Peugeot 403: Francouzský mercedes

Začátek spolupráce Peugeot - Pininfarina se datuje rokem 1955, kdy debutoval sedan Peugeot 403. Do roku 1966 jich bylo vyrobeno přes milion.

Rok 1955 znamenal pro Francii začátek slavného období výroby automobilů. V tomto roce slavil premiéru revoluční Citroën DS s originální karoserií a hydropneumatickým pérováním a také Peugeot 403, přezdívaný „francouzský mercedes“. Peugeot tradičně používal k označení svých modelů třímístné číslo s nulou uprostřed. Peugeot 403 navazoval svým označením na předválečné modely 401 (1934–35) a 402 (1935–42). Jeho mechanické díly vycházely z Peugeotu 203 (1948–60), což byl první Peugeot se samonosnou karoserií.

Design Pininfarina

První představení sedanu střední třídy Peugeot 403 (foto) se konalo 20. dubna 1955 v pařížském paláci de Chaillot na vrchu Trocadéro, nedaleko od Eiffelovky. Světovou premiéru oslavil v říjnu 1955 na pařížském autosalonu. Jeho elegantní tvary vznikly v italském studiu Pinin Farina (od roku 1961 Pininfarina). Čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí měl rozvor náprav 2 660 mm, byl dlouhý 4 470 mm, široký 1 670 mm a vysoký 1 510 mm. Pontonová karoserie s velkým, mírně zaobleným předním oknem (zadní bylo menší) měla hladké boky ozvláštněné jen prolisem po celé délce, procházejícím nad klikami dveří od předních kruhových světlometů až ke koncovým svítilnám. Oválná přední maska byla rozdělena vodorovnou lištou se znakem Peugeotu uprostřed a užší lištou nad ní, sledující rámeček masky.

Oválná přední maska byla rozdělena vodorovnou lištou se znakem Peugeotu uprostřed a užší lištou nad ní, sledující rámeček masky.

Majitelé Peugeotů 403 oceňovali otevírání zadních dveří v úhlu 90 stupňů a stahování jejich oken až do rámu dveří, takže nebyly vidět. Design "čtyřistatrojky" byl původně zamýšlen jako náhrada letitého typu Fiat 1400/1900. Když ale vedení fiatu odložilo uvedení nového modelu o další čtyři roky byl návrh vozu nabídnut Peugeotu.

Motory a podvozek

Peugeot 403 poháněla zvětšená verze zážehového řadového čtyřválce z Peugeotu 203. Jeho objem 1 290 cm3 byl zvětšen na 1 468 cm3, takže maximální výkon vzrostl na 58 k (43 kW) při 5 000/min („daňové“ koně 8CV) a točivý moment na 102 Nm při 2 500/min. Tehdejší novinkou byl termostaticky ovládaný motor větráku chlazení, který se vypínal při teplotě chladicí kapaliny 75°C a zapínal, když teplota stoupla na 84°C. Účelem bylo snížení spotřeby paliva až o 10% (pohybovala se v průměru kolem 9 l/100 km) a omezení hluku větráku. Sedan 403 Berline s pohotovostní hmotností 1 025 kg dosahoval s tímto motorem rychlost přes 130 km/h.

Od podzimu 1959 se začal Peugeot 403 dodávat se vznětovým motorem Indenor, který při objemu válců 1 816 cm3 dával maximální výkon 47,5 k (35 kW), což stačilo na dosažení největší rychlosti 120 km/h. Průměrná spotřeba nafty se pohybovala kolem 8 litrů. Peugeot se tak stal spolu s mercedesem průkopníkem používání vznětových motorů u osobních vozů.

Když byla v roce 1960 ukončena výroba modelu Peugeot 203, začala se „čtyřistatrojka“ nabízet s čtyřválcem z tohoto typu s objemem 1290 cm3 a výkonem 47 koní. Tato verze se zpočátku prodávala pod názvem 403 Sept (podle daňových koní 7CV) a později jako 403 Berline Luxe.

Motor Peugeotu 403 poháněl zadní kola přes plně synchronizovanou čtyřstupňovou manuální převodovku. Řadicí páka byla umístěna na pravé straně sloupku řízení. Na pařížském autosalonu v říjnu 1957 předvedl Peugeot elektromagnetickou automatickou spojku Jaeger aktivovanou při změně převodového stupně a dodávanou v modelech 403 za příplatek.

Přední kola Peugeotu 403 byla nezávisle zavěšena a odpružena příčným listovým perem. Poháněná tuhá zadní náprava měla u sedanů vinuté pružiny, kombi a užitkové modely (viz dále) měly vzadu podélná listová pera.

Kabriolet a kombi

Dva roky po zahájení prodeje sedanu 403 Berline se začal nabízet dvoudveřový čtyřmístný kabriolet (foto) se stahovací textilní střechou a luxusním interiérem, ve kterém nechyběla kožená sedadla. Počet zájemců o kabriolet omezovala vysoká cena, která byla o 80% vyšší než u sedanu Peugeot 403 Berline Grand Luxe. Na jaře 1961 byla výroba kabrioletu Peugeot 403 ukončena a koncem tohoto roku nahrazena modernějším kabrioletem Peugeot 404.

Od roku 1957 se začal vyrábět dvoudveřový čtyřmístný kabriolet se stahovací textilní střechou a luxusním interiérem, ve kterém nechyběla kožená sedadla.

Od podzimu 1958 se začalo dodávat pětidveřové kombi Peugeot 403 Familiale (foto) se šesti velkými bočními okny. Rozvor náprav byl prodloužen o 24 cm na 2 900 mm a délka vozu narostla na 4 610 mm. Kombi Familiale mohlo být na přání vybaveno třetí řadou sedadel, takže se udávalo, že je 7/8 místné. Od kombi byly odvozeny užitkové verze Commerciale, Camionnette (dvoudveřový pickup s možností zakrytí ložného prostoru textilní střechou a Fourgonnette (třídveřová dodávka s plechovou výplní místo bočních oken za dveřmi).

Od podzimu 1958 se začalo dodávat pětidveřové kombi Peugeot 403 Familiale se šesti velkými bočními okny.

Kombi 403 Familiale mělo zesílenou tuhou zadní nápravu spojenou s hliníkovou skříní diferenciálu a plně sklápěcí opěradla předních sedadel. Spolehlivostí proslavené vozy našly oblibu u francouzské policie i početných rodin.

Vylepšování

Když se Peugeot 403 poprvé představil veřejnosti, měl na přídi ve středu kapoty stylizovanou lví hlavu, tradiční znak peugeotů. Pro modelový rok 1959 byla tato ozdoba odstraněna z bezpečnostních důvodů a logo s lvíčkem zůstalo jen ve středu masky chladiče. Zároveň byla malá směrová světla na sloupcích C nahrazena blikači na zádi. Stěrače předního okna původně stíraly proti sobě, později se změnily na paralelní a přední světla byla upravena v souladu s novými předpisy. V roce 1959 se změnilo umístění ostřikovačů předního okna a zároveň se půlkruhové tlačítko houkačky na volantu změnilo na kruhové, takže řidič držící volant v horní polovině měl k němu blíž. Viditelnější změnou byla od roku 1962 nová jednodušší maska chladiče (foto) a nové nárazníky bez svislých sloupků.

Viditelnou změnou na karoserii byla od roku 1962 nová jednodušší maska chladiče a nové nárazníky bez svislých sloupků.

Seriálová hvězda  

V americkém televizním seriálu Columbo, známém i u nás, jezdil herec Peter Falk v roli detektiva poručíka Columba ve značně omšelém kabrioletu Peugeot 403 z roku 1959. Kabriolet objevil sám Peter Falk na vrakovišti filmového studia a byla to láska na první pohled. Oprýskaný vůz s nataženou plátěnou střechou se skvěle hodil ke stylu detektiva Columba, který chodil zásadně ve zmačkaném baloňáku a s doutníkem. 

Poslední sedany Peugeot 403 opustily továrnu v Sochaux ve východní Francii koncem října 1966 a byly prvními auty této značky vyrobenými v počtu přesahujícím milion. Pikapy (bylo jich vyrobeno přes 200 tisíc) typu 403 se vyráběly ještě déle. Peugeoty 403 se montovaly také v Argentině, Austrálii a na Novém Zélandu. Nástupcem se stal Peugeot 404 s karoserií rovněž od Pininfariny, vyráběný v letech 1960 až 1975.


Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas