Aston Martin DB2: Motor i design od Lagondy

Sportovních dvoumístných vozů Aston Martin DB2 vyrobili ve Felthamu od května 1950 do dubna 1953 přes 400. Čtyřmístný DB2/4 se prodával do roku 1957 a DB Mark III až do roku 1959.

Malou automobilku Aston Martin založili v roce 1913 Lionel Martin a Robert Bamford. Zpočátku prodávali vozy Singer a později se pustili do stavby vlastních sportovních vozů. Po skončení první světové války začali svoje vozy prodávat pod značkou Aston Martin. Toto jméno vzniklo sloučením názvu závodu do vrchu Aston Hill a příjmení zakladatele firmy Lionela Martina. Sídlem firmy se stala dílna na Abingdon Road v londýnské čtvrti Kensington.
Po několika změnách vlastníků koupil v roce 1947 automobilku Aston Martin podnikatel David Brown, výrobce traktorů a průmyslových převodovek. Pro typové označení vozů Aston Martin se začala používat zkratka DB, což byly iniciály jeho jména. Prvních 15 vozů pod novým vlastníkem bylo vyrobeno v letech 1948 až 1950. Prodávaly se pod názvem Two Litre Sports a teprve zpětně bylo těmto vozům přiděleno označení DB1.


V polovině roku 1950 se začal vyrábět Aston Martin DB2, poháněný výkonným řadovým šestiválcem s rozvodem 2xOHC. Tento motor zkonstruoval pro značku Lagonda William Watson pod dohledem W. O. Bentleyho. Právě kvůli tomuto motoru koupil David Brown Lagondu a obě automobilky sloučil pod názvem Aston Martin Lagonda Ltd.


Šestiválec od Lagondy a trubkový rám


Řadový šestiválec se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců (foto) měl objem 2 580 cm3 (vrtání/zdvih: 78/90 mm) a se dvěma karburátory SU měl maximální výkon 106 k (78 kW) a točivý moment až 180 Nm. Tento moderní motor byl výkonnější než dvoulitrový čtyřválec v DB1 a dvoumístnému DB2 s hmotností 1 120 kg dokázal udělit rychlost až 163 km/h, překračující stomílovou hranici.


DB2 poháněl řadový šestiválec se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců. Měl objem 2 580 cm3 a se dvěma karburátory SU měl maximální výkon 106 koní.


Ostřejší verze Vantage nabízela s většími karburátory a zvýšeným kompresním poměrem (8,16:1) výkon zvýšený na 126 k (93 kW) a točivý moment 195 Nm. První DB2 Vantage si koupil Američan Briggs Cunningham a závodil s ním v USA. Verze Vantage dosahovala rychlost až 185 km/h, na stovku zrychlila za 11,5 s a v průměru spotřebovala 14 l benzinu na 100 km.
Aston Martin DB2 využíval zkrácenou verzi prostorového trubkového rámu, navrženého Claudem Hillem pro Aston Martin Two Litre Sports. DB2 měl nezávislé zavěšení předních kol a poháněnou tuhou zadní nápravu. Pérování obstarávaly vpředu i vzadu vinuté pružiny.


Dvoumístné kupé


V dubnu 1950 se Aston Martin DB2 poprvé představil veřejnosti na autosalonu v New Yorku. Dvoumístné kupé (Angličané mu říkali Fixed-Head Coupé – FHC) mělo moderní karoserii z hliníkového plechu, kterou navrhl Frank Feely z Lagondy. Mělo rozvor náprav 2 511 mm a vnější rozměry 4 128 x 1 651 x 1 340 mm (délka x šířka x výška). Přední okno bylo rozdělené tenkou středovou příčkou, dveře byly vybavené větracími okénky. První padesátka vyrobených vozů měla třídílnou přední masku s chromovanými rámečky kolem velké masky chladiče uprostřed a dvou malých obdélníkových mřížek po stranách (foto). Na bocích za předními koly měly první DB2 velké obdélníkové větrací mřížky.


První padesátka vyrobených vozů měla třídílnou přední masku s chromovanými rámečky kolem velké masky chladiče uprostřed a dvou malých obdélníkových mřížek po stranách.


Další vyrobené vozy měly jednodílnou přední masku s vodorovným mřížováním a bez větracích otvorů na bocích (foto). Celá přední část vozu s blatníky a kapotou se zvedala směrem dopředu a usnadňovala přístup k motoru. Ve splývající zádi mělo kupé malá, nahoru se otevírající dvířka, za kterými bylo schované náhradní kolo. Zavazadlový prostor za sedadly byl přístupný jen zevnitř vozu.


Dvoumístné kupé Aston Martin DB2 mělo moderní karoserii z hliníkového plechu, kterou navrhl Frank Feely z Lagondy.


Kabriolet


Koncem roku 1950 se začala nabízet dvoumístná otevřená verze Drophead Coupé (DHC) s plátěnou stahovací střechou umístěnou za sedadly. Skromný výhled dozadu umožňovala dvě malá zadní okénka. Do roku 1953 vyrobili na londýnském předměstí Feldham 102 kabrioletů DB2. Pár kabrioletů mělo karoserie od různých specializovaných firem. Příkladem je kabriolet karosovaný firmou Hermann Graber ze švýcarského Wichtrachu, známou především kreacemi na bázi vozů Alvis.


Koncem roku 1950 se začala nabízet dvoumístná otevřená verze Drophead Coupé (DHC) s plátěnou stahovací střechou umístěnou za sedadly.


DB2 ve sportu


Vozy DB2 slavily úspěchy na sportovním poli, zejména na okruhu v Le Mans. V roce 1949 se tohoto závodu zúčastnily tři předsériové vozy DB2, z nichž jeden měl šestiválec Lagonda a zbývající dva dvoulitrový čtyřválec. Šestiválcová verze řízená Lesliem Johnsonem skončila přehřátím po poruše vodního čerpadla. Jeden ze dvou čtyřválcových vozů havaroval a druhý dojel na 7. místě. O měsíc později dojel šestiválcový DB2 třetí na 24hodinovém závodu ve Spa.


V roce 1950 už byly všechny tři tovární vozy pro Le Mans vybaveny šestiválci Lagonda. Posádka Abecassis – Macklin skončila pátá a posádka Brackenbury s Parnellem šestá. Aston Martin DB2 tak obsadil první dvě místa ve třídě do 3 litrů. O rok později dojelo do cíle všech pět nasazených vozů a Macklin s Thompsonem skončili celkově třetí. Za Atlantikem slavil sportovní úspěchy Briggs Cunningham. V prosinci 1950 byl v Sebringu se svým DB2 druhý ve své třídě. Kromě upravených sériových sportovních vozů stavěl Aston Martin i závodní speciály DB3 Competition, DB3S a DBR.


DB2/4


V říjnu 1953 byla zahájena výroba modelu Aston Martin DB2/4, který měl při stejném rozvoru náprav jako DB2 (2 511 mm) zadní část kabiny upravenou pro montáž dalších dvou sedadel (uspořádání 2+2). Délka přitom narostla na 4 305 mm. Ve dvou sériích (Mark I a II) jich bylo v letech 1953 až 1957 vyrobeno 764. Následoval model DB Mark III (někdy označovaný jako DB2/4 Mark III), který se vyráběl od března 1957 do července 1959 (vyrobeno 551 kusů). Měl přepracovanou příď a jeho řadový šestiválec měl objem 2922 cm3 a výkon až 195 koní.


Aston Martin DB2 se vyráběl do května 1953 a celkem vyjelo z bran továrny ve Feldhamu 407 vozů, včetně stovky kabrioletů (některé prameny uvádějí 411 vyrobených vozů).


Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas