Rambler American (1958–1960): Šestiválcový kompakt

Před šedesáti lety začala společnost AMC vyrábět kompaktní vůz Rambler American první generace. Byl to jen lehce upravený šestiválcový Nash Rambler z roku 1955.

Název Rambler začal pro své automobily používat na začátku dvacátého století jako první Thomas B. Jeffery. V polovině padesátých let jej používala automobilka Nash a po sloučení Nashe s Hudsonem v roce 1954 a vytvoření společnosti American Motors Corporation (AMC) se k názvu Rambler přihlásila i AMC. Rambler se vyráběl v Kenoshe (Wisconsin) a proto dostal přezdívku "Kenosha Cadillac".


Společnost AMC viděla od začátku příležitost v menších ekonomických automobilech, zvlášť když v roce 1958 prošly Spojené státy ekonomickou recesí. Bylo rozhodnuto oživit model Nash Rambler z roku 1955 (byl pokračováním modelu z roku 1950) s rozvorem náprav 2 540 mm (rovných 100 palců) a maximálně využít zachované výrobní zařízení. Velikostí patřil navrhovaný model do mezery mezi většími rodinnými Ramblery s rozvorem 2 743 mm a malým dvoumístným vozem Nash Metropolitan s rozvorem 2 159 mm, vyráběný ve spolupráci s britským Austinem. Mírně modernizovaný Nash Rambler dostal jméno Rambler American (Rambler se stal samostatnou značkou AMC) a stal se úspěšnou alternativou velkých vozů, vyráběných Velkou trojkou (GM, Ford, Chrysler).


Rambler American se vyráběl ve třech generacích až do roku 1969. V tomto článku si připomeneme první generaci vyráběnou v letech 1958 až 1960. Po ní následovala druhá generace (1961 až 1963) a poslední byla třetí generace z let 1964 až 1969. Kompaktní Rambler American patřil mezi nejlevnější auta vyráběná v USA a byl oblíbený pro svoji úspornost.


1958: Pouze dvoudveřový


Prezident AMC George W. Romney se obával, že s uvedením modelu American na trh dojde ke snížení prodeje větších Ramblerů. Proto rozhodl, že pro modelový rok 1958 bude American nabízen pouze ve dvoudveřovém provedení, zatímco velké Ramblery budou pouze čtyřdveřové. Designéři AMC vyšli z tvarů modelu Nash Rambler ročníku 1955, ale Rambler American (foto) dostal novou masku chladiče s jemnějším mřížováním a větší výřezy v blatnících pro zadní kola. Proti předchůdci se zakrytými zadními koly tak nový vůz působil odlehčeněji. Rozměry 4 528 x 1 854 x 1 456 mm (d x š x v) se American dá přirovnat k současné Škodě Octavia.


Rambler American 1. generace se začal prodávat na konci ledna 1958 s jediným motorem: řadovým šestiválcem s rozvodem SV a objemem válců 3,2 litru.


Rambler American se začal prodávat na konci ledna 1958 s jediným motorem: řadovým šestiválcem s rozvodem SV a objemem válců 3 205 cm3 (vrtání/zdvih: 79,4/108 mm). S karburátorem Carter měl maximální výkon 90 koní (66 kW) dosahovaný při 3800 min3. Točivý moment s maximem 204 Nm při 1 600 min3 se přenášel na zadní kola přes manuální třístupňovou převodovku (na přání s rychloběhem) nebo třístupňovou automatickou převodovku. Vůz s pohotovostní hmotností 1 190 kg měl maximální rychlost 135 km/h a na stovku zrychlil za 15 s. Základní model Deluxe se nabízel za 1 789 amerických dolarů a AMC tvrdila, že to je nejlevnější v Americe vyráběný vůz. O trochu luxusnější verze Super se dala pořídit za 1 874 $. Ve zkráceném modelovém roce 1958 si Rambler American našel 30 640 kupujících a značce Rambler pomohl ke zvýšení prodeje.


1959: Třídveřové kombi


Novinkou ročníku 1959 bylo třídveřové kombi Rambler American Super Station Wagon (foto) se třemi bočními okny na obou stranách. Verze Deluxe stála 2060 $ a luxusnější Super byl o 85 dolarů dražší. Standardně se dodával s rohoží v nákladovém prostoru a střešním nosičem. Zadní dveře kombi byly vodorovně dělené, přičemž horní část se zadním oknem se otevírala nahoru a dolní část směrem dolů. Od kombi odvozená dodávka Deliveryman neměla zadní sedadla a měla prodlouženou podlahu prostoru pro náklad.


Rambler American Super Station Wagon se třemi bočními okny na obou stranách se prodával za 2 145 dolarů.


Celkem bylo v modelovém roce 1959 vyrobeno 91.491 vozů Rambler American. Nejvíce se prodalo kombíků (32.639), dvoudveřových sedanů Deluxe a Super po necelých třiceti tisících.


1960: Čtyřdveřový sedan


Pro modelový rok 1960, poslední pro první generaci Rambleru American, připravila společnost AMC dlouho očekávaný čtyřdveřový sedan (foto) a novinkou byla i třetí, nejvyšší úroveň výbavy nazvaná Custom. Sedan měl stejný rozvor náprav jako dvoudveřová verze a kombi (2540 mm) a byl namířen proti nově uvedeným konkurenčním kompaktům Velké trojky: Ford Falcon, Chevrolet Corvair a Plymouth Valiant.


Pro modelový rok 1960 připravila společnost AMC dlouho očekávaný čtyřdveřový sedan Rambler American.


Špičkový model Custom se standardně dodával s novým řadovým 3,2litrovým šestiválcem s rozvodem OHV, který dával s kompresním poměrem zvýšeným na 8,7:1 výkon 126 k (93 kW). Základní modely přitom zůstaly u staršího šestiválce s rozvodem SV (flathead). Tento motor neměl viditelné sací potrubí, to bylo totiž integrováno do hlavy válců. Všechny modely ročníku 1960 dostaly větší benzinovou nádrž (83 litrů) a za příplatek si bylo možné objednat posilovač řízení.


Kompaktní Rambler American si Američané oblíbili pro jeho nízkou cenu, ekonomický provoz a ojeté vozy se daly prodat za slušnou cenu. Prodej modelů American 1960 se zvýšil na rekordních 120 603 kusů, přičemž nejvíc se prodalo čtyřdveřových sedanů. Rambler American se kromě Kenoshy ve Wisconsinu a kanadském Bramptonu (Ontario) vyráběl z kitů nebo v rámci licence také v Austrálii, Iránu, Mexiku a Argentině. Druhá generace, vyráběná v letech 1961 až 1963, byla mechanicky totožná s první včetně rozvoru náprav. Byla ale výrazně přestylizována pod vedením Edmunda E. Andersona.


Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas