AMC Javelin (1968–1970): Pony i muscle

První generaci dvoudveřového hardtopu Javelin s pohonem zadních kol šestiválci nebo motory V8, vyráběl American Motors v Kenoshe (Wisconsin).

American Motors Corporation (AMC) vstoupila na trh vozů označovaných jako "pony cars" modelem Javelin. Tvůrcem této kategorie byl Ford Mustang, uvedený na americký trh v roce 1964. Design nového modelu Javelin vycházel ze dvou prototypů AMX, postavených v roce 1966 v rámci tzv. Projektu IV. Tyto koncepty byly zhmotněním strategie společnosti AMC vyrábět výkonné, sportovně vyhlížející automobily, zaměřené především na mladé lidi ve věku 20 až 30 let.

AMC neměla tolik prostředků, aby mohla nabídnout několik druhů karoserií (včetně kabrioletů), jak tomu bylo u konkurenčního Fordu Mustang nebo druhé generace Plymouthu Barracuda. Designérský tým AMC vedený Richardem A. Teaguem (1923–1991) proto navrhl pro Javelin (česky to znamená oštěp) jedinou dvoudveřovou karoserii se splývavou zádí (semi-fastback), lišící se od ostatních amerických "pony cars".

Pohledný hardtop

AMC Javelin první generace (foto) vycházel ze starší platformy modelu Rambler American, měl ale modernější samonosnou karoserii. Kupé 2+2 mělo rozvor náprav 2 769 mm, bylo dlouhé 4 806 mm, široké 1 826 mm a vysoké jen 1 315 mm. Dlouhá kapota s falešnými vzduchovými otvory navazovala na silně skloněné přední okno a vpředu na dělenou masku chladiče s hluboce zapuštěnými mřížkami. Po stranách masky byly umístěny kruhové světlomety vložené do čtvercových rámečků se zaoblenými rohy. Přední směrovky byly zabudované do chromovaného nárazníku. Boky kupé byly mírně prohnuté v tehdy módním stylu láhve od Coca-Coly. Střecha bez středových sloupků (hardtop) měla široké zadní sloupky protažené až k zadním světlům. Zadní okno sklonem navazovalo na víko kufru s objemem 288 litrů.

Vpředu měl AMC Javelin dělenou masku chladiče s hluboce zapuštěnými mřížkami. Po stranách masky byly umístěny kruhové světlomety.

Javelin se poprvé představil veřejnosti 22. srpna 1967 a jako model 1968 se začal prodávat koncem září 1967 se základní cenou stanovenou na 2 743 dolarů. Mohl se pochlubit několika bezpečnostními inovacemi jako například bezpečnostním potahem palubní desky a zapuštěnými vnitřními klikami dveří. V souladu s americkými předpisy měl Javelin tříbodové bezpečnostní pásy u předních sedadel s opěrkami hlavy a boční obrysová světla.

AMC Javelin neměl větrací okénka ve dveřích, neboť vzduch se dostával do interiéru otvory ve dveřích s nastavitelnými klapkami. Všechny Javeliny se dodávaly s klubovkovými předními sedadly a čalouněným interiérem. Luxusnější provedení SST mělo navíc přední sedadla s nastavitelným sklonem opěradel a imitaci dřeva na vnitřních částech dveří a středovém panelu. Sportovní tříramenný volant měl dřevěný věnec a tenké lesklé příčky. Přístroje a ovladače byly hluboko zapuštěny do panelu před volantem.

V8 a řadový šestiválec

Základním motorem byl řadový šestiválec OHV s objemem 3,8 litru (232 kubických palců) a výkonem 145 k (107 kW). Vůz s hmotností 1 340 kg s ním dosahoval rychlost 129 km/h. Pro náročnější klientelu byl připraven vidlicový osmiválec s rozvodem OHV a objemem 4 753 cm3, který dával s dvojitým spádovým karburátorem rovných 200 koní (SAE) a javelin se s ním dokázal rozjet až na 160 km/h. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 16 l/100 km. Nejvýkonnější byl V8 s objemem 5 622 cm3 (343 kubických palců), který dával 280 k (206 kW) při 4 800 otáčkách.

Síla motoru se přenášela na zadní kola přes jednokotoučovou suchou spojku a třístupňovou (později čtyřstupňovou) plně synchronizovanou manuální převodovku s řadicí pákou pod volantem. Alternativou byla třírychlostní automatická převodovka Shift-Command s voličem na středové konzole. Kromě automatického režimu mohl řidič volit všechny tři stupně manuálně.

Provedení nazvané Go Package mělo motor V8 343 (5,6 l) s čtyřnásobným karburátorem, přední diskové brzdy s posilovačem, upravené zavěšení kol, dvojitý výfuk s chromovanými koncovkami, široké barevné pruhy na bocích a kola Magnum 500. Takto vybavený AMC Javelin akceleroval na stovku za 8 s a měl maximální rychlost přes 190 km/h. V polovině modelového roku 1968, dostala verze Go Package ještě větší 6,4litrový motor s automatickou převodovkou nebo čtyřrychlostním manuálem. Jeho 319 koní (235 kW) a točivý moment 576 Nm byly impozantní. Tyto javeliny už jednoznačně patřily do kategorie „muscle cars“, tedy svalovců.

Podvozek

Bezrámový podvozek měl přední kola nezávisle zavěšena na příčných lichoběžníkových ramenech a pérování obstarávaly vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem. Tuhá zadní náprava byla zavěšena na podélných listových poloeliptických pérech s teleskopickými tlumiči. Standardní kapalinové brzdy Bendix byly bubnové, na přání se dodávaly přední kotoučové brzdy s posilovačem. Posilovačem mohlo být opatřeno i maticové řízení.
 
První tisíc Javelinů si koupili zákazníci s průměrným věkem 29 let a celkem bylo v modelovém roce 1968 vyrobeno v Kenoshe 55.125 vozů AMC Javelin. Prodeji pomáhala i masivní reklama často srovnávající AMC Javelin s Fordem Mustangem.

Modely 1969

Modelový rok 1969 přinesl drobné změny exteriéru v podobě odlišných pruhů na bocích a upravené přední masky se znakem v podobě býčího oka (červený kruh s modrým středem). Na přání se Javeliny 1969 dodávaly s širokými pruhy na bocích začínajícími v podobě obráceného písmene C za předními koly a končícími u zadního nárazníku. V interiéru se objevily pozměněné výplně dveří a před volantem stylový kruhový otáčkoměr a rychloměr. Provedení nazvané Mod Javelin (foto) mělo střešní spoiler, černé pruhy na kapotě a nárazníky v barvě vozu. Výroba javelinů dosáhla v modelovém roce 1969 počtu 40 675 kusů.

Provedení nazvané Mod Javelin (nebo Javelin Mod Package) mělo střešní spoiler, černé pruhy na kapotě a nárazníky v barvě vozu.

Modely 1970

Javeliny ročníku 1970 (foto) se poznaly podle delší kapoty a nové přídě se světlomety zabudovanými po stranách dvojité masky ve tvaru Venturiho trubice. Blikače v předním nárazníku byly čtvercové. Zadní světla byla protažená v celé šířce vozu a uprostřed se objevil zpětný světlomet. Nově tvarované bylo venkovní zpětné zrcátko lakované v barvě vozu. Nové byly také dva velké otvory na kapotě, tentokrát funkční, přivádějící studený vzduch k motoru. Úpravami prošlo zavěšení předních kol.

Javeliny ročníku 1970 se poznaly podle delší kapoty a nové přídě se světlomety zabudovanými po stranách dvojité masky. Blikače v předním nárazníku byly čtvercové.

Modely 1970 měly nová bezpečnostní čelní skla Corning, která byla tenčí a lehčí než standardní laminovaná okna a měla tvrzenou vnější vrstvu. Pod kapotou modelů 1970 se objevily dva nové motory V8: základní pětilitrový (304 kubických palců) a volitelný s objemem 5,9 litru (360) nahrazující verze 290 a 343. V8 390 (6,4 l) zůstal v nabídce, měl ale novou hlavu válců a výkon zvýšený na 329 k (242 kW).

V interiéru se objevila nová široká palubní deska (v modelech SST s imitací dřeva), nová středová konzola a sedadla s integrovanou opěrkou hlavy. Dvouramenný volant měl ve středu tlačítko houkačky.

Závodní Javeliny

American Motors nasazoval Javeliny do závodů dragsterů a závodů série Trans-Am. V roce 1968 uzavřelo AMC dohodu s firmou Kaplan Engineering o nasazení dvou javelinů v sérii Trans-Am. Jezdci George Follmer a Peter Revson dosáhli s AMC Javeliny řady úspěchů a v sérii Trans-Am získali třetí místo ve třídě nad dva litry. V roce 1969 postavil Kaplan další tři vozy, dva pro AMC a jeden za vlastní peníze pro sebe. V roce 1969 se úprav vozů AMC Javelin pro závody ujal Roger Penske a závodní jezdec Mark Donohue byl pověřen testováním. V sezoně 1970 si javeliny polepšily v sérii Trans-Am ve třídě nad 2 litry o jedno místo.

Úspěchy na závodech byly dobrou reklamou a AMC ji využil u několika speciálních edicí. Nejznámější byla série 2 501 kusů modelů Mark Donohue Javelin SST (foto). Tyto vozy měly na víku kufru velký spoiler, v jehož pravé části měl vlastnoruční podpis Mark Donohue. Vozy byly homologovány pro závody Trans-Am (požadovalo se 2 500 vyrobených aut).

Tyto vozy měly na víku kufru velký spoiler, v jehož pravé části měl vlastnoruční podpis Mark Donohue.

Vznikla také stovka Javelinů Trans-Am, které byly replikami závodních vozů Ronnieho Kaplana. Všechny vozy měly motory V8 390 (6,4 l), přední a zadní spoilery a byly nalakovány v barvách AMC (červená, bílá, modrá). Jejich prodejní cena byla stanovena na 3 995 dolarů.

Pro modelový rok 1971 byla připravena přestylizovaná druhá generace typu AMC Javelin. O ní si povíme v samostatném článku.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas