Henry J (1950–1954): Lidovka z obchoďáku

Levný americký automobil Henry J vyráběla automobilka Kaiser-Frazer. Vůz byl pojmenován podle jejího šéfa, Henryho J. Kaisera. Dodával se s čtyřválcovými a šestiválcovými motory.

Automobilku Kaiser-Frazer Corporation založili v červenci 1945 majitel loděnic Henry John Kaiser (1882–1967) a prezident automobilky Graham-Paige Joseph Washington Frazer (1892–1971). Výrobu automobilů zahájili v roce 1947 modely Kaiser Special a o něco lépe vybaveným Frazer Manhattan. O něco později přišel Henry J. Kaiser s nápadem doplnit výrobní program o menší a levnější vůz, který by si mohla koupit každá americká rodina. Napodobil tak Henryho Forda s jeho Modelem T. Tento vůz byl poněkud nezvykle nazván Henry J podle Kaiserova jména.

Na vývoj a výrobu nového vozu, předchůdce amerických kompaktů, dostala společnost Kaiser-Frazer v roce 1949 půjčku od federální vlády s podmínkou, že se musí vejít do prodejní ceny 1 300 dolarů, pojme pět dospělých osob a musí být schopen trvalé jízdy rychlostí nejméně 80 km/h. K uvedení do prodeje byl určen termín 30. září 1950.

Jednoduchý znamená levný

Aby mohly být splněny výše uvedené požadavky, byl Henry J (foto) navržen tak, aby měl co nejmenší počet dílů. Designér Howard Darrin, zvaný "Dutch" (Holanďan) navrhl jednoduchou dvoudveřovou karoserii s děleným předním oknem, splývavou zádí a kompaktními rozměry 4 432 x 1 778 x 1 518 mm. Vůz s rozvorem 2 540 mm (100 palců) neměl z úsporných důvodů víko zavazadlového prostoru na zádi, kufr byl přístupný pouze zevnitř po sklopení zadních sedadel. Náklady snižovala i pevná boční okna za dveřmi, chyběla odkládací skříňka v lakované přístrojové desce, opěrky loktů, sluneční clona u spolujezdce i průtoková ventilace.

Automobilka Kaiser-Frazer vyráběla v letech 1950 až 1954 dvoudveřové vozy Henry J, poháněné čtyřválcovými nebo šestiválcovými motory.

Na druhé straně nechyběly modelu Henry J masivní chromované nárazníky, efektní přední maska se zvýšeným středem a zabudovanými mlhovkami. Vzadu upoutávalo pozornost zvýšené zakončení zadních blatníků (jakýsi předchůdce zadních křidélek) a zadní okno ve tvaru připomínajícím srdce. Příď i záď zdobila velká napodobenina části podpisu Henryho J. Kaisera.
Henry J byl levný, proti srovnatelnému modelu Chevrolet 150 byl levnější o 200 dolarů. Chevrolet byl ale větší, měl standardně stahovací boční okna a víko kufru. V průběhu modelového roku 1951 začal Kaiser-Frazer nabízet v rámci příplatkové výbavy (Accessory Group) víko zavazadelníku na zádi (foto) a řadu dalších vylepšení.

V průběhu modelového roku 1951 začal Kaiser-Frazer nabízet v rámci příplatkové výbavy přístup do zavazadelníku víkem na zádi.

4 nebo 6 válců

K pohonu modelu Henry J byl zvolen řadový zážehový čtyřválec s objemem válců 2 199 cm3, maximálním výkonem 69 k (51 kW) a točivým momentem 155 Nm. O pár měsíců později byl k dispozici také řadový šestiválec s objemem 2 638 cm3 a výkonem 81 k (60 kW). Oba typy motorů dodávala firma Willys-Overland, přičemž čtyřválec Willis Hurricane byl skoro stejný, jaký poháněl Jeep série CJ-3A. Výkon motoru přenášela na zadní kola třístupňová manuální převodovka. Čtyřválcové modely dosahovaly rychlost až 124 km/h a při úsporné jízdě měly spotřebu kolem 7 l/100 km. Šestiválcový model s hmotností 1 120 kg měl rychlost jen o pár kilometrů vyšší.

Váznoucí prodej

Počty prodaných vozů Henry J nesplňovaly očekávání, které do nového vozu vkládalo vedení společnosti Kaiser-Frazer. Důvodem byla především silná konkurence nových modelů Velké trojky (GM, Ford a Chrysler). Nesnáze s prodejem vedly ke sporům mezi oběma vlastníky, které skončily v roce 1951 odchodem Josepha Frazera z firmy. V následujícím roce byla společnost přejmenována na Kaiser Motors.

Neprodané vozy ročníku 1951 byly upraveny umístěním náhradního kola zvenku na zádi a vylepšením interiéru. Prodávaly se jako modely 1952 pod názvem Henry J Vagabond (foto). Se čtyřválcovými nebo šestiválcovými motory se jich prodalo přes 7 tisíc.

Neprodané vozy ročníku 1951 byly upraveny umístěním náhradního kola zvenku na zádi a vylepšením interiéru. Prodávaly se jako modely 1952 pod názvem Henry J Vagabond.

Dalším pokusem, jak zvýšit prodej vozů Henry J bylo zahájení prodeje v síti obchodního řetězce Sears. Pod novým názvem Allstate se mírně přepracované vozy Henry J začaly prodávat u Searse v roce 1952. Předpokládaný prodejní úspěch se ale nedostavil, takže po dvou letech Sears stáhl vozy Allstate z prodeje.

Modernizace

Pro modelový rok 1952 byly připraveny upravené čtyřválcové modely Henry J Corsair a šestiválcové Henry J Corsair Deluxe (foto). K hlavním stylistickým změnám patřila nová rozšířená přední maska s obdélníkovými pomocnými světly a zadní světla přemístěná do zvýšeného zakončení zadních blatníků. Vozy se standardně dodávaly s polstrovanou přístrojovou deskou. Přední okno bylo upraveno tak, že při nárazu vypadlo.

K hlavním stylistickým změnám od roku 1952 patřila nová rozšířená přední maska s obdélníkovými pomocnými světly.

V tomto provedení se oba modely prodávaly až do roku 1954. Čtyřválcový Corsair stál 1 286 $ a šestiválcový Corsair Deluxe 1 437 $, což bylo o 124 dolarů méně než v roce 1953. Přesto prodej dál klesal a automobilka Kaiser se ocitla v problémech. Zatímco se Henry J prodával zákazníkům levně, výrobní náklady byly vysoké. Henry J. Kaiser doufal, že dosáhne zisku velkým počtem prodaných vozů. To ale nevyšlo, neboť na americkém trhu panovala velká konkurence a „Velká trojka“ byla rovněž nucena snižovat ceny svých vozů. Dalším vážným konkurentem byl kompaktní Rambler automobilky Nash, dodávaný jako kabriolet, kombi a hardtop.

Když management automobilky Kaiser převzal v roce 1953 automobilku Willys-Overland, rozhodl ukončit výrobu modelu Henry J na konci modelového roku 1953. Továrnu ve Willow Run si pronajal General Motors a výrobní zařízení bylo převezeno do továrny Jeep v Toledu (Ohio). Zde pak byl až do roku 1955 vyráběn model podobný Henry J, nazvaný Willys Aero. Neprodané vozy Henry J ročníku 1953 se doprodaly jako modely 1954. Celkem vyrobil Kaiser přes 127 tisíc těchto předchůdců kompaktů. V letech 1951 až 1954 vůz vyráběla v licenci japonská automobilka Mitsubishi.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas