Glas GT (1964–1967): Italské linie s německou technikou

Německá automobilka Hans Glas nabízela od března 1964 pohledná kupé Glas 1300 GT s karoserií, kterou navrhl Pietro Frua. Od roku 1965 se vyráběl kabriolet a silnější 1700 GT.

Tradiční výrobce zemědělských strojů Hans Glas GmbH z dolnobavorského Dingolfingu se na začátku padesátých let minulého století přeorientoval na výrobu motorových vozidel. Začínal se skůtry Goggo-Roller a od roku 1955 prodával malá lidová vozítka Goggomobil. V roce 1958 přišel s větším modelem Glas Isar, poháněným čtyřtaktním dvouválcem. S čtyřválcovými modely Glas 1004 až 1304 přišel v roce 1962 a o rok později přivezl na frankfurtský autosalon IAA model sportovního kupé Glas 1300 GT, vyvíjený ve velkém utajení.

Design Pietro Frua

Návrhem samonosné karoserie nového kupé byl pověřen italský designér Pietro Frua (1913–1983) z Moncalieri v Piemontu. Frua začínal u Stabilimenti Farina, spolupracoval s Michelottim a v roce 1938 založil vlastní studio. Když svoji malou firmu prodal v roce 1957 karosárně Ghia, stal se jejím šéfdesignérem. Nepohodl se však s majitelem Luigim Segrem, odešel a znovu založil vlastní studio. Když oslavil padesátiny, byl na vrcholu své kariéry a tehdy začala jeho spolupráce s automobilkou Glas.

Kupé Glas 1300 GT (foto) s uspořádáním sedadel 2+2 mělo rozvor náprav 232 cm a bylo dlouhé 405 cm. Šířkou 155 cm a výškou jen 128 cm neposkytovalo příliš mnoho pohodlí ani na předních sedadlech, o zadních raději nemluvě. Linie vozu se ale líbily, takže dvoudveřové kupé se stalo hvězdou frankfurtského autosalonu. Vůz měl hladké nízké boky, velká okna a splývavou záď. Mezi velkými kruhovými světlomety měl Glas GT širokou mřížku chladiče s velkým znakem Glas (písmeno G) uprostřed. Střed kapoty zdobil výstupek s otvorem přivádějícím vzduch k motoru.

Kupé Glas 1300 GT mělo hladké nízké boky, velká okna a splývavou záď.
  
Sériová výroba kupé začala v březnu 1964. Karoserie podle Fruova návrhu vyráběla karosárna Maggiora v Moncalieri. Hotové karoserie se posílaly ke konečné montáži do továrny Glas v Dingolfingu.

Čtyřválec OHC

Zadní kola kupé poháněly řadové čtyřválce s objemem 1 290 cm3 (vrtání/zdvih: 75/73 mm), které vznikly převrtáním moderních motorů s rozvodem OHC, používaných od roku 1962 v modelech Glas 1004. Se dvěma karburátory Solex 35 RH byl výkon motoru 75 k (55 kW) / 5 500 min-1. Postačoval k tomu, aby vůz s hmotností jen 830 kg dosáhl maximální rychlost 170 km/h. Průměrná spotřeba benzinu nepřesáhla 10,5 litrů na 100 km. Od září 1965 byl maximální výkon motoru zvýšen na 85 k (62,5 kW). S vyšším výkonem a většími koly stoupla rychlost kupé na 175 km/h, i když hmotnost narostla na 900 kg.

Točivý moment měl špičku 104 Nm při 3 500 min-1 a na zadní kola se přenášel přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou manuální převodovku s řadicí pákou na podlaze. Nezávisle zavěšená přední kola měla kapalinové diskové brzdy. Tuhá zadní náprava byla zavěšena na listovém péru a stabilizována Panhardskou tyčí. Zadní brzdy byly bubnové, elektrický systém byl šestivoltový. Do srpna 1965 bylo vyrobeno 2 076 kusů kupé 1300 GT se slabším motorem a od září 1965 do konce srpna 1967 1 450 kusů s motorem 85 k.

Kabriolet

V květnu 1965 se v nabídce automobilky Glas objevil dvoudveřový kabriolet Glas 1300 GT (foto) se stahovací textilní střechou a stejnými rozměry jako kupé (jen výška narostla díky většímu přednímu oknu na 1 350 mm). Hmotnost kabrioletu se zvětšila na 940 kg, ale na rychlost a spotřebu to nemělo výrazný vliv. Se slabším motorem 1,3 litru (75 k) bylo vyrobeno jen 8 kusů, s výkonnějším (85 k) 234 kusů.

V květnu 1965 se v nabídce automobilky Glas objevil dvoudveřový kabriolet Glas 1300 GT se stahovací textilní střechou.

Glas 1700 GT

Od září 1965 se kupé Glas GT začalo dodávat s čtyřválcem o objemu 1 682 cm3 (vrtání/zdvih: 78/88 mm) z nového sedanu Glas 1700 TS. Špička výkonu se dostala na hranici 100 koní (74 kW) a rychlost kupé na 185 km/h. Ruku v ruce s tím stupla i spotřeba, v průměru na 12 l/100 km. Větší zdvih válců znamenal větší výšku motoru proti třináctistovce, takže Glas 1700 GT Coupé (foto) dostal výstupek umístěný do středu kapoty. Kvůli zjednodušení se od září 1965 montovaly kapoty s výstupkem na všechny modely GT. Glas 1700 GT se dvěma karburátory Solex 40 RH a kotoučovými brzdami na předních kolech byl homologován pro prodej do USA, což byl velmi lukrativní trh pro evropské cestovní vozy. Do konce roku 1967 bylo v Dingolfingu vyrobeno 1 680 kusů kupé 1700 GT a 122 kabrioletů.



BMW 1600 GT

Když koncem roku 1966 převzalo BMW zadluženou firmu Glas, byla výroba většiny vozů Glas zastavena. Výjimkou byl jen malý Goggomobil, luxusní V8 a sportovní GT. Kupé nazvané BMW 1600 GT (foto) dostalo motor z typu BMW 1600 s objemem válců 1 573 cm3 a maximálním výkonem 105 k (77 kW). Stejně jako u sedanů BMW byl tento motor skloněný o 30 stupňů od svislé osy, takže se do kupé snadno vešel. Zadní tuhá náprava s listovým pérem byla nahrazena modernější nápravou s vlečenými rameny a vinutými pružinami.

Od září 1965 se kupé Glas GT začalo dodávat s čtyřválcem o objemu 1 682 cm3 z nového sedanu Glas 1700 TS. S výkonem 100 koní se rychlost kupé zvýšila na 185 km/h.

Příslušnost k rodině BMW potvrzovala upravená přední maska s malými dvojitými „ledvinkami“. Vzadu se objevila velká kruhová světla, převzatá z modelu BMW 1602. Vozy BMW 1600 GT se vyráběly až do srpna 1968.
Celkem bylo v letech 1964 až 1967 vyrobeno 5 206 kupé Glas GT a 364 kabrioletů. Kupé BMW 1600 GT vzniklo 1 580, kabriolety se znakem BMW údajně jen dva. Cena kupé se pohybovala v rozmezí od 11 600 DM do 13 850 DM, kabriolet byl dražší zhruba o 900 DM.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas