Kaiser Special (1947–1950): Frazerovo dvojče

Americká automobilka Kaiser-Frazer vyráběla po válce sedany Kaiser Special a Custom, které byly téměř totožné s dražšími vozy Frazer Six a Manhattan.

Ještě před ukončením 2. světové války v Tichomoří, 25. července 1945, založili majitel loděnic Henry J. Kaiser (1882–1967) a prezident malé automobilky Graham-Paige Joseph W. Frazer (1892–1971) automobilku Kaiser-Fraser. Získali bývalou Fordovu továrnu ve Willow Run poblíž města Ypsilanti v Michiganu (za války se zde montovaly čtyřmotorové bombardéry Consolidated B-24 Liberator). Už koncem ledna 1946 představili veřejnosti v newyorském hotelu Waldorf Astoria první prototypy pro modelový rok 1947 a v létě zahájili sériovou výrobu automobilů schopných konkurovat vozům Velké trojky (GM, Ford, Chrysler), která většinou jen oprášila předválečné modely.


Ve svých showroomech začali nabízet dvě řady: levnější modely Kaiser Special K-100 (o málo později také Custom K-101) s cenou od 1 868 dolarů a luxusnější Frazer Six a Manhattan, které byly o 200 až 400 dolarů dražší. Obě řady měly stejnou karoserii lišící se jen maskou a nárazníky. V prvním modelovém roce 1947 bylo prodáno přes 65 tisíc vozů Kaiser Special a v následujícím roce se Kaiser-Frazer stal čtvrtým největším výrobcem aut v USA.  


Kaiser Special K-100 (1947)


Čtyřdveřový sedan Kaiser Special K-100 (foto) s motorem vpředu a pohonem zadních kol měl jako jeden z prvních amerických vozů po válce pontonovou karoserii bez vystupujících blatníků. Navrhl ji designér Howard "Dutch" Darrin (1897–1982). Samozřejmostí byly světlomety umístěné v předních blatnících, vůz měl dělené šípové přední okno a dveře se závěsy vpředu. Příď zdobila složitě mřížovaná maska chladiče a obrovské logo na kapotě s velkým písmenem K a býkem. S rozvorem náprav 3 137 mm a vnějšími rozměry 5 156 x 1 851 x 1 638 mm (délka x šířka x výška) to byl velký vůz, na jehož lavicová sedadla se pohodlně vešlo šest dospělých osob.


Příď Specialu zdobila složitě mřížovaná maska chladiče a obrovské logo na kapotě s velkým písmenem K a bizonem.


Zadní kola poháněl zážehový, kapalinou chlazený řadový šestiválec Continental s ventilovým rozvodem SV (L-Head) a objemem válců 3 707 cm3 (vrtání/zdvih: 84/111 mm). Při stupni komprese 6,9 a s karburátorem Carter měl maximální výkon 100 k (74 kW), dosahovaný při 3 600 min-1. Točivý moment měl maximum 244 Nm při 1400 min-1. Výkon motoru se přenášel na zadní kola přes třístupňovou manuální převodovku Borg Warner T-86E.


Kaiser Special řady K měl vpředu nezávislé zavěšení kol s dvojitými příčnými závěsy a pérováním vinutými pružinami. Vzadu měl tuhou nápravu odpruženou podélnými listovými péry. Na všech kolech byly hydraulicky ovládané bubnové brzdy. Vůz s pohotovostní hmotností 1 580 kg dosahoval maximální rychlost 133 km/h a na stovku zrychlil za 20,7 s.


Kaiser Special K-481 (1948)


Pro modelový rok 1948 dostaly modely Kaiser Special (foto) a Custom nové označení K-481 a K-482. Jedinou viditelnou změnou byl přední nárazník se čtyřmi svislými členy. Řadový šestiválec Continental 6L-226 a třístupňová manuální převodovka Borg Warner T-86E zůstaly beze změn. Vozů Special K-481 se prodalo více než 90 tisíc, cena začínala na necelých dvou tisících amerických dolarů.


Karoserii Specialu navrhl americký designér Howard "Dutch" Darrin. Trochu se mu podobala naše Škoda 1200 z roku 1952.


Koncem roku 1948 rezignoval Joseph W. Frazer na funkci prezidenta společnosti Kaiser-Frazer, když zjistil, že informace od dealerů o 60 tisících objednávkách jsou nepravdivé. Na jeho místo nastoupil syn Henryho J. Kaisera Edgar F. Kaiser.  


Kaiser Special K-491 (1949)


Do modernizace modelů ročníku 1949 věnovala společnost Kaiser-Frazer 10 milionů dolarů. Modely Special K-491 (foto) a DeLuxe K-492 (nahradily sérii Custom) byly delší (5 245 mm), nižší a modernější. Přispěly k tomu nové nárazníky opět se dvěma svislými sloupky a maska chladiče se třemi širokými vodorovnými lištami. Zvětšená koncová světla byla umístěna výše. Oba modely zůstávaly u šestiválce Continental 6L-226 (Kaiser koupil práva na jeho výrobu), přičemž DeLuxe měl o 12 koní vyšší výkon.


Kaiser Special K-491 ročník 1949 měl nové nárazníky (opět se dvěma svislými sloupky) a masku chladiče se třemi širokými vodorovnými lištami.


Zajímavou variantou byl model Kaiser Traveller K-4915 (foto) prodávaný za 2 088 dolarů. Celá zadní část vozu se dala otevřít tak, že spodní díl se otevíral směrem dolů a horní víko se zadním oknem směrem nahoru. Po sklopení zadní lavice tak vznikl velký ložný prostor srovnatelný s dodávkovými vozy. Po zavření obou vík vypadal Traveller, předchůdce dnešních hatchbacků, stejně jako sedan.


Model Kaiser Traveller K-4915 měl rozdělené zadní víko. Spodní díl se otevíral směrem dolů a horní víko se zadním oknem směrem nahoru.


Nabídka modelů se v roce 1949 rozrostla o čtyřdveřový kabriolet (DeLuxe Convertible stál 3 295 $) a model Special Virginian (foto), který vypadal jako kabriolet, měl ale pevnou ocelovou střechu potaženou nylonem a velké trojdílné zadní okno. Kdo si jej chtěl pořídit, musel mít připravených 3 000 dolarů. Za topení, rádio a další vymoženosti si bylo nutné připlatit.


Model Special Virginian z roku 1949 vypadal jako kabriolet, měl ale pevnou ocelovou střechu potaženou nylonem.


I když se sedanů Kaiser Special prodalo v roce 1949 kolem 80 tisíc kusů utrpěla společnost Kaiser-Frazer ztrátu ve výši 31 milionů dolarů. Modely Kaiser Special první generace vyrobené v období od 4. listopadu 1949 do 15. března 1950 se doprodávaly jako ročník 1950.


Nástupcem se stala v roce 1951 druhá generace s modernějšími tvary karoserie a větší plochou prosklení. 3,7litrový řadový šestiválec byl převzat z první generace, měl ale vyšší výkon (115 koní). Tato druhá generace zůstala ve výrobě až do zániku značky v roce 1955.


Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas