Cadillac 1948: Začátek éry zadních ploutví

Před 70 lety představil Cadillac první poválečný design svých luxusních vozů, poháněných motory V8. Poprvé se na nich objevila křidélka na zadních blatnících.

Koncem třicátých let dostal šéf designu General Motors (GM) Harley Earl povolení vzít několik svých nejlepších návrhářů na leteckou základnu v Michiganu k prohlídce tajného vojenského letadla. Byli mezi nimi i designeři Bill Mitchell a Frank Hershey. Později se ukázalo, že tato návštěva byla důležitým mezníkem v historii  automobilového designu. Na letištní ploše jim byl představen prototyp dvojtrupového stíhacího letadla Lockheed P-38 Lightning. Mitchell a Hershey byli ohromeni jeho elegantními tvary s dvěma svislými ocasními plochami. Po návratu do studia začali experimentovat s využitím podobných tvarů při návrhu karoserie automobilu.

Za války sloužili Mitchell a Hershey u amerického námořnictva a po válce mohl Frank Hershey svoje nápady uplatnit až při návrhu Cadillacu pro modelový rok 1948. První poválečné Cadillacy (ročníky 1946 a 1947) totiž vycházely z modelů 1942. Hershey se vrátil do GM v roce 1944 a Earl jej hned zařadil do vedení Studia designu značky Cadillac. Mitchell se vrátil do GM později a prací na designu modelů 1948 se neúčastnil. 

Hershey ztvárnil svoji představu do hliněného modelu Interceptor v měřítku 3:8. Když si Earl model prohlédl, nařídil Frankovi, aby navržené zadní ploutve odstranil. Hershey neposlechl a jen je přikryl hadrem. Později se Earl s ploutvemi smířil a Frank Hershey (1907–1997) se tak stal zakladatelem dlouhé éry "okřídlených" modelů značky Cadillac.

Cadillac '48 se začal vyrábět koncem února 1948 (současně s komunistickým převratem u nás) a jeho prodej byl zahájen v březnu. Přes počáteční obavy dealerů, že se nebude líbit, byl zájem o vozy vyšší než nabídka. Za devět měsíců bylo vyrobeno 52 706 vozů Cadillac 1948 v sériích 61 (Sixty-One), 62 (Sixty-Two), Sixty Special Fleetwood a 75 Fleetwood. Podívejme se na jednotlivé modely podrobněji.

Jeden motor stačí

Všechny uvedené modely Cadillac ročníku 1948 používaly zážehový vidlicový osmiválec L-head s litinovým blokem, třemi hlavními ložisky klikové hřídele a objemem válců 5 676 cm3 (346 kubických palců). S kompresním poměrem 7,25:1 a dvojitým karburátorem Carter WCD nebo Stromberg AAV-26 dával maximální výkon 150 k (110 kW), dosahovaný při 3 400 otáčkách. Křivka točivého momentu měla vrchol 353 Nm. Tento motor s rozvodem SV používal Cadillac od roku 1936 a svoji odolnost potvrdil v amerických tancích za druhé světové války. Vozy s pohotovostní hmotností 1 930 kg s ním dosahovaly maximální rychlost 137 km/h.

Série Sixty-One (61)

Série 61 byla základním modelem celé řady s rozvorem náprav 3 200 mm (126 palců) a vnějšími rozměry 5 436 x 2 004 x 1 613 mm (délka x šířka x výška). K hlavním změnám proti modelům 1947 patřily již zmíněné zadní ploutve inspirované stíhačkou P-38, přední blatníky zapuštěné do boků, mírně zaoblené dělené přední okno a atraktivní maska chladiče uprostřed vyšší než po stranách. Čtyřdveřových sedanů série 61 bylo v roce 1948 vyrobeno 5 081 kusů a dvoudveřových Club Coupé (foto) se splývavou zádí 3 521 kusů.

K hlavním změnám proti modelům 1947 patřily zadní ploutve, přední blatníky zapuštěné do boků, mírně zaoblené dělené přední okno a atraktivní maska chladiče.

Předek vozu byl chráněn masivním chromovaným nárazníkem s výraznými svislými členy ve tvaru náboje. Příď tradičně zdobilo velké V a do něj vsazený erbovní znak Cadillacu. Caddy ’48 měl chromované rámečky kruhových hlavních světlometů a pod nimi pomocná světla v obdélníkových rámečcích. Podvozek měl nezávislé zavěšení předních kol s pérováním vinutými pružinami a zadní tuhou nápravu s půleliptickými listovými péry.

Série Sixty-Two (62)

Série 62 měla v roce 1948 stejný rozvor a rozměry jako série 61 a vzhled vozů obou sérií byl prakticky identický. Hlavní novinkou bylo rozšíření nabídky modelů o kabriolet (foto). Zboku se sedan, kupé (říkali mu také sedanette) a kabriolet série 62 lišil jen prahovými lištami napojenými na chromované chrániče před odletujícími kameny za předními koly. Zezadu se série 62 snadno rozpoznala podle tří lesklých proužků pod koncovými světly. Také interiér byl o něco lépe vybaven. Celkem bylo v roce 1948 vyrobeno 34 211 Cadillaců série 62, z toho 23 997 sedanů, 4 764 kupé a 5 450 kabrioletů.

Proti sérii 61 měla série 62 prahové lišty napojené na chromované chrániče před odletujícími kameny za předními koly.

Série Sixty Special Fleetwood

Sedany série 60 Special Fleetwood opět vycházely z rozšířené platformy C a měly rozvor prodloužený na 3 378 mm (133 palců), takže délka narostla na 5 740 mm. Projevilo se to na předních i zadních dveřích, širších proti sériím 61 a 62 o 5 cm. Kromě délky byly dalšími rozpoznávacími znaky čtyři šikmé lišty na sloupcích C, pozměněný tvar chromovaných ozdob na zadních blatnících a absence vodorovných lišt na bocích. V interiéru měl Cadillac 60 Special čalounění v kombinaci látky a kůže a kůží potažené dveře a palubní desku. Šestimístných sedanů 60 Special (foto) se v roce 1948 prodalo 6 561 kusů.

Od série 62 se Cadillac 60 Special lišil šikmými lištami na sloupcích C, pozměněným tvarem chromovaných ozdob na zadních blatnících a absencí vodorovných lišt na bocích.

Série 75 Fleetwood

Ze všech vozů Cadillac ročníku 1948 měla nejdelší rozvor série 75 Fleetwood – 3 454 mm (139 palců). Proti ostatním sériím byl také širší (2 090 mm) a vyšší (1 821 mm). Konzervativní karoserie totiž vycházela  z předválečných luxusních modelů značky Cadillac s předními blatníky vystupujícími z boků a výrazně se lišila od ostatních sérií. Fleetwoody 75 měly místo zadních ploutví jen chromované nástavce na zadních blatnících s koncovými světly. Lišila se i přední maska s pěti vodorovnými lištami, z nichž dvě byly protažené až pod světlomety s lakovanými rámečky. Dojem luxusu zvyšovaly chromované prahy dveří s náznakem stupaček. Zadní dveře se otevíraly proti směru jízdy.

Konzervativní karoserie modelu Cadillac 75 Fleetwood vycházela  z předválečných luxusních typů značky Cadillac.

Cadillac 75 Fleetwood byl standardně vybaven čtyřstupňovou automatickou převodovkou Hydra-Matic. Hmotnost těchto korábů silnic byla kolem 2 300 kg a po dálnici se těžo rozjížděly na maximální rychlost. Pětimístných sedanů 75 Fleetwood bylo v roce 1948 vyrobeno 225 kusů, sedmimístných Sedanů 499 kusů, Imperial Sedanů 382 kusů a devítimístných Business Sedanů 90 kusů. Cena těchto luxusních vozů se pohybovala v rozmezí 4 839 až 4 959 dolarů.

Třešničkou na dortu byly dva kabriolety, postavené na podvozku Cadillacu 62 ročníku 1948 francouzským karosářem ruského původu Jacquesem Saoutchikem. Fialový kabriolet ve stylu Art Deco, postavený pro newyorského kožešníka Louise Rittera, se v prosinci 2017 dražil v aukční síni RM Sotheby a byl prodán za 875 tisíc dolarů.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas