Renault Laguna (1993–2001): První generace

Velký rodinný vůz Renault Laguna se v provedení liftback a kombi vyráběl ve francouzském Sandouville. První generaci poháněly čtyřválce a V6 s výkony od 83 do 190 koní.

Francouzská automobilka Renault, založená Louisem Renaultem a jeho bratry Marcelem a Fernandem v únoru 1899, tedy téměř před 120 lety, byla v lednu 1945 znárodněna. V roce 1990 se Renault transformoval na akciovou společnost a v roce 1996 byl privatizován. V období procesu privatizace představil Renault v listopadu 1993 první generaci pětidveřového vozu střední třídy nazvaného Laguna. Sériová výroba Laguny byla zahájena v lednu 1994 a nahrazovala rodinný model Renault 21, vyráběný v letech 1986 až 1995.

Poprvé použil Renault název Laguna u konceptu dvoumístného roadsteru, vystaveného v roce 1990 na pařížském autosalonu. Tento koncept ale neměl nic společného s vozem střední třídy Renault Laguna, vyráběného v letech 1994 až 2015 ve třech generacích. Jen tak mimochodem, Chevrolet používal od roku 1973 u vrcholného modelu řady Chevelle název Chevelle Laguna.

Na počátku byl liftback…

Vývoj nového velkého renaultu začal v roce 1987 a práce na návrhu karoserie byly zahájeny pod vedením šéfa designu Patricka Le Quémenta (*1945) v roce 1988. Testovací jízdy probíhaly v letech 1991 až 1993. Uhlazené tvary pětidveřového liftbacku Renault Laguna (foto) vycházely spíše z vozu vyšší střední třídy Renault Safrane (1992–2000) a s přímým předchůdcem Renaultem 21 neměly nic společného. Liftback se podobá otvíráním zadního víka směrem nahoru hatchbacku, má však za zadním oknem schůdek, připomínající sedan (jako např. naše Škoda Octavia). Laguna s rozvorem náprav 2 670 mm a vnějšími rozměry 4 508 x 1 752 x 1 433 mm poskytovala dostatek místa pěti dospělým cestujícím. S velikostí dobře přístupného zavazadelníku to bylo se 452 litry o něco horší. 

Renault Laguna s rozvorem náprav 2 670 mm a vnějšími rozměry 4 508 x 1 752 x 1 433 mm poskytovala dostatek místa pěti dospělým cestujícím.

Nabídka motorů začínala zážehovým čtyřválcem s rozvodem OHC, vícebodovým vstřikováním paliva a objemem 1 794 cm3. Maximální výkon 90 k (66 kW) postačoval vozu s pohotovostní hmotností 1 230 kg dosáhnout rychlost 180 km/h a zrychlit na stovku za 13,9 s. O něco výkonnější byl dvoulitr (114 k/84 kW, 190 km/h). Pro příznivce vznětových motorů byl připraven motor 2.2 d s objemem 2 188 cm3 a výkonem 83 k (61 kW). V roce 1995 byl přidán šestnáctiventilový dvoulitrový zážehový čtyřválec s výkonem 140 k (103 kW) při 4 500/min. Laguna s ním dosahovala rychlost 206 km/h a na 100 km/h jí to trvalo pod 10 s.

… a následovalo kombi

V září 1995 představil Renault na frankfurtském autosalonu pětidveřové kombi Laguna, nástupce úspěšného Renaultu 21 Nevada. Pětidveřové kombi Laguna Grandtour (foto) mělo originálně řešenou zadní část s bočními okny za dveřmi protaženými až do střechy. Variabilní zavazadlový prostor nabízel slušných 520 litrů objemu, který se po sklopení zadních sedadel zvýšil až na 1 782 litrů. Nízko umístěná nakládací hrana usnadňovala manipulaci se zavazadly. Kombi Laguna Grandtour bylo o 112 mm delší než liftback (4 620 mm). Na některých trzích se prodávalo také pod názvy Sports Tourer nebo Nevada.

V září 1995 představil Renault na frankfurtském autosalonu pětidveřové kombi Laguna, nástupce úspěšného Renaultu 21 Nevada. Na obrázku je model z roku 1998.

Facelift

V dubnu 1998 prošla Laguna mírným faceliftem (foto). Polepšila si novými světlomety s čirou optikou a nově tvarovaným předním nárazníkem se zabudovanými kruhovými mlhovkami. Nové zadní svítilny měly kombinaci oranžové a červené barvy prosklení. Krátce po premiéře dostaly všechny Laguny sériové přední airbagy a při faceliftu v roce 1998 k nim přibyly i dva boční airbagy.

Sportovně laděný model Laguna RTi s velkým zadním spoilerem a koly z hliníkové slitiny.

Současně s vzhledovými úpravami se představila nová řada motorů. Novinkou byly především zážehové šestnáctiventilové čtyřválce s objemy 1,6 litru (110 k/81 kW, 195 km/h) a 1,8 litru (120 k/88 kW, 203 km/h). O rok později se k nim přidal šestnáctiventilový dvoulitr (139 k/102 kW,208 km/h), používaný ve sportovně laděné Laguně RTi s velkým zadním spoilerem a koly z hliníkové slitiny. Pro nejnáročnější zákazníky se od roku 1997 nabízela Laguna s třílitrovým čtyřiadvacetiventilovým motorem V6 s výkonem 190 k (140 kW), dosahující rychlost 235 km/h a zrychlující na stovku za 7,7 s. Tento motor L7X nahradil starší motor Z7X stejného objemu, který měl „jenom“ 167 k (123 kW).

Z nabízených modelů se vznětovými motory byly novinkou čtyřválcový turbodiesel 1.9 dTi (98 k/72 kW) s přímým vstřikováním a čtyřválcový 2.2 dT (113 k/83 kW) s nepřímým vstřikováním. Tento motor byl v roce 2000 nahrazen motorem F9Q (107 k/79 kW) s přímým vstřikováním common-rail, se kterým dosahovala Laguna 1.9 dCi rychlost 190 km/h.

Renault Laguna první generace měl od začátku vysokou úroveň vybavení včetně posilovače řízení, elektrického ovládání oken předních dveří a centrálního zamykání. Airbag řidiče byl později doplněn o airbag spolujezdce. Standardní výbavou bylo ABS, za příplatek se dala pořídit klimatizace nebo CD přehrávač. V modelovém roce 2000 se nabízela luxusní verze Laguna Concorde s částečně koženými sedadly a palubním počítačem s hlasovým výstupem. Upozorňoval například na otevřené dveře, nevypnutá světla nebo mokrou vozovku.

První generace Laguny byla pohodlným vozem s dobrými jízdními vlastnostmi, problematická byla ale jeho spolehlivost. V prvních letech byl problémovým místem stabilizátor přední nápravy McPherson, zatímco vlečená zadní náprava se zkrutnými tyčemi byla bezproblémová. Častým problémem byla krátká životnost výfuku, problémy s ložisky zadních kol a poruchy elektroniky (např. palubního počítače, centrálního zamykání nebo řídicí jednotky motoru).

V roce 2001 vystřídala první Lagunu druhá generace vycházející z Nissanu Primera a vyráběná do roku 2007. Třetí a poslední generace se prodávala do roku 2015, kdy byla nahrazena modelem Talisman.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas