Acadian a Beaumont (1962 až 1971): Kanadské GM

Acadian a Beaumont jsou značky automobilů vyráběných americkým koncernem General Motors v Kanadě. Zadní kola poháněly řadové čtyřválce, šestiválce a motory V8.

Na začátku šedesátých let minulého století se ozvali kanadští dealeři značek Pontiac a Buick, že pozorují zvýšený zájem o kompaktní modely. Líbil se jim Pontiac Tempest, ten se ale v Kanadě neprodával. Vedení General Motors původně plánovalo, že pod jménem Acadian se bude prodávat kompakt vycházející z Chevroletu Corvair, vyráběný v továrně GM v kanadské Oshawě (Ontario). Nakonec však bylo rozhodnuto využít platformu X modelu Chevrolet Chevy II, uvedeného na trh v roce 1962. Název Acadian pochází od Acadianů, potomků francouzských kolonistů, kteří se v 17. a 18. století usadili ve východní části Kanady (dnes provincie Nova Scotia, New Brunswick a část Quebecu).

Na podporu výroby automobilů v Kanadě vydal úřad Auto Pact (APTA) nařízení zakazující prodej určitých vozů vyrobených ve Spojených státech. General Motors na to reagoval nabídkou výroby některých amerických vozů v Kanadě, určených především pro kanadský trh. Takovým vozem byl Acadian, který se kromě základního modelu nabízel jako Invader se střední úrovní výbavy a špičkově vybavený Beaumont (později se stal Beaumont samostatnou značkou).

Acadian 1962 a 1963

Pro modelový rok 1962 si Acadian půjčil od modelu Pontiac rozdělenou masku chladiče, ale jinak se podobal Chevroletu Chevy II a měl i stejné rozměry. Sedan s rozvorem náprav 2 794 mm (110 palců) měl vnější rozměry 4 648 x 1 798 x 1 397 mm (délka x šířka x výška). V provedení Invader se nabízely dvoudveřové a čtyřdveřové sedany a kombi (Station Wagon). Lépe vybavený Beaumont se navíc vyskytoval v provedení kabriolet (Convertible) a dvoudveřové kupé (foto). Základní cena začínala na 2 383 dolarech. V roce 1962 bylo registrováno 14 654 vozů Acadian, z toho 1 164 dvoudveřových hardtopů Beamont.

Logo značky Acadian s velkým písmenem A a třemi javorovými listy prozrazovalo zemi původu.


Základním motorem byl řadový čtyřválec s objemem 2 512 cm3 a výkonem 91 k (67 kW), se kterým Acadian dosahoval rychlost 138 km/h a v průměru spotřeboval 13 litrů benzinu na 100 km. Nabízel se také řadový šestiválec (3 185 cm3, 122 k, 153 km/h) a nejvýkonnější byl motor V8. Zákazník mohl také volit mezi tří a čtyřstupňovou manuální převodovkou a dvourychlostním automatem Powerglide. Modely 1963 se prakticky nelišily, přibyl jen model Sport Deluxe.

Acadian 1964 a 1965

V roce 1964 byl název Beaumont použit pro model upravený z Chevroletu Chevelle (rozvor 2 921 mm, rozměry 4 925 x 1 895 x 1 384 mm) a top modelem se stal Canso, ekvivalent Chevroletu Nova. Pro základní čtyřválcový model byl použit název Invader. Acadian Beaumont Sport Deluxe (foto) měl vpředu 4 světlomety a ve středu masky logo s velkým písmenem A. Na zadních blatnících se objevil zajímavý prolis a svislá zadní světla byla propojena širokou lištou s nápisem ACADIAN. Interiér byl odvozen od modelu Pontiac Tempest.

Acadian Beaumont Sport Deluxe (SD) měl vpředu 4 světlomety a ve středu masky logo s velkým písmenem A.

K dispozici bylo 5 motorů: kromě čtyřválce dva šestiválce (3,2 litru/122 koní a 3,8 l/157 k) a dva V8 s objemem 4 638 cm3 (195 a 220 koní). Výběr převodovek se zúžil na třírychlostní manuál a dvoustupňový automat. Prostorné kombi se jmenovalo Canso. Acadianů 1964 se prodalo necelých 9 tisíc.

Acadian 1966 až 1968

Do modelového roku 1966 vstoupil Acadian s řadovým šestiválcem s výkonem 120 k v roli základního motoru (čtyřválec se už nenabízel). U dvou motorů V8 si bylo možné vybrat mezi výkonem 195 k a 350 k. Kabriolet Beaumont Custom (už jako samostatná značka) měl vpředu 4 světlomety, zatímco Canso SD (Super Deluxe) jen dva kruhové, zasazené do obdélníkových rámečků tvořících stříšku (foto). Sedan byl dlouhý 4,65 m, široký 1,81 m a vysoký 1,37 m.

Acadiany ročníku 1966 se lišily od Chevroletu Chevelle jen zadními světly a rozdělenou maskou chladiče ve stylu pontiaků.

Beaumont alias Chevrolet Chevelle se lišil jen zadními světly a rozdělenou maskou chladiče ve stylu pontiaků. Také přístrojová deska pocházela od americké řady Pontiac Tempest/LeMans/GTO. Volba pohonů byla identická s Chevelle kromě špičkového V8 396 s výkonem 375 k. Jedině kabriolet Beaumont neměl ekvivalent v řadě Chevelle. V roce 1966 se v Kanadě prodalo přes 7 360 vozů Acadian a 3 318 Beaumontů SD. Poslední Acadian vyrobený v Kanadě byl dokončen v červnu 1967. Další vozy Acadian se vyráběly v továrně GM Willow Run (Michigan) společně s Chevrolety Chevy II, Nova a Corvair.

Acadian 1969 až 1971

Koncem šedesátých let využil General Motors posedlost zákazníků po nadupaných vozech kategorie „muscle-car“ a uvedl na trh modely Chevrolet Chevelle Super Sport a SS 396. Pro Kanadu byl určen vůz podobného ražení Beaumont Sport Deluxe (SD) s rozvorem 2 946 mm (sedan) nebo 2 845 mm (kupé a kabriolet). Beaumonty SD-396 jsou dnes pro sběratele mnohem vzácnější než Chevelle SS 396, neboť byly vyrobeny v mnohem menším počtu a kanadská zima dala těm zbývajícím pořádně zabrat.

Poslední Acadiany (foto) měly modernější karoserie s výrazněji zvednutými zadními blatníky, dvěma nebo čtyřmi světlomety a často se objevovaly se střechou potaženou vinylem. Nabídka motorů zahrnovala dva řadové šestiválce 230 (3,8 l/140 k) a 250 (4,1 l/155 k) a tři motory V8: 307-2 (5,0 l/200 k), 350-2 (5,7 l/250 k) a 350-4 (5,7 l/300 k). 

Acadian SS 350 z roku 1970 poháněl vidlicový osmiválec s objemem 5,7 litru a výkonem 300 koní.

Beaumont se dal v Kanadě koupit jen do konce roku 1969, potom začali kanadští dealeři nabízet místo něj Pontiac LeMans. Acadian pokračoval až do poloviny roku 1971 s karoserií a mechanikou Chevy II/Nova a pak jej nahradil Pontiac Ventura II. Jméno Acadian se objevilo ještě u kompaktního modelu Pontiac Acadian, vyráběného v letech 1976 až 1987 na bázi Chevroletu Chevette. S další výhradně kanadskou značkou přišel GM až v roce 1989 (dealerská síť Passport).

Fotogalerie s popisky obrázků:



Karel Haas