Porsche 356 (1948–1965): Sedmdesátiny (2. část)

Pokračovatelem řady Porsche 356 byly vylepšené typy 356 A, B a C, vyráběné v letech 1955 až 1965. Všechny zůstaly u ležatých vzduchem chlazených čtyřválců umístěných vzadu.

Porsche 356 A (1955–59)

Model Porsche 356 A se vyráběl od října 1955 do září 1959 v podobě kupé (foto), kabrioletu a roadsteru Speedster. Vzhled kupé, rozvor náprav (2 100 mm) a rozměry (3 950 x 1 670 x 1 290 mm) se proti typu 356 nezměnily. Během výroby se 356 A dál vylepšoval, dostal například nový tlumič řízení, měkčí pérování předních kol a účinnější bubnové brzdy.

Řada 356 A nabízela pět typů motorů. Starší motory 1300 (44 k) a 1300 S (60 k) doplnily nové 1,6litrové čtyřválce s výkonem 60 k (typ 1600) nebo 75 k (typ 1600 S).

Řada 356 A nabízela pět typů motorů. Starší motory 1300 (44 k) a 1300 S (60 k) doplnily nové čtyřválce s objemem 1 582 cm3 a výkonem 60 k/44 kW (typ 1600) nebo 75 k/55 kW (typ 1600 S). Nejvýkonnější byl model Porsche 356 A 1500 GS Carrera s 1,5litrovým čtyřválcem, který zkonstruoval v roce 1953 Ernst Fuhrmann (proto se mu říkalo Fuhrmann-motor). Motor měl čtyři vačkové hřídele v hlavách válců (dva na každé straně), poháněné královskou hřídelí. Se dvěma spádovými karburátory Solex 40 PJJ-4 dával maximální výkon 100 k (74 kW) při 8 200 otáčkách. Fuhrmannův motor byl později použit v závodním typu Porsche 904 GTS, ve kterém dával při dvoulitrovém objemu až 185 k (136 kW). Kliková skříň, hlavy válců a písty byly u všech uvedených motorů ze slitiny lehkých kovů.

Zmíněná sportovní verze Porsche 356 A 1500 GS Carrera (foto) dostala jméno podle mexického vytrvalostního závodu Carrera Panamericana. Carrery byly lehčí než běžné modely Porsche 356 A, měly například kapoty z hliníku a lehké sportovní sedačky. Pro sportovní nasazení byly vybaveny diferenciálem s omezenou svorností, sportovním výfukem, koly s centrální maticí (Rudge-Naben) a elektricky vyhřívaným předním oknem. Carrery slavily řadu úspěchů ve třídě Gran Turismo do 2 litrů, například na 1000 km závodu v Nürburgringu. Posádka Strähle/Walter tam v roce 1958 zajela průměr 118,6 km/h a byla rychlejší než vítěz třídy nad 2 litry.

Sportovní verze Porsche 356 A 1500 GS Carrera dostala jméno podle mexického vytrvalostního závodu Carrera Panamericana.

Od roku 1958 se dodával model Convertible D odlišující se od Speedsteru mimo jiné vyšším předním oknem, střechou s větším zadním oknem a normálními sedadly na místo „skořápek“. Písmeno „D“ znamenalo, že přestavbu prováděla karosárna Drauz z Heilbronnu. Nabídku modelů také rozšířilo kupé Hardtop se střechou bez středových sloupků a v příslušenství pro kabriolet a Speedster se objevila pevná odnímatelná střecha. Modelů Porsche 356 A se prodalo přes 21 tisíc s cenami mezi 11 400 až 15 750 DM.

Porsche 356 B (1959–63)

Od podzimu 1959 bylo Porsche 356 A nahrazeno typem 356 B v provedení kupé, kabriolet a spider (náhrada za Convertible D). Od řady A se 356 B (foto) lišil především výše posazenými světlomety a v důsledku toho do stran více zaoblenými předními blatníky. Také nárazníky bez svislých členů byly posazeny o něco výš, čímž se zlepšil přívod vzduchu k novým předním bubnovým brzdám z lehkého kovu. Později se na krytech kol objevily emblémy Porsche.

Porsche 356 B se lišil od 356 A především výše posazenými světlomety a v důsledku toho do stran více zaoblenými předními blatníky.

Modely Super 90 a Carrera dostaly na zadní nápravu jednolistovou vyvažovací pružinu, která zlepšovala rychlý průjezd zatáčkami. Pro modelový rok 1962 dostalo Porsche 356 B víko motorového prostoru se dvěma větracími mřížkami, plnicí hrdlo nádrže se přemístilo pod dvířka na pravém předním blatníku a plošší benzinová nádrž zvětšila zavazadlový prostor vpředu.

Pozornost si zaslouží typ Porsche 356 B 1600 Carrera GT, poháněný čtyřválcovým boxerem s objemem 1 588 cm cm3 a výkonem 115 k (85 kW) se dvěma vačkovými hřídeli v obou hlavách válců (Fuhrmann-motor). Ještě výkonnější byly verze se sportovními výfuky (128 a 135 koní). Tyto výkony podpořila turínská firma Abarth, pro kterou navrhl Franco Scaglione aerodynamicky výhodnější a lehčí hliníkovou karoserii modelu Porsche 356B 1600 GS Carrera GTL Abarth, vyráběnou u firmy Zagato. Tento vůz s motorem o výkonu 135 k dosahoval rychlost 230 km/h a dvojice Linge–Walter s ním v roce 1960 vyhrála svoji třídu na 24hodinovém závodu v Le Mans a celkově skončila desátá.

Fuhrmannův čtyřválec s objemem 1 966 cm3 a výkonem 130 koní (96 kW) poháněl Porsche 356 B 2000 GS Carrera 2 (kupé a kabriolet). Carrera 2 bylo první sériové Porsche s kotoučovými brzdami vlastní konstrukce. Cestovní kupé stálo 23 700 DM a kabriolet byl ještě o 1 150 DM dražší. Sportovní provedení 2000 GS-GT s výkonem 155 koní mělo dveře a kapotu z hliníku, dřevěný volant a boční okna z plexiskla. Stálo 26 700 DM.

Švýcarská firma Beutler stavěla na bázi Porsche 356 A (1957) a 356 B čtyřmístná kupé s hliníkovou karoserií a stupňovitou zádí. Do roku 1962 postavili bratři Ernst a Fritz Beutler na zakázku 20 vozů. Jeden z nich je vystaven v automobilovém muzeu v Basileji.

Porsche 356 C (1963-65)

V roce 1963, kdy slavilo premiéru legendární Porsche 911, pokračovala výroba řady 356 ještě další dva roky typem 356 C. Zvenku se 356 C (foto) dalo jen stěží rozlišit od 356 B. Pozorné porovnání odhalilo jen jednodušší puklice kol bez znaku Porsche a směrem dopředu se rozšiřující lištu na přední kapotě. Změnily se také disky kol, neboť Porsche zavedlo u všech sériových vozů kotoučové brzdy Ate (podle licence Dunlop).

V roce 1963 zavedlo Porsche u všech sériových vozů kotoučové brzdy Ate (podle licence Dunlop). U 356 C se proto změnily disky kol.

U posledního provedení 356 C byla volba motorů redukována na tři a variant karoserie na dvě (kupé a kabriolet). Pro sportovní účely se nabízel model 1600 SC s 1,6litrovým motorem (95 k/70 kW), nádrží na 70 nebo 90 litrů, ochranou motoru a převodovky zespodu, sportovními sedadly a 15“ koly z hliníkové slitiny. Výroba řady 356 byla ukončena v dubnu 1965 a počet vyrobených vozů překonal 76 tisíc.

Fotogalerie s popisky obrázků:


Karel Haas