Ford Scorpio (1985–1998) – 2. část: Sporný design

Druhé vydání Fordu Scorpio se vyrábělo od roku 1994 s karoserií sedan a kombi. Prostorný interiér, motory a jízdní vlastnosti byly chváleny, design vozu ale sklidil kritiku.

Pařížský autosalon, konaný v říjnu 1994, byl místem premiéry druhé generace vlajkové lodi evropského Forda, modelu Scorpio. Krátce poté byla v Kolíně nad Rýnem zahájena výroba čtyřdveřových sedanů a pětidveřových kombi, vycházejících z první generace. Nové Scorpio převzalo od předchůdce podlahovou plošinu a převážnou většinu mechanických komponent, včetně motorů. Bylo zachováno nezávislé zavěšení předních kol se vzpěrami McPherson, zadní náprava se šikmými rameny s dvojitým kloubem, pérování vinutými pružinami a kotoučové brzdy na všech kolech. Mezi četná vylepšení podvozku patřilo například automatické nastavení světlé výšky zadní nápravy u verzí kombi. Radikálně byl přestylizován vzhled vozu, zvenku i uvnitř.

Z prvních článků a recenzí v odborném tisku vycházel Ford Scorpio druhé generace poměrně dobře. Chválen byl plyšový interiér, dobré jízdní vlastnosti a bohatá výbava. Jeremy Clarkson z Top Gearu prohlásil, že Scorpio je stejně dobré jako Vauxhall Omega, jeho hlavní rival na britském trhu, a vzhledem k jeho velikosti není drahý. Tato příznivá hodnocení však byla zastíněna kritikou jeho designu.

Počítačový design

Ford Scorpio druhé generace (foto) byl první Fordův model, jehož karoserie i interiér byly vyvinuty pomocí počítačového systému CAD/CAM. Proti interiéru s novými klubovkovými sedadly s dobrým bočním vedením nebyly námitky, ale vnější vzhled vozu v americkém stylu byl značně kontroverzní. Kritiku sklidily především kulovité hlavní světlomety, umístěné tak, jako by utíkaly z přídě do stran. Oválná přední maska připomínala vyšpulená rybí ústa nebo přihlouplý úsměv.

Druhá generace vlajkové lodi evropského Forda, modelu Scorpio se představila veřejnosti v říjnu 1994 na pařížském autosalonu.

Tenký pás zadních světel (foto) umístěný těsně nad nárazníkem připomínal laciný náhrdelník a tlustá záď napěchovaný polštář. Není proto divu, že Ford nikdy nezveřejnil jméno designera a zastával názor, že vůz splnil očekávání a že designer může být hrdý na svoji práci.

Záď Scorpia rovněž neušla kritice. Tenký pás zadních světel umístěný těsně nad nárazníkem připomínal laciný náhrdelník a tlustá záď napěchovaný polštář.

Rozměry se Scorpio druhé generace příliš nelišilo od první. Rozvor narostl jen o 9 mm na 2 770 mm a délka na 4 825 mm. Šířka a výška zůstávaly prakticky stejné (1 760, resp. 1 402 mm). Objem zavazadlového prostoru se zvětšil na 465 litrů. Scorpia si oblíbila nizozemská královská rodina. Několik vozů bylo nalakováno královskou modří a jeden z nich měl prodloužený rozvor. Po ukončení výroby Scorpia přešli na model Volvo S80.

Motory

Zájemci o Ford Scorpio II si mohli zpočátku vybírat mezi čtyřválci 2.2i (osmiventilový, 115 k/85 kW) a 2.0i 16V (šestnáctiventilový Zetec, 136 k/100 kW), který byl v roce 1996 nahrazen čtyřválcem 2.3 16V (147 k/108 kW). Z vidlicových šestiválců byly na výběr 2.9i (150 k/110 kW) a 2.9i 24V Cosworth (207 k/152 kW) s rozvodem DOHC. S posledně jmenovaným motorem dosahovalo Scorpio rychlost 200 km/h a na stovku zrychlilo za 11 s. Na českém trhu se prodávalo za necelých 1,3 milionu korun. Vznětový čtyřválec 2.5 TD od VM Motori s výkonem 115 k/85 kW byl v roce 1996 nahrazen verzí s výkonem zvýšeným na 125 k/92 kW.  

Minifacelift

V září 1997 prošlo Scorpio faceliftem (foto). Okolí světlometů bylo začerněno a v méně výrazné masce chladiče se oválný znak přemístil do středu mřížky. Vedle přídavných světel v předním nárazníku se objevily malé otvory, zřejmě sloužící k chlazení brzd. Zadní světla dostala méně výrazné orámování, takže záď nepůsobila tak vybouleně. Původně se plánovalo, že v roce 1998 bude uvedena nová generace. Jelikož k tomu nedošlo, byl tento facelift poslední úpravou modelu, jehož výroba definitivně skončila v létě 1998.

Vedle mlhovek a blikačů v předním nárazníku se objevily malé otvory, zřejmě sloužící k chlazení brzd.

Kombi

Od začátku výroby se Scorpio druhé generace nabízelo kromě sedanu také jako pětidveřové kombi Scorpio Turnier (foto). Až po zadní dveře bylo kombi totožné se sedanem. Velká boční okna za dveřmi navazovala na zadní okno v pátých dveřích. Ty se otevíraly směrem nahoru a sahaly až k zadnímu nárazníku. Koncová světla proto musela být přemístěna do rohů karoserie a uspořádána svisle. Při faceliftu v roce 1997 byly všechny změny sedanu použity také u kombi.


Od začátku výroby se Scorpio druhé generace nabízelo kromě sedanu také jako pětidveřové kombi Scorpio Turnier. Až po zadní dveře bylo kombi totožné se sedanem.


Výbava podle přání

Sedany a kombi Scorpio druhé generace se nabízely ve třech úrovních výbavy. Základní výbava Executive nebyla nijak chudá, zahrnovala například elektricky ovládaná okna dveří, ABS, alarm a imobilizér. Střední výbava Ghia obsahovala navíc klimatizaci, hliníková kola, přední mlhovky, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka a další. Nejvyšší úroveň výbavy Ultima k tomu všemu ještě přidala mimo jiné měnič CD, kožená sedadla, tempomat, automaticky zatmívané vnitřní zpětné zrcátko nebo elektricky seřiditelná sedadla.

Bez ohledu na zvolený stupeň výbavy měly všechny vozy s motorem V6 2.9i Cosworth standardně kontrolu trakce, tempomat a automatickou převodovku. U ostatních motorů bylo možné volit mezi manuální pětistupňovou převodovkou a automatem, většina zákazníků ale volila automat. Stupeň výbavy a velikost motoru nebyly uváděny na zádi Scorpia. Výbavu bylo ale možné určit podle nápisu na rámu zadních dveří. Executive tam měla jen slovo "Scorpio" a ostatní navíc ještě pod nápisem Scorpio Ghia nebo Ultima.

Kritika vzhledu

Hned po uvedení na trh se novináři pustili s vervou do kritiky vzhledu Scorpia. Někteří angličtí novináři dokonce neváhali označit jej za nejošklivější vůz prodávaný ve Velké Británii. Jeremy Clarkson si v novinách The Times přisadil, když napsal, že Scorpio má tvář vesnického idiota a když jej vidí děti, že začínají plakat. V německém satirickém časopisu Titanic si zase všimli, že předek Scorpia je podobný tváři politika Güntera Verheugena, který se později stal komisařem Evropské unie.

Fordů Scorpio bylo za 13 let vyrobeno kolem 850 tisíc, což byla zhruba polovina počtu prodaných vozů Granada (1972–1985), předchůdců Scorpia. Po převzetí značek Volvo a Jaguar už Ford nepotřeboval další velký vůz a proto Scorpio nemělo nástupce.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas