Bentley S (1955–1965): Ve stínu stříbrného oblaku

Luxusní sedany Bentley série S byly dvojčaty modelu Rolls-Royce Silver Cloud. První provedení S1 poháněl řadový šestiválec, S2 a S3 měly pod kapotou motory V8.

Během světové hospodářské krize, započaté v pátek 25. října 1929 krachem na newyorské burze (černý pátek), se britská automobilka Bentley z Crewe (hrabství Cheschire) dostala do finančních potíží. Nepomohlo ani uvedení nových motorů s objemem 4 a 8 litrů a v roce 1931 převzal Bentley známý výrobce luxusních vozů Rolls-Royce. Značka Bentley zůstala zachována, ale vozy Bentley se staly dvojčaty vozů Rolls Royce. Lišily se zpravidla jen odlišnou maskou chladiče, nižší cenou a sportovnějším charakterem.

Bentley řady S z roku 1955 byl odvozen od modelu Rolls-Royce Silver Cloud, posledního vozu této značky s příhradovým rámem. Silver Cloud (stříbrný oblak) první série nahradil model Silver Dawn (stříbrný úsvit), vyráběný v letech 1949 až 1955. Silver Cloud byl prvním vozem značky Rolls-Royce, jehož karoserie byla většinou vyráběna u firmy Pressed Steel Company z Cowley poblíž Oxfordu podle návrhu hlavního stylisty R-R Johna Blatchleye.

Bentley S1 (1955–59)

První Bentley série S (foto), později nazvaný S1, debutoval koncem dubna 1955 a kromě masky chladiče se podobal vozu Rolls-Royce Silver Cloud jako vejce vejci. Přední blatníky s prolisy sledujícími horní hranu byly zapuštěné do boků a plynule navazovaly na zadní blatníky se stejnými prolisy. Kruhové světlomety byly tradičně umístěny po stranách masky chladiče. Zaoblená maska chladiče měla stejně jako Silver Cloud svislé mřížování, sošku Ecstasy ale nahradilo okřídlené B. Přední okno bylo mírně zaoblené a všechna okna ve dveřích měla větrací okénka. Dveře, kapota motoru a víko zavazadlového prostoru byly vyrobeny z lehké hliníkové slitiny. Vůz měl rozvor náprav 3 124 mm (123 palců), byl dlouhý 5 385 mm, široký 1 899 mm a vysoký 1 632 mm. Od roku 1957 se dala pořídit verze s rozvorem náprav prodlouženým o 102 mm na 3 226 mm poskytující více místa pro nohy cestujícím na zadních sedadlech.

Bentley S1 měl přední blatníky zapuštěné do boků a plynule navazující na zadní blatníky. Světlomety byly tradičně umístěny po stranách masky chladiče.

Bentley S1 poháněl vpředu umístěný kapalinou chlazený řadový šestiválec s objemem válců 4 887 cm3 (vrtání/ zdvih: 95,25/114,3 mm). Motor měl neobvyklý ventilový rozvod F se sacími ventily v hlavě válců a výfukovými v bloku motoru. Výkon se neuváděl, byl ale podle výrobce postačující. Odhaduje se, že se dvěma karburátory SU H6 a kompresním poměrem 6,6:1 měl výkon 155 koní (114 kW), dosahovaný při 4 000 otáčkách. To nebylo pro vůz s hmotností 1 975 kg mnoho. Nejvíce se dokázal rozjet na 165 km/h a spotřeba se pohybovala kolem 18 l/100 km.

Bentley S1 měl příhradový rám s křížovými výztuhami a nezávislé zavěšení předních kol s pérováním vinutými pružinami, tlumiči a stabilizátorem. Zadní náprava byla tuhá s podélnými půleliptickými listovými pružinami a tlumiči. Kapalinové bubnové brzdy měly mechanický posilovač. Standardně se S1 dodával s čtyřstupňovou automatickou převodovkou General Motors Hydramatic. Za příplatek se dal pořídit posilovač řízení. S1 měl luxusně vybavený interiér s koženými sedadly a ořechovým dřevem vykládanou přístrojovou desku (foto) a horní hrany dveří. Do roku 1959 bylo vyrobeno 3 072 vozů S1 s kratším rozvorem, prodávaných s posilovačem řízení za 6 305 liber. 145 z nich mělo zakázkovou karoserii. Vozů S1 s delším rozvorem bylo vyrobeno jen 35, z toho 12 se zakázkovou karoserií.

S1 měl luxusně vybavený interiér s koženými sedadly a ořechovým dřevem vykládanou přístrojovou desku a horní hrany dveří.

Jeden z vyrobených S1 byl v roce 1956 nalakován podle návrhu Johna Lennona, jednoho ze slavné čtveřice Beatles. Psychedelické vzory byly podobné, jakými byl později vyzdoben vchod do butiku Apple Corps na Kings Road v Londýně, vlastněného členy Beatles. Lennon s tímto vozem objížděl noční kluby a vozil v něm například zpěváka Jimi Hendrixe nebo Briana Jonese z Rolling Stones. 

Bentley S2 (1959–62)

Od roku 1959 se dodával Bentley S2, jehož zadní kola poháněl vidlicový osmiválec Rolls-Royce (Bentley série L) se zdvihovým objemem 6 231 cm3 a maximálním výkonem 200 k (147 kW). Točivý moment měl vrchol 450 Nm. Hmotnost vozu přesáhla dvě tuny a rychlost 170 km/h. Karoserie byla identická s Bentley S1.

Bentley S3 (1962–65)

Na pařížském autosalonu v říjnu 1962 se představil Bentley S3 (foto) s úpravami karoserie podle modelu Rolls-Royce Silver Cloud III (třetí série). Nejviditelnější změnou byly dvojité světlomety s vyšším výkonem a dosvitem až 220 metrů. Přední směrovky byly umístěné v blatnících ve výšce světlometů. Maska chladiče byla o pár centimetrů snížena, což se projevilo snížením kapoty motoru. V interiéru se objevila dělená přední sedadla se sklopnými opěrkami loktů. Zadní sedadla byla posunuta o 5 cm dozadu a měla upravené loketní opěry a čalounění v rozích.

Bentley S3 měl úpravy karoserie podle modelu Rolls-Royce Silver Cloud III. Nejviditelnější změnou byly dvojité světlomety.

Vidlicový osmiválec ze série S2 měl díky zvýšení komprese na 9:1a větším karburátorům výkon zvýšený o 7 procent (214 k). Zlepšilo se tím zrychlení i maximální rychlost (185 km/h). Do roku 1965 bylo v Crewe vyrobeno 1 286 vozů Bentley S3 Saloon a 32 kusů s prodlouženým rozvorem (7 z nich dostalo karoserie James Young). Bentley S3 byl koncem roku 1965 nahrazen typem Bentley série T.

Bentley S Continental

Půl roku po uvedení modelu Bentley S1 se představil podvozek pro sérii S Continental, která byla pokračováním řady Continental R-Type. Podvozky se dodávaly karosárnám H. J. Mulliner & Co., Park Ward, James Young a Freestone & Webb, které na ně vyráběly zakázkové karoserie kabrioletů (drophead coupé) nebo kupé (fixed head coupé). Jedno kupé na předsériovém podvozku postavila pro Bentley i karosárna Pininfarina. Dvoudveřové kupé Bentley S1 Continental s karoserií Mulliner (foto) poháněl řadový šestiválec s objemem 4,9 litru, další Continentaly série S2 a S3 už měly pod kapotou vidlicový osmiválec. Celkem bylo vyrobeno 431 vozů S Continental.

Kupé Bentley S1 Continental Sports Saloon s karoserií Mulliner.

Nástupcem modelů Bentley série S se stala série T (T-Type), vyráběná v letech 1965 až 1980 ve dvou sériích (T1 a T2). Bentley T měl monokokovou konstrukci s pomocným rámem k uložení motoru a vycházel z modelu Royce-Royce Silver Shadow. K pohonu zadních kol se dál využíval 6,2litrový motor V8 z typu S3.

Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas