Bizzarrini 5300 GT Strada: Design Giugiaro, motor Corvette

Dvoumístná supersportovní kupé 5300 GT Strada vyráběl Giotto Bizzarrini v letech 1965 až 1968. Vůz měl karoserii Bertone a motor V8 z Chevroletu Corvette.

Malou italskou automobilku Bizzarrini založil v roce 1964 Giotto Bizzarrini. Zkušenosti konstruktéra získával jako inženýr u automobilek Alfa Romeo, Ferrari a Iso. Bizzarrini se narodil v roce 1926 v italské provincii Livorno. Jeho otec byl bohatý vlastník pozemků v Toskánsku a dědeček Giotto byl biolog spolupracující s Marconim na jeho vynálezech.


Giotto Bizzarrini získal v roce 1953 inženýrský diplom na univerzitě v Pise a o rok později začal pracovat pro Alfu Romeo. V roce 1957 přestoupil k Ferrari, kde dalších pět let pracoval jako vývojář, designér, testovací jezdec a hlavní konstruktér. K jeho nejvýznamnějším pracím patřily modely Ferrari 250 TR, Ferrari 250 GT SWB a Ferrari 250 GTO. Během „palácové vzpoury“ v roce 1961 a neshodách s Enzo Ferrarim odešel Bizzarrini do ATS (Automobili Turismo e Sport), kde bývalí technici od Ferrari postavili vůz pro formuli 1 a sportovní vůz ATS Serenissima.


Když Bizzarrini založil vlastní konstrukční kancelář Società Autostar, byl jednou z prvních zakázek návrh motoru V12 pro vůz Lamborghini třídy GT. Tento výkonný motor s objemem válců 3,5 litru se poprvé objevil v roce 1964 v modelu Lamborghini 350 GT. Varianty tohoto skvělého motoru používal Lamborghini až do roku 2010. Poslední verzí byl V12 s objemem 6,5 litru v typu Murciélago.


Od roku 1964 pracoval Bizzarrini pro značku Iso Rivolta z Bressa nedaleko od Milána a vyvinul pro ni modely Iso Rivolta GT a Iso Grifo A3/L a závodní A3/C. Zatímco Renzo Rivolta (Iso) preferoval A3/L (L jako Lusso, tedy luxusní), Giotto Bizzarrini dával přednost modelu A3/C (C jako Corsa neboli závodní). Iso Grifo A3/L (nebo také GL) se vyrábělo v Bressu a Bizzarrini Grifo A3/C v dílně Piera Droga v Modeně pod přísným Giottovým dozorem (vyrobeno 22 kusů).


Jak se z Grifa stala Strada


Po rozchodu s Renzem Rivoltou založil Giotto Bizzarrini v Livornu firmu Societa Prototipi Bizzarrini (od roku 1966 Bizzarrini SpA). Giotto provedl řadu dílčích úprav kupé Grifo A3/C a od roku 1965 jej začal vyrábět a prodávat pod novým názvem Bizzarrini 5300 GT Strada (pro americký trh Bizzarrini 5300 GT America) nebo v závodní úpravě 5300 GT Corsa.


Dvoudveřová karoserie kupé Bizzarrini 5300 GT Strada (foto) navržená Giorgettem Giugiarem (do roku 1965 pracoval ve studiu Bertone) se téměř nelišila od Grifa a měla i stejné rozměry. Vůz s rozvorem náprav 2 450 mm byl dlouhý 4 370 mm, široký 1 730 mm a vysoký pouhých 1 110 mm. Hliníkové nýtované karoserie (prý bylo zapotřebí více než 10 tisíc nýtů) vyráběla firma BBM z Modeny. Později se přešlo na karoserie ze skelných vláken.


Strada se lišila od kupé Iso Grifo A3/C jen větracími otvory na bocích, tvarem předních ukazatelů směru a elegantnějším provedením předního spoileru.


Při podrobnějším porovnání s Grifem se Strada (někdy označovaná jako Stradale) lišila jen větracími otvory na bocích, tvarem předních ukazatelů směru a elegantnějším provedením předního spoileru. Kupé mělo dlouhou příď zakončenou dvěma úzkými vodorovnými otvory přivádějícími vzduch k chladiči motoru. Teplý vzduch odváděly z motorového prostoru dva otvory na kapotě. Některé Strady měly vpředu malý chromovaný nárazník a vzadu (foto) dělený nárazník a dvě nebo čtyři zadní světla. Velké panoramatické okno ve splývající zádi navazovalo plynule na víko kufru.


Některé Strady měly vpředu malý chromovaný nárazník a vzadu dělený nárazník a dvě nebo čtyři zadní světla.


Raritou byly tři otevřené verze 5300 GT, spydery s odnímatelnou střechou typu targa (foto). Od kupé se kromě střechy lišily jiným tvarem větracích otvorů na bocích, zadními sloupky a tvarem zadního okna. Všechny tři exempláře údajně existují dodnes a mají stále stejné majitele.


Spydery 5300 GT s odnímatelnou střechou typu targa se od kupé lišily jiným tvarem větracích otvorů na bocích, zadními sloupky a tvarem zadního okna.


Motor V8 z Chevroletu Corvette


Zadní kola Strady poháněl vpředu podélně uložený vidlicový osmiválec Chevrolet Small-Block 327 ze sportovního vozu Corvette. Motor (foto) byl výrazně posunutý dozadu (skoro až k přednímu oknu), takže Strada se rozložením hmotnosti blížila vozům s motorem uprostřed. Motor s ventilovým rozvodem OHV a objemem válců 5 354 cm3 dával s čtyřnásobným karburátorem Holley 355 k (261 kW). Vůz s hmotností 1 250 kg s ním atakoval hranici 250 km/h. U závodních modelů Corsa s karburátory Weber byl výkon zvýšen až na 426 k (313 kW) a točivý moment dosahoval hodnoty 589 Nm. V obou případech šlo o mimořádně žíznivý vůz, takže byl vybaven hned třemi nádržemi na benzin. Dvě 28 litrové byly umístěny v prazích a velká s kapacitou 76 litrů mezi sedadly.


Pozdější verze Strady měly přepracovaný středový panel s řadicí pákou manuální převodovky před pákou ruční brzdy.


Bizzarrini 5300 GT Strada mělo na všech kolech dvouokruhové kotoučové brzdy Dunlop, čtyřstupňovou manuální převodovku Borg Warner T-10 a zadní nápravu typu de Dion s diferenciálem s omezenou svorností.


V roce 1966 představil Bizzarrini jednodušší a levnější model 1900 GT Europa. Většinou měl vyladěný čtyřválcový motor Opel s objemem 1,9 litru, vzácně se vyskytoval také s motorem Alfa Romeo. Prodalo se pouhých 17 kusů a ještě hůře dopadl roadster P538, těch byly vyrobeny jen tři kusy. Nikdo se proto nedivil, že Bizzarrini v roce 1969 zkrachoval. Vozů 5300 GT Strada a Corsa bylo v letech 1965 až 1969 vyrobeno 133 kusů (podle jiného zdroje jich bylo 155).


Fotogalerie s popisky obrázků:




Karel Haas