BMW 503 (1956–1960): Drahá krása

Dvoudveřové 2+2místné kabriolety a kupé BMW 503 poháněl motor V8 z typu BMW 502. Karoserii dlouhou 4,75 metru navrhl Albrecht von Goertz.

Po skončení druhé světové války a obnově výrobních zařízení zahájila bavorská automobilka BMW (Bayerischen Motoren Werke) výrobu osobních automobilů až v roce 1952 šestiválcovým modelem BMW 501. Prodej těchto velkých a luxusních vozů váznul, a proto byl v roce 1954 představen BMW 502 se stejnou karoserií, ale s výkonnějším vidlicovým osmiválcovým motorem. Od tohoto sedanu bylo odvozeno BMW 502 Coupé, které mělo konkurovat sportovnímu modelu Mercedes-Benz 300 SL. Vzhledem k ceně přes 20 tisíc marek se ale prodalo jen 30 kusů.

Hliníkový motor V8 z typu BMW 502 ale nedal spát obchodnímu řediteli BMW Hannsi Grewenigovi, který prosadil projekt sportovního vozu s tímto motorem proti vůli tehdejšího šéfa techniků Kurta Donatha. První návrh karoserie od Ernsta Loofa vedení BMW zamítlo, a proto se Grewenig obrátil na hraběte Albrechta von Goertze (1914–2006), který v roce 1936 emigroval do USA a na žádost Maxe Hoffmana, dovozce evropských vozů do USA, pracoval na návrhu roadsteru BMW 507. Po 18 měsících vývojových prací se oba sportovní vozy BMW 503 a BMW 507 představily v září 1955 na mezinárodní automobilové výstavě IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Oba vozy vyvolaly nadšení jak v odborném tisku, tak i u návštěvníků autosalonu.

Karoserie Baur

Hliníkovou karoserii kupé a kabrioletu BMW 503 vyráběla pro BMW stuttgartská karosárna Baur s více než stoletou tradicí výroby speciálních karoserií. Albrecht Graf von Goertz dal vozu elegantní jednoduché tvary s výrazně vystupujícími předními blatníky se světlomety, jejichž rámečky měly barvu vozu. Nechyběly pochopitelně typické „ledvinky“ masky chladiče. BMW 503 Coupé (foto) s rozvorem 2 835 mm a vnějšími rozměry 4 750 x 1 700 x 1 440 mm (délka x šířka x výška) mělo střechu hardtop, neboť středové střešní sloupky se daly sklopit. Ve srovnání s BMW 507 měla „pětsettrojka“ poněkud konzervativnější tvary. Přesto získala zlaté medaile na soutěžích elegance v Cannes, Římě, Lisabonu, Vídni a Wiesbadenu.

Kupé BMW 503 mělo střechu typu hardtop, neboť středové střešní sloupky se daly sklopit.

Kabriolet BMW 503 (foto) měl stejné rozměry jako kupé, jen výška byla o pár centimetrů nižší (1 395 mm). Plátěná střecha byla po stažení umístěna pod látkovým krytem za zadními sedadly. Zaoblené přední okno mělo, stejně jako u kupé, silný chromovaný rám a po stranách větrací okénka. Vůz měl kožené čalounění a elektrické stahování oken. Boky vozu zdobily silné prahové lišty a tenká lišta v celé délce vozu procházející pod klikami dveří a na konci zahnutá směrem nahoru.

Typickým poznávacím znakem první série byly boční lišty zahnuté vzadu směrem nahoru.  

Většímu úspěchu na trhu bránila poměrně vysoká cena. V květnu 1956 stálo kupé i kabriolet 29 500 západoněmeckých marek (DM) a o dva roky později byly ještě o více než 3 000 DM dražší. To bylo hodně peněz, vždyť řadový domek stál tehdy jen dvojnásobek této částky. Mezi kupce, kteří byli ochotni tolik peněz obětovat patřili například hrabě Faber-Castell (známý výrobce psacích potřeb), milionář Rudolf August Oetker nebo filmová herečka Sonja Ziemann.

Některé německé karosárny prováděly vzhledové úpravy BMW 503 podle přání zákazníků. Příkladem je použití mřížek z typu 507 na bocích za předními koly. Důvod nebyl jen estetický, větrací otvory odváděly ohřátý vzduch z motorového prostoru. Hrabě Goertz, autor designu, tuto úpravu schválil jako esteticky zdařilou. Přístrojová deska měla „kapličku“ se třemi kruhovými přístroji před čtyřramenným volantem a radiový přijímač uprostřed. Řadicí páka byla umístěna pod volantem a mezi příčkami volantu byla umístěna tlačítka světelné houkačky (foto).

BMW 503 první série měl řadicí páku pod čtyřramenným volantem. Před ním byla kaplička s kruhovými přístroji.

Hliníkový V8

Pod kapotou kabrioletů a kupé BMW 503 se skrýval první německý poválečný vidlicový osmiválec (foto) s objemem 3 168 cm3 (vrtání/zdvih: 82/75 mm), rozvodem OHV a výkonem140 k (103 kW), dosahovaným při 4 800 otáčkách. Tento motor byl převzat z modelu BMW 502 Super a používal jej také roadster BMW 507. Naposled se objevil v kupé 3200 CS s karoserií Bertone, vyráběném v letech 1961–65. BMW 503 s hmotností kolem 1 500 kg dosahoval s tímto zdařilým motorem maximální rychlost 190 km/h a zrychloval z 0 na 100 km/h za 13 s.

Tento první německý poválečný motor V8 měl úhel rozevření válců 90 stupňů, kompresní poměr 7,5:1 a dva spádové karburátory.

412 kusů ve dvou sériích

BMW 503 se vyráběl ve dvou sériích, lišících se jen v detailech. První série byla ve výrobě od května 1956 do prosince 1957 a měla řadicí páku čtyřstupňové manuální převodovky pod volantem, hydraulické ovládání oken dveří a hydraulické ovládání střechy u kabrioletu. Zvenku se první série poznala podle bočních lišt zahnutých vzadu směrem nahoru a v interiéru podle popelníku pod přístrojovou deskou. Vozy druhé série, vyráběné od prosince 1957 do května 1960, měly řadicí páku na středovém tunelu a elektrické ovládání oken. Popelník byl přemístěn na přístrojovou desku a boční lišty už nebyly vzadu zahnuté.

Celkem bylo do května 1960 vyrobeno pouhých 412 exemplářů BMW 503, přičemž převahu měly verze kupé (273 kusů), zatímco kabrioletů vyrobili v Bavorsku jen 139 kusů. Do těchto čísel jsou započítány i tři kupé a tři kabriolety s pravostranným řízením, určené k exportu do Velké Británie.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas