Porsche 356 (1948–1965): Sedmdesátiny (1. část)

Prvním sériovým modelem značky Porsche byl typ 356 s plochým čtyřválcem vzadu a pohonem zadních kol. Jeho výroba začala v roce 1948 v rakouském Gmündu a od roku 1950 pokračovala ve Stuttgartu. 

Duchovním otcem značky Porsche byl geniální konstruktér profesor Ferdinand Porsche (1875–1951), český rodák z Vratislavic nad Nisou (německý název Maffersdorf). Ferdinand Porsche se proslavil hlavně konstrukcí oblíbeného lidového vozu Volkswagen, přezdívaného Brouk (německy Käfer a anglicky Beetle). V roce 1931 založil ve Stuttgartu konstrukční kancelář. Automobilku Porsche založil v roce 1948 a když zemřel, převzal vedení jeho syn Filius Ferdinand „Ferry“ Porsche (1896–1998). Ferry Porsche se výrazně podílel na vývoji prvního sériově vyráběného automobilu této značky a do jeho názvu dal číslo 356, což bylo pořadové číslo konstrukcí Porsche (motor měl konstrukční číslo 369).


První prototyp Porsche 356/1 byl vyroben v rakouském Gmündu (Korutany), kam se koncem války firma přestěhovala, aby se vyhnula bombardování spojenců. Typ 356 nedávno oslavil 70. narozeniny, neboť 8. června 1948 dostal od korutanských úřadů povolení k provedení testovacích jízd. První sportovní vozy Porsche vycházely z konstrukčních prvků lidového vozu Volkswagen „Brouk“ (motor, převodovka, odpružení přední a zadní nápravy, řízení). Sériová výroba Brouka začala v roce 1938 a jeho konstrukci se vzduchem chlazeným motorem vzadu navrhl Ferdinand Porsche starší.


Prvních 52 z Gmündu


Zadní kola dvoumístného roadsteru Porsche 356 výrobního čísla 001 (foto) poháněl vzduchem chlazený čtyřválec VW s protilehlými válci (boxer) a ventilovým rozvodem OHV, umístěný před zadní nápravou. Objem válců se udával 1 086 cm3 nebo také 1 131 cm3, výkon byl v obou případech 40 k (29 kW). Na trubkovém rámu byla namontována ručně vyrobená hliníková karoserie. Navrhl ji Rakušan Erwin Komenda, který předtím pracoval u firem Volkswagen, Cisitalia a Auto Union. Dnes je tento první Porsche vystaven v muzeu Porsche. Krásnou repliku tohoto vozu mohli vidět letos v červnu návštěvníci pražského Klárova, kde se konala výstava v rámci oslav 70. výročí značky Porsche.


První prototyp Porsche 356/1 byl vyroben v rakouském Gmündu (Korutany).


První ručně vyrobené vozy putovaly ke švýcarskému zákazníkovi a po důkladných testech bylo rozhodnuto o sériové výrobě. Kromě kabrioletů 356/1 s plátěnou střechou stavěl Porsche v roce 1948 a 1949 také kupé 356/2 (foto) se splývající zádí a děleným předním sklem (Sekuritglas). Celkem bylo v Gmündu vyrobeno 52 vozů Porsche 356 (44 kupé a 8 kabrioletů).


Porsche 356/2 vyrobené v Gmündu v roce 1950 je vystaveno v automobilovém muzeu ve švýcarské Basileji.


Zpátky do Stuttgartu


V roce 1950 se výroba vrátila do Zuffenhausenu, předměstí německého Stuttgartu. Erbovní znak Stuttgartu se později dostal i do továrního znaku Porsche. Výroba zpočátku probíhala v prostorách karosárny Reutter, která dostala od Porsche zakázku na výrobu 500 kusů ocelových karoserií. O Velikonocích 1950 (na Zelený čtvrtek) bylo ve Stuttgartu vyrobeno první kupé Porsche 356. Vůz dostal název "Ferdinand" a profesor Ferdinand Porsche jej dostal 3. září 1950 jako dárek ke svým 75. narozeninám. Vozy Porsche 356 měly vpředu podélné závěsy a zkrutné tyče a vzadu kyvadlovou nápravu odpruženou zkrutnými tyčemi. Brzdy byly bubnové, od roku 1950 duplexní. U prvních vozů chyběl ukazatel množství benzinu v nádrži. Ke kontrole proto sloužila dřevěná tyčka s drážkami.


Rok 1951 přinesl zvýšení objemu a výkonu nových motorů. V nabídce se objevily modely 1300 (1 286 cm3, 32 kW) a 1500 (1 488 cm3, 44 kW). V roce 1953 byla nabídka doplněna o modely 1300 S (1 290 cm3, 44 kW) a 1500 S (1 488 cm3, 51 kW). Výroba typu 1100 byla ukončena.

Vozy se neustále zdokonalovaly, zvyšoval se luxus interiéru a přístroje ukazovaly na rozdíl od dřívějších modelů správně ve směru hodinových ručiček. Pro modelový rok 1952 dostaly vozy Porsche 356 jednodílné čelní okno, které ale bylo nadále uprostřed zalomené (foto). Příčka umístěná zevnitř sloužila většinou k uchycení zpětného zrcátka. Standardně se „třistapadesátšestky“ dodávaly s lavicí pro řidiče a spolujezdce, na přání se dodávala samostatná sedadla. Základní cena modelu Porsche 356 byla stanovena na rovných 10 tisíc marek.   


Pro modelový rok 1952 dostaly vozy Porsche 356 jednodílné čelní okno, které ale bylo nadále uprostřed zalomené.


Sportu zdar


Na začátku dlouhé éry sportovních úspěchů vozů Porsche stál typ 356 SL z roku 1950. S motorem o objemu 1 086 cm3 a výkonu 46 k (34 kW) dosahoval vůz s rozvorem náprav 2 100 mm, rozměry 3 860 x 1 670 x 1 290 mm a hmotností 640 kg rychlost 162 km/h. Francouzi Veuillet a Mouche byli na Le Mans 1951 celkově dvacátí a vyhráli svoji třídu. Druhý nasazený vůz měl nehodu při tréninku.


Speciálně pro americký trh byl v roce 1952 vyvinut dvoumístný roadster Porsche 356 America. Díky odlehčené hliníkové karoserii vážil pouhých 605 kg a s 1,5litrovým motorem s výkonem 70 koní dosahoval rychlost 177 km/h. V letech 1952 až 1953 bylo údajně vyrobeno 15 vozů.


Speedster


Na základě požadavku amerického importéra Maxe Hoffmanna byl vyvinut typ Porsche 356 Speedster (foto). Dvoumístný roadster měl jako obvykle vzadu umístěný zážehový, vzduchem chlazený plochý čtyřválec s rozvodem OHV a objemem 1 488 cm3 (vrtání x zdvih: 80 x 74 mm). Se dvěma karburátory Solex a kompresním poměrem 6,8:1 měl maximální výkon 55 k (40 kW) při 4 400/min a točivý moment 106 Nm při 2 800/min. Výkon motoru se přenášel na zadní kola přes čtyřstupňovou manuální převodovku.


Speedster neměl ve dveřích boční okna a měl jen jednoduchou plátěnou střechu.


Speedster měl rozvor náprav 2 100 mm a vnější rozměry 3 950 x 1 660 x 1 300 mm. S pohotovostní hmotností 750 kg dosahoval maximální rychlost 155 km/h (ve verzi 1500 S s motorem o výkonu 70 k až 175 km/h). V USA se prodával s cenou pod 3 000 dolarů, v Německu od 12 200 DM. Vůz neměl ve dveřích boční okna a měl jen jednoduchou plátěnou střechu.
Vývoj Porsche 356 pokračoval dál až do roku 1965. O typech 356 A až 356 C si povíme v druhé části tohoto článku.


Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas