Borgward Hansa 1500/1800: První německý ponton

Dvoudveřové a čtyřdveřové modely Hansa 1500 vyráběl Borgward v Brémách v letech 1949 až 1952. V nabídce nechybělo kombi a kabriolet. Silnější Hansa 1800 (včetně vznětové verze) se vyráběla v letech 1952–54.

Automobily Hansa se v Německu objevily už v roce 1905, kdy August Sporkhorst (1870–1940) společně s průmyslníkem Robertem Allmersem (1872–1951) založili automobilovou společnost Hansa. V roce 1909 začali se stavbou továrny Hansa-Werke v dolnosaském Varelu a o pět let později se spojili s automobilkou NAMAG (Norddeutschen Automobil- und Motoren AG) z hansovního města Brémy. Vznikla tím společnost Hansa-Lloyd-Werke AG, jejímž ředitelem se stal Robert Allmers.

Když se Hansa-Lloyd-Werke ve Varelu dostala v roce 1930 do finanční tísně, koupil většinu akcií Carl F. W. Borgward (1890–1963), spolumajitel sousední továrny Goliath-Werke Borgward & Co. Po Allmersově odchodu v roce 1931 bylo jméno Hansa-Lloyd vymazáno z registru firem a Borgward začal název Hansa používat k typovému označení svých modelů. V této praxi pokračoval Borgward i po skončení druhé světové války.


Ženeva, březen 1949

První německý automobil poválečné konstrukce přivezl Borgward na ženevský autosalon, konaný v březnu 1949. Shodou okolností zde byl také poprvé vystaven kabriolet Tatra T 600 s karoserií Sodomka, darovaný později J. V. Stalinovi k narozeninám. Borgward Hansa 1500 předběhl svojí pontonovou konstrukcí karoserie známější Mercedes 180/190 "Ponton" o téměř čtyři roky. Od října 1949 se Hansa 1500 dodávala v dvoudveřovém provedení, ale o pár měsíců později se paleta modelů rozšířila o čtyřdveřový sedan (foto) se stupňovitou zádí.


O pár měsíců později se paleta modelů rozšířila o čtyřdveřový sedan s rozvorem 2 600 mm, délkou 4 450 mm, šířkou 1 620 mm a výškou 1 560 mm.


Sedan Borgward Hansa 1500 měl rozvor náprav 2 600 mm, byl dlouhý 4 450 mm, široký 1 620 mm a vysoký 1 560 mm. Pontonová konstrukce tříprostorové ocelové karoserie umožňovala, aby kabina pokrývala téměř celou šířku vozidla a s lavicovými sedadly vpředu a vzadu poskytovala dostatek pohodlí až šesti cestujícím (první verze měla řadicí páku na podlaze, takže byla pětimístná). Také zavazadlový prostor, přístupný nahoru vyklápěným víkem, byl dostatečně velký. Místo tradičních ručkových směrovek měla Hansa 1500 vpředu i vzadu směrové blikače. Ramena volantu tvořily čtveřice tenkých tyček (podobné řešení měly první vozy Porsche), které nebránily pohledu na přístroje pod volantem. Pod volantem byla rovněž umístěna řadicí páka třístupňové manuální převodovky nebo páka dvoustupňové samočinné převodovky Hansa-Matic s indikací na sloupku řízení.

Pod přední kapotou, zavěšenou po straně a otevíranou z levé nebo pravé strany, se nacházel řadový benzinový čtyřválec s rozvodem OHV a objemem 1 498 cm3 (vrtání x zdvih: 72 x 92 mm). Se spádovým karburátorem Solex měl maximální výkon 48 k (35 kW) dosahovaný při 4 000 otáčkách. Točivý moment měl špičku 102 Nm při 2 300 min-1. Vůz s pohotovostní hmotností 1 120 kg měl nejvyšší rychlost 120 km/h a v průměru spotřeboval 9 až 10 litrů benzinu na 100 km. V roce 1952 došlo k úpravě motoru za účelem zvýšení výkonu na 52 k (38 kW).

Borgward Hansa 1500 měl obě nápravy dělené a odpružené příčnými listovými péry. Poháněná zadní kyvná náprava byla vybavena hydraulickými tlumiči nárazů. Na všech čtyřech kolech byly bubnové, hydraulicky ovládané brzdy, ruční brzda byla mechanická a působila na zadní kola.


Kombi, kabriolety a kupé

Brzy po zahájení výroby Hansy 1500 v Brémách byla nabídka rozšířena o prostorné třídveřové kombi (foto) se zadními dveřmi otevíranými do strany. Od něj byla odvozena dodávka s plechy místo bočních oken.  


Brzy po zahájení výroby Hansy 1500 v Brémách byla nabídka rozšířena o prostorné třídveřové kombi se zadními dveřmi otevíranými do strany.


Dalšími variantami Hansy 1500 byl dvoudveřový čtyř až pětimístný kabriolet (foto) se stahovací plátěnou střechou a 2+2místný Sportcabriolet s rozvorem zkráceným na 2 400 mm a délkou 4 165 mm. Výkon 1,5litrového motoru byl zvýšen na 66 k (49 kW). Oba kabriolety stavěla do května 1952 karosárna Hebmüller z Wülfrathu.


Dalším provedením Hansy 1500 byl dvoudveřový čtyř až pětimístný kabriolet se stahovací plátěnou střechou.


Zmínku si zaslouží dva prototypy Borgward Hansa 1500 Sportcoupé, postavené v roce 1954 a vystavené na ženevském autosalonu. Čtyřválec s objemem 1,5 litru měl výkon 80 koní při 5 200 min-1 a pohlednému kupé oblých tvarů dovolil dosáhnout rychlost až 185 km/h.

Solidně stavěná Hansa 1500 se dobře prodávala, i když cena nebyla zrovna nízká. Dvoudveřový model se v roce 1951 prodával za 8 480 marek, což bylo o tisícovku víc než cena konkurenčního čtyřdveřového Mercedesu 170 V předválečné konstrukce. Výroba Hansy 1500 skončila na podzim 1952. Celkem jich vzniklo přes 22 500 kusů a náhradou se stala silnější Hansa 1800.  


Hansa 1800

Od května 1952 se začal vyrábět silnější model Borgward Hansa 1800 (foto) se stejnou karoserií a podvozkem, ale poháněný čtyřválcovým motorem objemu 1 758 cm3, který dával 60 k (44 kW). Hansa 1800 měla čtyřstupňovou převodovku se synchronizací horních dvou stupňů. Přední blikače byly přemístěny na horní hrany předních blatníků, jinak ale vše zůstalo při starém.


Od května 1952 se začal vyrábět silnější model Borgward Hansa 1800. Směrová světla byla přemístěna na horní hrany předních blatníků.


Stejně jako u Hansy 1500 se nabízelo dvoudveřové a čtyřdveřové provedení, kabriolet a kombi. V prosinci 1952 se začal nabízet vznětový motor stejného objemu s výkonem 42 koní (31 kW). Sedan Hansa 1800 Diesel dosahoval podle testu britského časopisu The Motor maximální rychlost 109 km/h a v průměru spotřeboval 6,2 litru nafty na 100 km. Do května 1954 se prodalo přes 8 tisíc vozů Hansa 1800 s benzinovým motorem a přes 3 tisíce dieselů.


Rekordy a závody

V srpnu 1950 vytvořil závodní vůz Borgward, postavený na základě Hansy 1500, na francouzském okruhu v Montlhéry dvanáct mezinárodních rekordů ve třídě do 1,5 litru. Tisíc mil ujel například průměrem 172 km/h. Vůz postavila inženýrská kancelář INKA (Ingenieurs-Konstruktions-Arbeitsgemeinschaft), kterou dal dohromady August Momberger z bývalých techniků Auto-Unionu. Momberger navrhl hliníkovou aerodynamickou karoserii a Karl-Ludwig Brandt vyladil motor na 66 k. Řidiči rekordního vozidla INKA byli August Momberger, Adolf Brudes, Heinz Meier a Karl-Heinz Schäufele.

V roce 1952 bylo postaveno několik závodních roadsterů Borgward Hansa 1500 RS, jehož 1,5litrový čtyřválec měl údajně výkon až 165 koní a vůz s hmotností kolem 650 kg s ním dosahoval rychlost až 250 km/h. Jezdci Adolf Brudes, Hans-Hugo Hartmann, Karl-Günther Bechem, Fritz Jüttner, Franz Hammernick, Theo Helfrich a Hans Herrmann se s tímto vozem zúčastnili řady závodů na Nürburgringu, Avusu, v Le Mans a v Buenos Aires. Na Carrera Panamericana 1953 byl Hugo Hartmann diskvalifikován ve třídě lehkých sportovních vozů, neboť překročil časový limit v etapě o pouhých 7 sekund.

Borgward Hansa 1500/1800 byla v roce 1954 nahrazena modernějšími modely Borgward Isabella.


Fotogalerie s popisky obrázků:



Karel Haas