pohonem zadních kol zážehovými řadovými šestiválci nebo motory V8. Šestiválec s objemem 3 523 cm3 (215 kubických palců) dával s karburátorem Holley a kompresním poměrem 7:1 výkon 102 koní (75 kW) při 3 500/min a točivý moment 251 Nm při 1 300/min. Při pohotovostní hmotnosti 1 470 kg dosahoval rychlost 129 km/h a v průměru spotřeboval 15 litrů benzinu na 100 km. Vidlicový osmiválec Ford Flathead V8 s rozvodem SV a objemem 3 923 cm3 (239 kubických palců) dával 112 k (82 kW) a Mainline s ním na trojku dosáhl rychlost 139 km/h i když byl o 100 kg těžší.

V modelovém roce 1953 měl Mainline jen mírně změněnou přední masku s velkým "nábojem" uprostřed. S další kosmetickou úpravou přední masky se představil Mainline ’54. Pro ročníky 1955 a 1956 připravil Ford výraznou změnu designu (viz dále) a od roku 1957 se stal základním modelem Ford Custom.

Kopírování

Osobní vozy střední třídy, navržené v padesátých letech Fordovými designéry, byla často kopírovány jinými americkými i evropskými značkami. Příkladem může být ruský GAZ M-21 Volha, vyráběný v letech 1956 až 1970 automobilkou v Nižném Novgorodu. V prvních dvou letech výroby měly Volhy řadu podobných prvků jako Mainline, např. přední masku (navíc byla jen hvězda uprostřed) nebo prolisy na zadních blatnících. Později se víc odlišovaly hlavně maskou chladiče se svislým mřížováním. Inspiraci hledaly u Forda také designéři Plymouthu Savoy, britského Standardu Vanguard nebo Opelu Kapitän.

Customline

Střední úroveň výbavy (nebo chcete-li luxusu) představoval model Ford Customline, zařazený nad modelem Mainline a pod modelem Crestline. Nabízel se v provedení sedan (dvoudveřový a čtyřdveřový), dvoudveřové kupé Club Coupé (foto) a čtyřdveřové kombi Country Sedan. Ford Customline měl stejné rozměry jako Mainline a pohon zadních kol obstarávaly stejné šestiválcové a osmiválcové motory. Karoserie se lišila jen lištami a nápisy na předních blatnících a chromovanými ozdobami prolisů nad zadními koly. Modely 1953 a 1954 měly stejné přední masky jako Mainline .


Dvoudveřové kupé Ford Customline Club Coupe (1952) se střechou hardtop bez středových sloupků.
Továrny v Pennsylvánii, Kalifornii a Minnesotě vyprodukovaly v roce 1952 přes 402 tisíc vozů Ford Customline, v roce 1953 necelých 762 tisíc a v roce 1954 674 tisíc vozů, včetně dvoudveřových kombi Ranch Wagon. U šestiválců byl zvětšen objem na 3 653 cm3 (223 kubických palců), takže výkon vzrostl na 117 k (86 kW). Motory V8 nezměnily objem, ale byly modernizovány rozvodem OHV. Jejich výkon stoupl na 132 k (97 kW) a rychlost modelů s tímto motorem překročila 150 km/h.

Crestline

Nejlépe vybaveným modelem z popisované trojice byl Ford Crestline nabízený v letech 1952 až 1954. Dodával se ve verzích Victoria (dvoudveřový hardtop), Sunliner (dvoudveřový kabriolet) a Ranch Wagon (čtyřdveřové kombi). Crestline se nabízel pouze s motorem 239 Flathead V8 s objemem 3 923 cm3. V roce 1954 byly přidány verze Fordor (čtyřdveřový sedan) a Skyliner, dvoudveřový hardtop s prosklenou přední částí střechy zeleným akrylovým sklem (foto). Za jediný rok výroby se jich prodalo 13 144 kusů. Pod kapotou se objevily nové řadové šestiválce s objemem 3 653 cm3 a motor 239 V8 s rozvodem OHV. V roce 1955 byl Crestline nahrazen modelem Ford Fairlane.

Dvoudveřový hardtop Ford Crestline Skyliner ročníku 1954 s prosklenou přední částí střechy zeleným akrylovým sklem.

Mainline a Customline druhé generace

Do modelového roku 1955 vstoupily Ford Mainline a Customline s novými karoseriemi s rozvorem 2 934 mm, délkou 5 042 mm, šířkou 1 928 mm a výškou 1 549 mm. Byly tedy o kousek delší, širší a nižší. K nejviditelnějším změnám patřilo panoramatické přední okno, mřížovaná přední maska a velká kruhová zadní světla ve stylu většího Fordu Fairlane. Oba modely se nabízely pouze v provedení dvoudveřový nebo čtyřdveřový sedan. Kombíky vytvořily vlastní série nazvané Ford Ranch Wagon, Ford Country Sedan a Ford Country Squire.

Ford Customline ročníku 1955 se dal pořídit s 3,6litrovým řadovým šestiválcem nebo vidlicovým osmiválcem Ford Y-block s rozvodem OHV a objemem 4 453 cm3. Jeho výkon 164 k (121 kW) umožňoval dosáhnout vozu s hmotností 1 530 kg rychlost 163 km/h. Modelů Customline bylo v roce 1955 vyrobeno 472 tisíc kusů. Mainline a Customline 1956 (foto) měly proti předchozímu ročníku jen pozměněnou přední masku a boční lišty. Modelů Customline bylo v roce 1956 vyrobeno přes 368 tisíc.

Ford Customline 1956 měl proti předchozímu ročníku jen pozměněnou přední masku a boční lišty.

Fotogalerie s popisky obrázků:



Karel Haas