Oldsmobile 4-4-2: Svalovec z balíčku

První generace „muscle car“ značky Oldsmobile, dodávaná v letech 1964 až 1967 ve formě balíčku k modelům F-85 a Cutlass, dostala název 4-4-2 podle čtyřnásobného karburátoru, čtyřstupňové manuální převodovky a dvojitého výfuku.

Oldsmobile 4-4-2 se zrodil v roce 1964 jako výsledek rivality mezi značkami Pontiac a Oldsmobile, navzdory tomu, že obě patřily do koncernu General Motors. Pontiac připravil pro modelový rok 1964 výkonnou verzi řady LeMans, nazvanou GTO, která měla na trhu neočekávaný úspěch. Oldsmobile okamžitě reagoval posílením svého oblíbeného typu Cutlass. Úkolem byl pověřen tým, vedený Johnem Beltzem, později odpovědným za vývoj výkonných verzí typu Toronado. Pomáhali mu také Dale Smith a hlavní inženýr divize Oldsmobile Bob Dorshimer.

Poněkud neobvyklý název "4-4-2" byl odvozen od charakteristiky prvních „muscle cars“ značky Oldsmobile: čtyřnásobný four-barrel karburátor, čtyřstupňová manuální převodovka a dvojitý výfuk. Toto označení s pomlčkami mezi čísly zůstalo zachováno až do roku 1968, kdy bylo zkráceno na 442. V tiskových materiálech a interních dokumentech se ale dál používalo označení „4-4-2“. Nezměnilo se ani v roce 1965, kdy se standardní převodovkou stal třístupňový manuál.

1964

Na jaře 1964 začal Oldsmobile nabízet za 285 dolarů výkonnostní balíček B09, dostupný pro všechny středně velké modely F-85 a F-85 Cutlass s výjimkou verzí kombi. V naprosté většině se tímto balíčkem vybavovaly dvoudveřové vozy F-85 Cutlass Hardtop Coupe (údajně byl použit jen u deseti čtyřdveřových sedanů). Balíček B09 zahrnoval vidlicový osmiválec s objemem 5,4 litru (330 kubických palců) a ventilovým rozvodem OHV, dávající se čtyřnásobným karburátorem a upraveným vačkovým hřídelem maximální výkon (SAE) 310 k (228 kW), dosahovaný při 5 200 otáčkách. Točivý moment měl špičku 481 Nm při 3 600/min. Testy prokázaly, že vůz s hmotností 1 560 kg měl maximální rychlost 185 km/h a na stovku zrychlil pod 8 s.

Kromě motoru zahrnoval balíček vyztužený rám, čtyřstupňovou manuální převodovku Muncie, zesílenou hnací hřídel, zvětšenou plochu bubnových brzd a úpravy podvozku zahrnující tužší vinuté pružiny vpředu i vzadu, odolnější tlumiče, zvětšený zkrutný stabilizátor vpředu a přídavný zadní stabilizátor. Za příplatek se daly pořídit dvourychlostní stěrače, klimatizace, rádio, elektrické otevírání kufru a nastavování sklonu volantu.

Středně velký (intermediate) Oldsmobile F-85 měl klasickou rámovou konstrukci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Ve své druhé generaci měl rozvor náprav 2 921 mm (115 palců) a byl dlouhý 5 156 mm. Ve své vrcholné verzi s balíčkem 4-4-2 se kupé jmenovalo Oldsmobile F-85 Cutlass 442 Holiday Coupe (foto). Od sériového F-85 Cutlass se karoserie lišila jen koly a nápisem 442 na předních blatnících a na zádi.

Dvoudveřový Oldsmobile F-85 Cutlass 442 Holiday Coupe z roku 1964 byl první „muscle car“ této značky.

První generace „muscle car“ Oldsmobile 4-4-2 se v modelovém roce 1964 vyráběla v Lansingu, hlavním městě státu Michigan, a Fremontu. Prodaly se jich tři tisícovky.

1965

Pro modelový rok 1965 připravil Oldsmobile pro 4-4-2 větší a výkonnější motor V8 s objemem 6,6 litru (400 kubických palců). Název 4-4-2 tak nyní odkazoval na objem motoru, čtyřnásobný karburátor Rochester a dva výfuky. Výkon motoru s vysokým kompresním poměrem 10,25:1 stoupl na 340 k (250 kW) a točivý moment na 597 Nm. Standardní převodovkou se stal třístupňový manuál s řadicí pákou na sloupku řízení, přičemž si bylo možné také objednat čtyřrychlostní manuál s řazením na podlaze nebo dvoustupňový automat Jetaway. Oldsmobile F-85 4-4-2 měl při testech na konci čtvrtmílového úseku rychlost 165 km/h a zrychlil z 0 na 60 mil/h za 5,5 s.

Nabízely se čtyři modely '65 s balíčkem 4-4-2: F-85 Club Coupe, Cutlass Sports Coupe, kupé Cutlass Holiday Hardtop a kabriolet Cutlass Convertible (foto). Poznávacím znamením byly chromované lišty na bocích a podbězích kol a nápisy 4-4-2 na bocích s rámečkem ve tvaru písmene U. Pochopitelně nechyběly dvě chromované koncovky výfuků pod zadním nárazníkem.

Poznávacím znamením ročníku 1965 byly chromované lišty na bocích a podbězích kol a nápisy 4-4-2 na bocích s rámečkem ve tvaru písmene U.

Výroba modelů 4-4-2 stoupla v roce 1965 na 25 tisíc kusů, přičemž kupé Holiday Hardtop bylo vyrobeno 14 735 a kabrioletů Cutlass 3 468. Poprvé se do nabídky dostal výkonnostní balíček W29, který stál pro Cutlass 156 dolarů a pro F-85 Club Coupe 190 $.

1966

Na vozech Oldsmobile 4-4-2 modelového ročníku 1966 se projevil facelift modelů F-85 a Cutlass. Při nezměněném rozvoru se mírně zvětšily vnější rozměry (5 187 x 1 915 x 1 361 mm). Změnila se především boční linie (foto) se zvýrazněným zadním blatníkem a prolisem ve výšce poloviny podběhů. K mírným změnám došlo i na přední masce, náraznících a koncových světlech (ty byly nyní uspořádány svisle). Uvnitř se změnil přístrojový panel s kruhovým rychloměrem místo vodorovného. Modely F-85 měly v základním provedení lavicová sedadla a gumové podlahové koberce, zatímco lépe vybavený Cutlass měl na podlaze textilní koberce a sedadla Strato s vyššími opěradly a hlavovými opěrkami (ty byly za příplatek).

Změnila se především boční linie se zvýrazněným zadním blatníkem a prolisem ve výšce poloviny podběhů.

Motor V8 s objemem 6,6 litru (400 kubických palců) se v balíčku nabízel ve dvou verzích: L78 s čtyřnásobným karburátorem (350 k) a L69 se třemi dvojnásobnými karburátory Rochester (360 k a 597 Nm). Motorů L69 se čtyřstupňovými převodovkami bylo v roce 1966 vyrobeno 2 129 kusů. Pro závody dragsterů bylo v továrně Oldsmobile připraveno 54 vozů 4-4-2 W30 s motory L69, nazývaných „W-machine“. Vzduch se přiváděl ke karburátorům otvory v předním nárazníku a baterie byla přemístěna do kufru.

Standardní převodovkou byl třírychlostní manuál s řazením na sloupku řízení. Za příplatek si bylo možné pořídit dvourychlostní automat Jetaway nebo čtyřstupňové manuální převodovky Muncie M-20 a M-21 s řadicí pákou Hurst na podlaze. Výroba vozů Oldsmobile 4-4-2 dosáhla v roce 1966 počtu 21 997 kusů, což bylo zhruba 10 % z počtu vyrobených modelů Cutlass.

1967

V roce 1967 byly balíčky 4-4-2 dostupné pouze pro dvoudveřové modely Cutlass Supreme v provedení Sport Coupe (se středovými sloupky), kupé se střechou hardtop a kabriolet Holiday. Standardně byly všechny modely vybaveny sedadly Strato, za příplatek se nabízely přední kotoučové brzdy (104 $) a posilovač řízení (94 $). Design se proti předchozímu ročníku změnil jen nepatrně. Nejviditelnější změnou bylo vložení předních směrovek mezi dvojité světlomety (foto).

Oldsmobile Cutlass 442 Holiday Coupe z roku 1967. Přední směrovky byly umístěny mezi dvojitými světlomety.

Když se vedení GM rozhodlo zakázat výrobu motorů s více karburátory (s výjimkou Chevroletů Corvette a Corvair), znamenalo to pro Oldsmobile ukončení výroby motorů V8 L69 se třemi dvojitými karburátory. V dále nabízené verzi W30 byly nahrazeny čtyřnásobným karburátorem Quadrajet. 502 vyrobených továrních W30 splňovalo homologační předpisy NHRA (National Hot Rod Association). Stejně jako ostatní vozy prodávané v roce 1967 v USA, měly i Oldsmobily 4-4-2 řadu bezpečnostních prvků, například energii absorbující sloupek řízení a volant, měkce obloženou přístrojovou desku a dvouokruhový brzdový systém.

Výroba verzí 4-4-2 vzrostla v roce 1967 na 24 827 vozů, z čehož bylo 16 998 modelů Holiday Coupe, 4 750 Sport Coupe a 3 079 kabrioletů. Následovala druhá generace, vyráběná v letech 1968 až 1972. 4-4-2 se stal na pár let samostatným modelem s rozvorem 2 845 mm (112 palců).

Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas