Alvis Fourteen (TA 14): První poválečný

Po skončení 2. světové války se britská automobilka Alvis vrátila k výrobě osobních vozů čtyřválcovým modelem TA 14, vycházejícím z předválečného typu 12/70.

Britská automobilka Alvis z Coventry (1919–1967) vyráběla během svého působení nejen automobily, ale také například letecké motory a obrněné vozy. Na začátku druhé světové války, v noci 14. listopadu 1940, byla továrna těžce poškozena při bombardování Coventry německou Luftwaffe. Po obnově továrny byla výroba automobilů vystřídána zbrojní výrobou pro potřeby britské armády. Ještě před ukončením války se vedení firmy zamýšlelo nad tím, na co se Alvis zaměří po válce. A. F. Varney a William Dunn patřili mezi hlavní zastánce obnovy výroby osobních automobilů. Na to, co se má po válce vyrábět byly ale různé názory. Někteří preferovali výrobu velkých sportovních vozů úspěšných před válkou, jiní zůstávali při zemi a navrhovali vyrábět menší vůz, který by potřeboval méně nedostatkových materiálů a byl by dostupný lidem zchudlým válečnými událostmi.

Tento názor zvítězil a bylo rozhodnuto vyrábět po válce mírně zvětšený, modernizovaný předválečný typ 12/70. Byl to úspěšný model, do konce roku 1940 jich opustilo továrnu v Coventry 754. Většina z nich měla karoserii Mulliners z Birminghamu (551 sedanů a 150 kabrioletů). Přesný počet vozů zničených v továrně po bombardování v roce 1940 není znám.

Podvozky od Alvise…

Alvis Fourteen, známý také jako TA 14, byl prvním vozem této značky, vyráběným po skončení druhé světové války. Na veřejnosti se poprvé představil v listopadu 1946 a vyráběl se až do konce roku 1950, kdy byl nahrazen silnějším Alvis Three Litre (TA 21). Konstrukčně vycházel Alvis Fourteen z typu 12/70, jeho rámový podvozek byl ale rozšířen a prodloužen (foto). Beze změn zůstaly obě tuhé nápravy odpružené podélnými listovými péry a doplněné hydraulickými tlumiči Armstrong. Díky hypoidnímu ozubení bylo možné snížit výšku středového tunelu pro kardanovou hřídel.

TA 14 měl obě tuhé nápravy odpružené podélnými listovými péry a doplněné hydraulickými tlumiči Armstrong.

TA 14 měl mechanicky ovládané bubnové brzdy Girling a místo drátových kol byla použita ocelová disková kola s většími pneumatikami. Také řadový čtyřválcový motor s rozvodem OHV vycházel z motoru typu 12/70. Mírným zvětšením vrtání se objem válců zvětšil na 1892 cm3 (vrtání x zdvih: 74 x 110 mm). S karburátorem SU H4, kompresním poměrem 6,7:1 a zvětšenými sacími ventily měl motor maximální výkon 65 k (48 kW) a točivý moment až 110 Nm. Sílu motoru přenášela na zadní kola čtyřstupňová manuální převodovka. Alvis Fourteen dosahoval rychlost až 120 km/h a na 97 km/h zrychlil za 22 s.

…a karoserie od Mullinera

Od začátku bylo rozhodnuto, že Alvis bude vyrábět pro typ TA 14 kompletní funkční podvozky a karoserie bude dodávat specializovaná karosárna. Na první vyrobený podvozek s číslem 20 500 dodala karoserii firma Charlesworth z Coventry, která už karosovala předválečný Alvis Speed 25. Nabízená cena však byla příliš vysoká a výrobní kapacity nedostatečné. Proto byla uzavřena dohoda s karosárnou Mulliners z Birminghamu, která za karoserii sedanu požadovala akceptovatelnou cenu v rozmezí 125 až 200 liber (podle úrovně výbavy). Hotové karoserie se z Birminghamu vracely do továrny Alvis, kde se nalakovaly a dokončila výbava.  

Sedan Alvis TA 14 s karoserií Mulliners měl rozvor náprav 2 743 mm (108 palců) a vnější rozměry 4 420 x 1 676 x 1 570 mm. Vůz měl klasické tvary s dlouhou přední kapotou zakončenou svislou mřížkou chladiče, kapkovité přední a zadní blatníky a velké kruhové světlomety umístěné v chromovaných krytech mezi maskou chladiče a předními blatníky. Všechny dveře měly závěsy na středových sloupcích, takže přední se otevíraly po směru jízdy (dnes se jim říká „sebevražedné“, neboť hrozilo nebezpečí otevření za jízdy). Sedanů Alvis TA 14 Sports Saloon s karoserií Mulliners (foto) bylo za 4 roky vyrobeno 1 775 kusů. Celkový počet vyrobených podvozků dosáhl čísla 3 313.

Sedan Alvis TA 14 s karoserií Mulliners měl rozvor náprav 2 743 mm

Alvis vyráběl víc podvozků, než kolik byl schopen prodat hotových vozů. Už po krátké době výroby byl schopen nabídnout tisícovku podvozků těm zákazníkům, kteří chtěli mít Fourteen s karoserií od jiné karosárny. Kromě sedanů s karoserií Mulliners si zákazník mohl například pořídit kabriolet s karoserií od Carbodies nebo Tickforda nebo elegantní kupé s karoserií Duncan. Plným právem tak mohl Alvis prodávat své vozy pod reklamním sloganem „Individuality“.

Kabriolety Carbodies

Alvis nabízel ve svém katalogu dvoudveřové kabriolety TA 14 s karoserií Carbodies (foto), kterých byly celkem vyrobeny čtyři stovky. Za každou karoserii si karosárna z Coventry účtovala 195 liber. Od ostatních kabrioletů se odlišovaly čtyřmi chromovanými lištami za zadním oknem. Na víku zavazadelníku byl kryt náhradního kola.

Kabriolet Alvis TA 14 s karoserií Carbodies. Byly jich vyrobeny čtyři stovky.


Kabriolety Tickford

Kabriolety Alvis TA 14 „oblékala“ také karosárna Tickford z Newport Pagnellu. Hlavní odlišností od ostatních kabrioletů TA 14 byla lehká karoserie s panely ze slitiny hliníku upevněných na rámu z jasanového dřeva. Kabriolety TA 14 Tickford (foto) měly malé zadní okno a plátěná střecha měla na obou stranách pákové mechanismy ke stahování. Proti kabrioletům s karoserií Carbodies měly mnohem bohatší výbavu interiéru včetně koberců, byly ale až o 500 liber dražší.

Kabriolet Alvis TA 14 s karoserií Tickford. Plátěná střecha měla na obou stranách pákové mechanismy ke stahování.


Kupé Duncan

Britská vláda tlačila po válce na automobilky, aby zvýšily export a doplnily tak chybějící devizy. Pokud automobilka nereagovala, byl ji snížen příděl nedostatkových materiálů. Alvis měl v tomto směru problém v tom, že jeho vozy nebyly dostatečně atraktivní (hlavně pro americký trh). Proto byla navázána spolupráce s firmou Duncan, která po válce dodávala karoserie automobilce Healey. Ty se líbily a Duncan byl požádán, aby navrhl karoserii kupé pro Alvis TA 14. Navržené kupé se střechou bez středových sloupků mělo karoserii s jasanovým rámem a hliníkovými panely. Velký podíl ruční práce se projevil na ceně 2 205 liber, která byla téměř dvakrát vyšší než u sedanu TA 14. Prodalo se proto jen 27 vozů.

Roadster TA 14 Sports Special

Pro závodní účely postavil Alvis několik dvoumístných roadsterů s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Řadový čtyřválec s rozvodem OHV a objemem 1,9 litru měl díky dvěma karburátorům SU výkon zvýšený na 92 k (68 kW). Vůz s pohotovostní hmotností 980 kg dosahoval maximální rychlost 170 km/h. Jeden z roadsterů Alvis TA 14 Sports Special z roku 1948 (foto) byl k vidění v roce 2016 na motoristické slavnosti Legendy v pražských Bohnicích. Vůz patří do sbírky Automotomuzea Kopřivnice.

Pro závodní účely postavil Alvis několik dvoumístných roadsterů TA14 Sports Special s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Čtyřválcové vozy Alvis TA 14 se v Coventry vyráběly až do konce roku 1950. Poslední podvozek měl číslo 23 830. Nástupcem se stal větší model Alvis Three Litre (TA 21) poháněný řadovým šestiválcem. Do roku 1953 jich bylo vyrobeno přes 1 300.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas