Porsche 924 (1976–1988): Borec z Neckarsulmu

Kupé Porsche 924 bylo prvním vozem této značky s motorem umístěným vpředu, převodovkou vzadu (transaxle) a pohonem zadních kol.  

Porsche 924 byl nástupce "lidového sporťáku" VW-Porsche 914, vyvinutého ve spolupráci s automobilkou Volkswagen. Bylo to první automobil značky Porsche s vodou chlazeným motorem umístěným vpředu, přičemž převodovka byla umístěna vzadu společně s rozvodovkou (systém transaxle). Byl to značný odklon od dosud používané koncepce se vzduchem chlazeným motorem umístěným vzadu.


S rozpočtem kolem 150 milionů západoněmeckých marek (DM) zahájil Porsche v roce 1970 vývoj dalšího společného sportovního vozu, který měl být prodáván pod značkami Porsche a Audi. Aby bylo dosaženo příznivé prodejní ceny, měl vyvíjený vůz používat co nejvíce sériových dílů z výrobního programu VW a Audi. Ještě před dokončením vývoje byl tento projekt EA 425 v roce 1975 na příkaz nového šéfa Volkswagenu Toniho Schmückera ukončen. V době palivové krize se Volkswagen ocitl v potížích a navíc přišel v roce 1974 s vlastním sportovním vozem VW Scirocco.


Porsche si proto práva na dosud vyvinutou konstrukci koupilo zpět a vývoj dokončilo ve vlastní režii. Ještě předtím se Porsche dohodlo s Volkswagenem, že se bude nový sportovní vůz vyrábět v továrně Audi/NSU v Neckarsulmu, která se měla zavírat. Na oplátku získalo Porsche od VW potřebné díly (hlavně čtyřválcový motor) za výhodných podmínek. Vlastní výrobní kapacity totiž obsadil model Porsche 928.


Líbivý vzhled


Dvoudveřové kupé Porsche 924 (foto) s rozvorem náprav 2 400 mm, délkou 4 213 mm, šířkou 1 685 mm a výškou pouhých 1 270 mm dostalo samonosnou ocelovou karoserii s uspořádáním sedadel 2+2. Designér Harm Lagaay nizozemského původu (narodil se v Haagu) dal vozu tvary výrazně se lišící od předcházejících modelů značky Porsche (356, 911 a 914). Motor byl umístěný vpředu pod dlouhou, dopředu se svažující kapotou, končící až u nárazníku se zabudovanými směrovkami a dálkovými světly. Elektricky vyklápěné hlavní světlomety byly schované pod kryty, takže nijak nenarušovaly hladký tvar přídě. Pod předním nárazníkem byl malý spoiler. Aerodynamika karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,34 byla na slušné úrovni.

Dvoudveřové sportovní kupé Porsche 924 mělo dlouhou, dopředu se svažující kapotu, končící až u nárazníku se zabudovanými směrovkami a dálkovými světly.


Uvnitř měla "devětsetdvacetčtyřka" samostatná přední anatomická sedadla s dopředu sklopnými opěradly a integrovanými opěrkami hlavy, pocházejícími z Porsche 911. Vanovitá zadní sedadla byla rozdělená vysokým středovým tunelem a mohla poskytnout dostatek pohodlí pouze menším osobám nebo dětem. Naproti tomu zavazadlový prostor byl na sportovní vůz dostatečně veliký (370 litrů) a dobře přístupný nahoru výklopným, klenutým zadním oknem. Dal se ještě zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel.


Před dvouramenným volantem (na přání potaženým kůží) se nacházely tři sdružené kruhové přístroje: vlevo teploměr chladicí kapaliny a benzinoměr, uprostřed rychloměr a ukazatel ujetých kilometrů (včetně denního) a vpravo otáčkoměr. Na středové konzoli byly umístěny další přístroje: tlakoměr oleje, analogové hodiny a voltmetr. Nechyběl zde ani zapalovač cigaret, páčky k regulaci větrání a topení a šachta pro autorádio se třemi reproduktory. Na přání se dodávalo posuvné střešní okno nebo odnímatelný střešní díl z plastu.


Čtyřválec od VW


Porsche 924 poháněl v základní verzi řadový čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHC a objemem 1 984 cm3 (vrtání x zdvih: 86,5 x 84,4 mm). Při stupni komprese 9,3:1 a se vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic dával největší výkon 125 k (92 kW) při 5 800 otáčkách. Točivý moment měl maximum 165 Nm při 3 500 otáčkách. Motor skloněný pod přední kapotou o 40 stupňů vpravo pocházel z velkosériové produkce Volkswagenu a používal se např. u vozu střední třídy Audi 100 nebo ve verzi s nižším výkonem v užitkových vozech VW LT. S vzadu umístěnou čtyřstupňovou převodovkou (výroba VW/Audi) byl spojen rourou, ve které se otáčel čtyřikrát uložený spojovací hřídel o průměru 20 mm. Od roku 1977 se na přání dodával třístupňový automat a klimatizace a od roku 1980 standardně pětistupňová převodovka.


Při pohotovostní hmotnosti 1 080 kg dosahoval Porsche 924 rychlosti až 200 km/h a z 0 na 100 km/h zrychloval za 9,6 s. Normovaná spotřeba podle DIN se uváděla 7,7 litrů na 100 km. Porsche 924 se prodávalo od ledna 1976 se základní cenou 23 240 marek (pro porovnání: Porsche 911 stál 31 tisíc DM). Do roku 1985 bylo v Neckarsulmu vyrobeno přes 122 tisíc vozů Porsche 924. Nejvíc jich bylo vyrobeno v roce 1978 (přes 22 tisíc), potom produkce postupně klesala.


Porsche 924 Turbo


Přes slušné prodejní výsledky typu 924 si někteří zákazníci stěžovali na nedostatečný výkon motoru. Prostě se jim zdálo, že to s motorem od VW není plnokrevné Porsche. Na tyto stížnosti reagovalo Porsche v roce 1979 uvedením modelu Porsche 924 Turbo (tovární kód 931). Jako základ byl použit původní dvoulitrový čtyřválec z typu 924, pro který byla vyvinuta nová hlava válců s půlkulovými spalovacími komorami a jinak umístěnými zapalovacími svíčkami. Hlavní podíl na zvýšení výkonu mělo turbodmychadlo KKK s maximálním plnicím tlakem 0,7 baru. Nový motor dosahoval maximální výkon 170 k (125 kW) při 5 500 otáčkách a točivý moment měl vrchol 245 Nm při 3 500 min-1. Přestože hmotnost narostla o 100 kg na 1180 kg, zvýšila se maximální rychlost na 225 km/h a zrychlení na stovku se zkrátilo na 7,8 sekund.


Vzhled Turba se od standardního Porsche 924 lišil jen v detailech. Hlavním rozlišovacím znakem byly čtyři vzduchové vstupy na přídi, přidané mezi výklopné světlomety. Dostatek vzduchu přiváděl do turbodmychadla otvor typu NACA na pravé straně kapoty. Zvýšení přítlaku na zadní kola zajišťoval spoiler z polyuretanu, umístěný pod zadním oknem. Hliníková 16palcová kola od ATS byla obuta do širokých pneumatik 185/70 VR15. Často se Porsche 924 Turbo dodávalo s dvoubarevným lakováním karoserie (foto).


Porsche 924 Turbo poháněl dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem KKK. Často se dodávalo s dvoubarevným lakováním karoserie.


V interiéru mělo Turbo tříramenný kůží pošitý volant a kůží potaženou řadicí páku. Změnil se také dekor potahu sedadel a výplní dveří. Podvozek byl vylepšen tlumiči Koni na přední ose a přední kotoučové brzdy dostaly vnitřní větrání. Základní cena typu 924 Turbo byla stanovena na 40 tisíc DM. Po dvou letech (od roku 1981) byl kompresní poměr 7,5:1 zvýšen na 8,5:1, takže výkon stoupl o 7 koní na 177 k (130 kW). Ručka rychloměru se dotkla číslice 230. Do června 1982 bylo vyrobeno přes 11 700 vozů Porsche 924 Turbo. Pro italský trh bylo ještě v letech 1982 a 1983 vyrobeno dalších 654 vozů. Porsche 944, vyráběný od roku 1981, byl pro Turbo příliš silnou konkurencí.


Porsche 924 Carrera GT


Dalšího zvýšení výkonu se Porsche 924 dočkalo v roce 1979, kdy byl prototyp  Porsche 924 Carrera GT (tovární kód 937) představen na autosalonu IAA ve Frankfurtu. Carrera GT (foto) vycházela z typu 924 Turbo, dvoulitrový čtyřválec byl ale dál upraven ke zvýšení výkonu lehčími kovanými písty, kalenou vačkovou hřídelí a přepracovanou hlavou válců a kompresí zvýšenou na 8,5. Plnicí tlak turbodmychadla KKK byl zvýšen na 0,75 baru a byl přidán chladič stlačeného vzduchu. S výkonem motoru 210 k (154 kW)/6 000 jezdila Carrera GT rychlostí až 240 km/h a zrychlovala z nuly na 100 km/h za 6,9 s. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 9 litrů na 100 km.


Carrera GT vycházela z typu 924 Turbo, dvoulitrový čtyřválec byl ale dál upraven ke zvýšení výkonu.


Tvarové řešení karoserie vycházelo z připravovaného typu Porsche 944. Vpředu a hlavně vzadu měla Carrera GT rozšířené sklolaminátové podběhy kol. Díky tomu narostla šířka vozu na 1 735 mm. Ze stejného materiálu (GFK) byl vyroben výrazný nástavec vzduchového vstupu na kapotě. Uvnitř mělo Porsche 924 Carrera GT sportovní sedadla ve výši ramen protažená do boků a za příplatek elektrické ovládání oken dveří a vnějších zpětných zrcátek, klimatizaci atd. Cena začínala na 60 tisících DM. V roce 1981 bylo vyrobeno 400 exemplářů Porsche 924 Carrera GT, z nich polovina byla prodána v SRN. V USA se nesměly prodávat, neboť nesplňovaly emisní předpisy.


Kupé Porsche 924 Carrera GT posloužilo jako základ pro vývoj závodních modelů Carrera GTS, GTP a GTR, které byly na začátku osmdesátých let úspěšné v mistrovství světa sportovních vozů a v 24hodinovém závodu v Le Mans.


Porsche 924 S


Zpřísněné emisní předpisy v USA přinutily Porsche, aby pro modelový rok 1986 připravilo typ 924 S (foto) poháněný čtyřválcem o objemu 2 479 cm3 z typu Porsche 944. Výkon 150 k (110 kW) umožnil vozu s hmotností 1190 kg dosáhnout rychlost 215 km/h a zrychlit na sto za 8,5 s. Porsche 924 S bylo standardně vybaveno pětistupňovou manuální převodovkou a za příplatek třístupňovým automatem.


Karoserie a interiér Porsche 924 S se proti typu 924 prakticky nezměnily. Jedinou viditelnou změnou byla 15palcová kola z lehké slitiny s pěti kruhovými otvory.


Většina dílů podvozku byla převzata z typu 944, karoserie a interiér se proti typu 924 prakticky nezměnily. Jedinou viditelnou změnou byla 15palcová kola z lehké slitiny s pěti kruhovými otvory, obutá do pneumatik 195/65 VR15. Krátce před ukončením výroby byl výkon zvýšen na 160 koní a točivý moment na 210 Nm. Do srpna 1988 vyrobili v Neckarsulmu necelých 16 300 vozů Porsche 924 S. Cena začínala na 41 950 DM. S typem 924 S skončila životní pouť celé řady 924.


Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas