Cadillac 1958: Král amerických dálnic

Vozy Cadillac ročníku 1958 se vyznačovaly množstvím chromovaných ozdob a velkými zadními ploutvemi. Všechny modely poháněl šestilitrový motor V8.

Pátá generace vozů Cadillac s trubkovým rámem ve tvaru písmene X bez bočních podélníků se vyráběla v letech 1957 a 1958. V roce 1958 odešel proslulý designér Harley Earl na odpočinek a jeho nástupcem ve vedení oddělení designu a stylingu GM se stal Bill Mitchel. Modely 1958 ale ještě nesly Earlův rukopis, včetně velkých zadních ploutví a množství chromovaných ozdob. Koncem padesátých let vrcholil v USA hospodářský útlum a prodej velkých luxusních vozů Cadillac poklesl z necelých 147 tisíc v roce 1957 na 121.778 kusů v modelovém roce 1958, kdy General Motors slavil 50. výročí založení.

Přestože modely Cadillac ročníku 1958 byly technicky téměř totožné s modely 1957, muselo dojít k povinné každoroční obměně, alespoň ve vzhledu. Všechny modely dál poháněl benzinový vidlicový osmiválec s rozvodem OHV a objemem válců 5972 cm3 (365 kubických palců). Jeho výkon byl u většiny modelů 310 k (228 kW), pro Eldorado byl zvýšen na 340 k (250 kW). Cadillac 1958 měl vpředu dvojité příčné závěsy a vinuté pružiny a vzadu tuhou nápravu s pérováním vinutými pružinami. Na všech kolech byly bubnové brzdy.

Série 62

Sixty-Two Series zahrnovala v modelovém roce 1958 dvoudveřové kabriolety Convertible a Eldorado Biarritz, kupé Eldorado Brougham, Eldorado Seville a DeVille, Sedan DeVille, Hardtop Coupé a čtyřdveřový Hardtop Sedan s prodlouženou zádí. Sedany s pevnými střešními sloupky byly tentokrát z nabídky vyřazeny. Všechny tyto modely byly nabízeny s tempomatem, vysokotlakým chladicím systémem, rádiem se dvěma reproduktory a automatickým hledáním stanic a automatickým uvolněním parkovací brzdy. Za příplatek se dalo pořídit neslavně proslulé vzduchové odpružení. Všechny modely Cadillac 62 ročníku 1958 měly rozvor náprav 3289 mm (129,5 palce), byly široké 2032 mm a vysoké 1500 mm. Délka se u jednotlivých modelů lišila. Čtyřdveřový sedan byl dlouhý 5507 mm, Sedan DeVille a Hardtop Sedan (foto) s prodlouženou zádí byly nejdelší (5723 mm). Dvoudveřové modely měřily 5634 mm (Eldorado Biaritz a Seville 5674 mm).

Cadillac Sixty-Two Extended Deck Hardtop Sedan (sedan s prodlouženou zádí) byl dlouhý 5 723 mm.

Největší změnou proti ročníku 1957 prošla příď se čtyřmi světlomety (ty měly nyní všechny modely), novou širokou maskou chladiče (foto) s malými „kolíčky“ v průsečících svislého a vodorovného mřížování. Do masky zasahovaly dělené nárazníky s kapkovitými členy umístěnými těsně nad parkovacími světly. Rámečky světlometů navazovaly na boční lišty a kapotu zdobily, kromě znaku a ozdoby ve tvaru písmene V, dvě malé chromované ploutvičky.

Široká maska chladiče měla v průsečících svislého a vodorovného mřížování malé „kolíčky“.

Mírně zvětšená zadní křídla (foto) orámovaná chromovanými lištami nesla nápis CADILLAC a končila nad kruhovými zadními světly zakončující výrazné prolisy na bocích nad zadními koly. Po odklopení levých zadních světel se zpřístupnilo nalévací hrdlo benzinové nádrže. Poznávacím znakem ročníku 1958 bylo pět vodorovných lišt na bocích před zadními koly. Koncovky výfuku byly umístěny v rozích zadního nárazníku.

Mírně zvětšená zadní křídla orámovaná chromovanými lištami nesla nápis CADILLAC a končila nad kruhovými zadními světly.

Do řady 62 patřily i kabriolety Eldorado Biarritz a kupé Eldorado Brougham. Kabriolet Eldorado Biarritz měl předek totožný s ostatními modely řady 62, lišil se deseti svislými proužky před zadními koly a jinak tvarovanými zadními blatníky a ploutvemi. Stejnou zadní část mělo i kupé Eldorado Brougham, ale předek byl ponechán stejný s ročníkem 1957. Dvoudveřových kupé Seville (7500 $) a stejně drahých kabrioletů Biarritz se prodalo 855, resp. 815 kusů. Vznikl také jeden prototyp kupé Eldorado Special.

Standardní výbava všech modelů série 62 byla stejná jako u modelů 1957. Cadillac 62 s pohotovostní hmotností kolem 2135 kg dosahoval maximální rychlost 190 km/h a na stovku zrychlil za 11,5 s. V následujícím modelovém roce 1959 se DeVille a Eldorado staly samostatnými sériemi.

Série Sixty Special Fleetwood

Šestimístný čtyřdveřový hardtop Sixty Special Fleetwood s rozvorem 3378 mm (133 palců) a délkou 5723 mm vypadal velmi důstojně. Nad zakrytými zadními koly měl ochranu z nerezového plechu. Na zadních ploutvích byl nápis Sixty Special a na víku kufru nápis Fleetwood. Ke standardní výbavě patřila automatická převodovka Hydra-Matic, posilovač brzd a řízení a elektrické stahování oken.

Série 75 Fleetwood

Největším modelem ročníku 1958 byla devítimístná limuzína Cadillac 75 Fleetwood (foto) s rozvorem náprav 3757 mm a délkou 6022 mm. Majestátně vyhlížející vůz měl vzadu sklopná přídavná sedadla a dveře zasahující do střechy a usnadňující nastupování.

Největším modelem ročníku 1958 byla devítimístná limuzína Cadillac 75 Fleetwood s rozvorem náprav 3 757 mm a délkou 6 022 mm.

Série 70 Fleetwood Eldorado Brougham

Nejdražším cadillakem ročníku 1958 byl Fleetwood Eldorado Brougham série 70 s rozvorem 3200 mm a délkou 5494 mm, na který byla vysazena cena 13.074 $. Proti ročníku 1957 se lišil hlavně v interiéru. Panely v horní části dveří byly například potažené kůží. Nabízelo se 44 kombinací provedení a 15 barev karoserie. Rok 1958 byl posledním, kdy se luxusní Brougham ručně vyráběl v továrně Cadillac v Detroitu. Do budoucna byla dohodnuta výroba speciálních karoserií u Pininfariny v italském Turínu.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas