Jaguar Mark VII a VIII: Elegance, prostor a rychlost

Luxusní čtyřdveřové vozy Jaguar Mark VII Mark VII M a Mark VIII poháněné řadovými šestiválci XK se v Coventry vyráběly v letech 1950 až 1958.

První poválečnou konstrukcí velkého vozu z Coventry byl Jaguar Mark V (vždy se označoval římskou číslicí), i když Jaguary Mk I až Mk III nikdy neexistovaly a Mark IV dostal svoje jméno až zpětně v roce 1948, kdy byla zahájena výroba modelu Mark V. Nástupce Jaguaru Mark V dostal název Mark VII, neboť Mark VI by se mohl plést s modelem Bentley Mark VI, který se vyráběl v letech 1946 až 1952. Jako Mark VI se také označoval Jaguar Mark V s šestiválcovým motorem XK, těch byly ale vyrobeny jen dva kusy.

Jaguary Mark VII byly v roce 1956 nahrazeny modelem Mark VIII, který vypadal stejně, měl ale luxusnější interiér a upravený motor. Na oba tyto modely se podíváme podrobněji v následujících odstavcích. 

Jaguar Mark VII (1950-54)

Luxusní sedan Jaguar Mark VII Saloon (foto) se poprvé představil veřejnosti v roce 1950 na britské mezinárodní výstavě automobilů v Londýně. Měl rozvor náprav 3 048 mm (120 palců), stejný jako Mark V, ale jeho čtyřdveřová karoserie byla delší (4 991 mm) a širší (1 854 mm). Od vozovky po střechu měřil 1 600 mm. Díky více zapuštěným světlometům, upraveným blatníkům, prodlouženému zadnímu převisu a dvoudílnému šípovému přednímu oknu vypadal Mark VII aerodynamičtěji. Zadní kola byla opět částečně schována pod odnímatelnými kryty. Podvozek rovněž vycházel z Jaguaru Mark V.

Mark VII měl rozvor náprav 3 048 mm (120 palců), stejný jako Mark V, ale jeho čtyřdveřová karoserie byla delší (4 991 mm) a širší (1 854 mm).

Zatímco Jaguar Mark V používal předválečný šestiválec s ventilovým rozvodem OHV, vyvinutý původně automobilkou Standard Motor Company, Mark VII poháněl nově vyvinutý řadový šestiválec XK, poprvé použitý v roce 1948 v dvoumístném sportovním voze Jaguar XK120. Šestiválec s rozvodem DOHC (dva vačkové hřídele v hlavě válců) měl objem 3 442 cm3 (vrtání/zdvih: 83/106 mm) a maximální výkon 160 k (118 kW), dosahovaný při 5 200 otáčkách. Sedan s hmotností kolem 1,75 tuny s ním překonal na dálnici z Ostende do Bruselu bájnou hranici 100 mil/h (161 km/h) a na stovku zrychlil za méně než 14 s. Tento údaj platil pro kompresní poměr 8:1 nevhodný pro nízkooktanový benzin Pool, dostupný po válce ve Velké Británii. Proto byl pro domácí trh zvolen poměr 7:1. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 16 l/100 km. Mark VII se dal pořídit za 1 693 £ včetně daně a prodával se s reklamním sloganem „Grace, Space and Pace“ (česky „Elegance, prostor a rychlost“).

Původně se počítalo s tím, že hlavním odbytištěm Jaguarů Mark VII bude zámoří, neboť vozy s velkými motory, prodávané na domácím trhu, byly vysoce zdaněny. Se zlepšující se ekonomickou situací však zájem o tyto vozy rostl i na ostrovech, a proto byla výroba přemístěna do větší továrny na Browns Lane v Coventry. Do konce modelového roku 1954, kdy byl model Mark VII nahrazen výkonnějším Mark VII M, bylo vyrobeno 20 937 vozů, přičemž od roku 1952 se dodávaly na přání s automatickou převodovkou.

Jaguar Mark VII M (1954–56)

Na londýnském autosalonu, konaném v říjnu 1954, debutoval model Jaguar Mark VII M, jehož motor byl při stejném objemu a kompresi 8, vyladěn na výkon 190 k (140 kW) při 5 500/min. Maximální rychlost stoupla na 167 km/h. Standardně se Mark VII M dodával s čtyřrychlostní manuální převodovkou se synchronizací horních tří stupňů. Třístupňová automatická převodovka Borg Warner, dostupná dosud jen pro exportované vozy, se na přání dodávala i britským zákazníkům.

Jaguar Mark VII M (foto) se vzhledově odlišoval od svého předchůdce tím, že pod světlomety byly instalovány mřížky houkaček a pomocné světlomety byly namontovány na přední nárazník. Na blatnících se objevily oranžové směrové blikače, nahrazující výklopné šipky (trafficators), umístěné v sloupcích B. Profilované chromované nárazníky byly protaženy více do stran.

V říjnu 1954 debutoval model Jaguar Mark VII M, jehož motor byl při stejném objemu a kompresi vyladěn na výkon 190 koní.

Během dvou let bylo vyrobeno přes 10 tisíc vozů Jaguar Mark VII M. Obě verze typu Mark VII se přes svoji hmotnost a rozměry zúčastnily řady automobilových závodů na okruzích i v terénu. Tovární vozy Mark VII vyhrály například pětkrát za sebou mezinárodní soutěž sériových automobilů v Silverstone, pořádanou deníkem Daily Express, z toho dvakrát braly první tři místa. V lednu 1956 vyhrál Jaguar Mark VII M (foto) řízený Ronnie Adamsem, Frankem Biggerem a Derekem Johnstonem Rallye Monte Carlo. Paul Goldsmith zase v srpnu 1956 vyhrál s vozem Mark VII kategorii vozů s objemem nad 3,5 litru na stomílovém závodu NASCAR v Elkhart Lake (Wisconsin).

V lednu 1956 vyhrál Jaguar Mark VII M řízený Ronnie Adamsem, Frankem Biggerem a Derekem Johnstonem Rallye Monte Carlo.

Mark VIII (1956–58)

Londýnská Motor Show byla v roce 1956 místem premiéry čtyřdveřového sedanu Jaguar Mark VIII (foto), který se svým předchůdcem Mark VII sdílel prakticky beze změn karoserii se stejným rozvorem 3 048 mm (120 palců) i vnějšími rozměry. Vzhledově se lišil jen maskou chladiče s širším chromovaným rámečkem v horní části, většími zadními světly a tenkými chromovanými lištami na bocích, usnadňujícími tehdy módní dvoubarevné lakování karoserie. Kryty zadních kol měly výřezy odkrývající částečně kola a přední okno bylo nyní jednodílné a částečně zakřivené.

Mark VIII měl odlišnou masku chladiče a kryty zadních kol měly výřezy odkrývající částečně kola. Přední okno bylo nyní jednodílné a částečně zakřivené.

Mark VIII zdědil od svého předchůdce skvělý řadový šestiválec XK s objemem 3,5 litru, používaný také ve sportovním voze Jaguar XK140. Pro sedan Mark VIII byla upravena hlava válců, známá jako typ B. Byly použity větší ventily z hlavy typu C, použité v závodním voze Jaguar C-Type. Větší ventily umožňovaly rychlejší průtok zápalné směsi a zvýšení točivého momentu při nízkých a středních rychlostech. U Jaguaru Mark VIII s hlavou typu B se udával výkon 190 k (140 kW) a s motorem s hlavou typu C dokonce 210 k (155 kW). Hlava typu B měla nátěr světle zelenou barvou. Se dvěma karburátory SU a manuální čtyřstupňovou převodovkou dosahoval Mark VIII rychlost přes 170 km/h. Za příplatek se dodával rychloběh a třístupňový automat Borg Warner.

Za dva roky výroby typu Mark VIII vyjelo z továrny v Coventry 6 247 vozů. Cena začínala těsně pod hranicí 2 000 liber šterlinků. Nástupcem se stal Jaguar Mark IX se stejnou karoserií a silnějším motorem. O něm si někdy příště povíme v samostatném článku.

Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas