Ford Scorpio (1985–1998) – 1. část: Vyšší střední

První generace vozu vyšší střední třídy Ford Scorpio se od roku 1985 nabízela s karoserií liftback. Od roku 1989 rozšířil nabídku sedan a v roce 1992 kombi.

Ford Scorpio byl vyvíjen pod kódovým označením DE-1. Písmena D a E označovala segmenty trhu, které měl nový vůz pokrývat. Ford Scorpio vycházel z modelu Sierra, používal prodlouženou verzi jeho podvozku a částečně přebíral i jeho design. Ve výrobním programu nahrazoval Ford Granada, přičemž ve Spojeném království a Irsku se až do roku 1994 prodával pod názvem Granada.

Ford Scorpio, vlajková loď evropského Forda, se měl stát alternativou prémiových německých značek Mercedes-Benz, BMW a Audi, přičemž konkurovat měl především cenou. Na britském trhu měl výhodu ročního předstihu před uvedením srovnatelných vozů značek Rover a Vauxhall. Scorpio, vůz vyšší střední třídy (executive car), se pokusil prorazit i na americkém trhu, když zde byl koncem osmdesátých let prodáván v prodejní síti Lincoln-Mercury upravený Merkur Scorpio.

Pro začátek pouze liftback

Na rozdíl od předchůdce Fordu Granada debutoval Ford Scorpio (foto) pouze s jedním typem karoserie, pětidveřovým liftbackem, což je vlastně hatchback s mírně stupňovitou zádí (jako naše Octavia). Přes absenci sedanu a kombi získalo Scorpio titul evropské auto roku 1985/1986 (dnes jej považujeme za auto roku 1986) s velkým náskokem před Lancií Y10 a Mercedesem 200-300E. Německý designer Uwe Bahnsen, viceprezident evropského Forda, navrhl karoserii jednoduchých tvarů (éra prohnutých boků ve tvaru láhve od Coca Coly již skončila) s rozvorem 2 761 mm a vnějšími rozměry 4 669 x 1 760 x 1 440 mm.

Vpředu mělo Scorpio velké dvojité světlomety, sdružené se směrovkami zasahujícími do boků. Tradiční masku chladiče nahrazoval malý vodorovný otvor mezi světlomety.

Vpředu mělo Scorpio velké dvojité světlomety, sdružené se směrovkami zasahujícími do boků. Tradiční masku chladiče nahrazoval malý vodorovný otvor mezi světlomety. Na masivní plastové nárazníky (vpředu se zabudovanými mlhovkami) navazovaly ochranné lišty na bocích. Ve splývající zádi (Němci mu říkali Aero-Heck) navazovala boční okna na okno v zadním víku, otevíraném směrem nahoru (foto). Zavazadlový prostor nabízel objem 440 litrů, po sklopení zadních sedadel 830 litrů.

Ve splývající zádi (Němci mu říkali Aero-Heck) navazovala boční okna na okno v zadním víku, otevíraném směrem nahoru.

Velký výběr motorů

Ford Scorpio měl klasické uspořádání pohonu s motorem vpředu a poháněnými zadními koly. Nabídka motorů začínala na osvědčeném benzinovém řadovém čtyřválci Pinto s rozvodem OHC a objemem válců 1 796 cm3. Se spádovým karburátorem Pierburg 2E3 dával výkon až 90 k (66 kW) a točivý moment měl vrchol na 140 Nm. Vůz s hmotností 1 200 kg s ním dosahoval rychlost až 173 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za 13,5 s. Vyššího výkonu dosahoval čtyřválec s objemem 1 993 cm3 a vstřikováním paliva Bosch L-Jetronic. Ve verzi Ghia s třícestným katalyzátorem a sondou Lambda měl výkon 105 k (77 kW). Ford Scorpio byl prvním evropským velkosériově vyráběným automobilem, který byl standardně vybaven protiblokovacím systémem ABS. Na jaře 1986 byl představen model Ford Scorpio 4x4 s pohonem všech kol.

Vozu vyšší střední třídy víc sluší vidlicový šestiválec a v Kolíně nad Rýnem, kde se Scorpio vyrábělo, to věděli. K dispozici byl osvědčený Ford Cologne V6 s úhlem rozevření válců 60 stupňů a ventilovým rozvodem OHV. Nabízel se s objemy 2,4 a 2,8 litru a později dokonce 2,9 litru. Ten měl výkon 150 k (110 kW) a Scorpio s ním dosahovalo rychlost přes 200 km/h a na stovku zrychlilo pod 10 s. Od léta 1989 byly postupně dvoulitrové motory Pinto nahrazovány osmiventilovými čtyřválci Ford DOHC, vyráběnými v britském Dagenhamu. V roce 1991 byla nabídka završena modelem Scorpio 24V, poháněném 2,9litrovým vidlicovým šestiválcem Cosworth se čtyřmi ventily v každém válci a rozvodem DOHC. Dodávala jej firma Cosworth Engineering z anglického Northamptonu. Výkon motoru byl vykoupen velkou spotřebou benzinu.

Evropský Ford nezapomínal ani na příznivce vznětových motorů. Už v roce 1986 začal nabízet Scorpio 2.5 D poháněné dieselovým motorem Peugeot XD3, dodávaným francouzským koncernem PSA. Řadový čtyřválec s objemem 2,5 litru měl výkon 69 k (51 kW) a Scorpio s ním dosahovalo rychlost až 158 km/h a spotřebovalo v průměru 9 l nafty na 100 km. O dva roky později byla nabídka rozšířena o 2,5litrový turbodiesel přeplňovaný turbodmychadlem Garrett, které zvedlo výkon na 92 k (68 kW) a rychlost modelu Scorpio 2.5 TD na 170 km/h. Od roku 1993 se dal Ford Scorpio koupit s modernějším a úspornějším vznětovým motorem 2,5 l s výkonem 115 k (85 kW) od italského výrobce VM Motori. S tímto motorem nebyl problém dosáhnout rychlost 190 km/h a spotřebu kolem 7 l/100 km.

Konečně sedan

Teprve v prosinci 1989 přišel evropský Ford s čtyřdveřovým provedením Scorpio Sedan se stupňovitou zádí (foto). Svými rozměry se nelišil od liftbacku a tvar karoserie byl až po zadní dveře totožný. V důsledku menšího sklonu zadního okna se výrazně zmenšila boční okna za dveřmi. Kvůli stupňovité zádi a pevnému zadnímu oknu byl přístup do zavazadelníku méně pohodlný. Velký vnitřní prostor s dostatkem místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech však naštěstí zůstal zachován.

Při faceliftu v roce 1992 se změnil tvar sdružených světlometů a do zvětšené masky chladiče se vešel Fordův oválný znak.

Kombi a facelift

V březnu 1992 se začalo prodávat pětidveřové kombi Scorpio (foto), nazvané u Forda tradičně Turnier, poprvé představené veřejnosti v říjnu 1991 na londýnském autosalonu. Velký zavazadlový prostor byl snadno přístupný zadními dveřmi otevíranými směrem nahoru a sahajícími až k zadnímu nárazníku. Podlaha zavazadelníku byla tudíž rovná, bez nakládací hrany.

V březnu 1992 se začalo prodávat pětidveřové kombi Scorpio, nazvané u Forda tradičně Turnier.

Současně s uvedením verze kombi prošel Ford Scorpio faceliftem. Změnil se tvar sdružených světlometů a do zvětšené masky chladiče se vešel Fordův oválný znak. Výrazně se změnil interiér včetně palubní desky a čtyřramenného volantu. Do rozšířené kapličky před volantem byly přidány větrací mřížky.

Ford Scorpio první generace byl pohodlný, bohatě vybavený vůz s kotoučovými brzdami, nezávislým zavěšením všech kol a pérováním vinutými pružinami. Scorpio se nabízelo se třemi úrovněmi výbavy CL, GL a Ghia a mohlo být vybaveno například vyhřívanými elektricky nastavitelnými koženými sedadly, klimatizací, elektricky posuvným střešním oknem, palubním počítačem, tempomatem nebo vyhřívaným předním oknem. Pětistupňová manuální převodovka mohla být nahrazena čtyřstupňovou automatickou převodovkou.

Druhou generaci Fordu Scorpio, vyráběnou v letech 1994 až 1998, si připomeneme ve druhé části tohoto článku.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas