BMW Z3 (1995–2002): Bavorák z Ameriky

Druhá generace dvousedadlových sportovních vozů BMW Z3 se od roku 1995 vyráběla v americkém Greeru (Jižní Karolina). Roadstery (E36/7) doplnilo v roce 1998 kupé (E36/8).

Řadu Z dvoumístných sportovních vozů zahájilo BMW roadsterem Z1, vyrobeným v letech 1989 až 1991 v počtu kolem osmi tisíc kusů. Písmeno Z znamenalo Zukunft, což v němčině znamená budoucnost. Roadster BMW Z1 měl plastovou karoserii s dveřmi zasouvanými nezvykle směrem dolů a poháněl jej řadový šestiválec s objemem 2,5 litru, pocházející spolu s převodovkou z druhé generace trojkové řady E30.

Jeho nástupce, roadster BMW Z3, vycházel z platformy 3. generace trojkové řady E36, ale náprava s polovlečenými rameny pocházela ze starší řady E30. Vývoj roadsteru začal v roce 1991 pod vedením Burkharda Göschela. Karoserii navrhl Japonec Joji Nagashima (*1955), který se také podepsal pod design trojkové řady E36. Vývoj Z3 byl ukončen v polovině roku 1992, byl ale na tři roky odložen. Teprve 12. června 1995 byl BMW Z3 představen v tiskové zprávě severoamerické pobočky BMW. Světovou premiéru si odbyl v lednu 1996 na autosalonu v Detroitu. Výroba roadsterů Z3 byla zahájena 20. září 1995 v Greeru v okrese Spartanburg (Jižní Karolina). BMW Z3 byl prvním modelem této značky vyráběným výhradně mimo území Německa.

Roadster (E36/7)

Dvoudveřový roadster BMW Z3 (foto) měl na americké poměry (USA byly jejich hlavním odbytištěm) střídmé rozměry s rozvorem náprav 2 446 mm a vnějšími mírami 4 025 x 1 692 x 1 293 mm (délka x šířka x výška). Přídi vévodily malé „ledvinky“ na kapotě a dvojité světlomety schované pod společným sklem se směrovkami. Hladké boky zdobily čtyři větrací otvory za předními koly připomínající legendární roadster BMW 507. Z boků vyčnívající podběhy kol byly propojeny výraznými prahy. Ve víku malého zavazadlového prostoru bylo umístěno brzdové světlo.

Hladké boky zdobily čtyři větrací otvory za předními koly připomínající legendární roadster BMW 507. Z boků vyčnívající podběhy kol byly propojeny výraznými prahy.

Po zahájení výroby se roadster BMW Z3 dodával s řadovými čtyřválcovými zážehovými motory M43 s objemem 1,8 litru a výkonem 115 k (85 kW) při 5 500/min. Krouticí moment měl špičku 168 Nm při 3 900 otáčkách. Udávala se maximální rychlost 196 km/h a zrychlení z nuly na sto za 10,4 s. Ještě výkonnější byl šestnáctiventilový čtyřválec M44 s objemem 1 895 cm3, dávající 140 k (103 kW) při 6 000 otáčkách a 180 Nm při 4 300/min. Z3 s tímto motorem se mohlo pochlubit rychlostí 205 km/h a akcelerací na 100 za 9,5 s.

V březnu 1997 byla nabídka motorů rozšířena o 24ventilový řadový šestiválec M52 s objemem válců 2 793 cm3 a výkonem 192 k (141 kW), dosahovaným při 5 300 otáčkách. Rychlost šestiválcového Z3 2.8 vzrostla na 218 km/h a zrychlení 0-100 se zkrátilo na 7,1 s. Na přelomu tisíciletí byla nabídka roadsterů rozšířena o šestiválcové modely Z3 2.0 (150 k, 210 km/h) a modely se vstřikováním paliva Z3 2.2i (170 k, 224 km/h) a Z3 3.0i (231 k, 240 km/h). Čtyřválcové modely se poznaly podle jedné koncovky výfuku, zatímco šestiválcové modely měly dvě koncovky výfuku a upravený přední nárazník. Roadster BMW Z3 se dal také pořídit v rámci volitelného příslušenství s odnímatelnou pevnou střechou typu hardtop (foto).

Roadster BMW Z3 se dal také pořídit v rámci volitelného příslušenství s odnímatelnou pevnou střechou typu hardtop.

Kupé (E36/8)

Verzi BMW Z3 Coupé (foto) vyvinula skupina techniků BMW mimo svoje pracovní povinnosti ve svém volném čase. Kupé sdílelo stejnou platformu a díly jako roadster a mělo i stejný půdorys. Od roadsteru se lišilo jen výškou střechy (1 306 mm nad zemí) a zvýšenou tuhostí šasi. Ke slavnostnímu odhalení kupé BMW Z3 došlo na frankfurtském autosalonu v roce 1997 a výroba byla zahájena v září 1998. Se smíšeným ohlasem se setkal kontroverzní design kabiny, nazývaný v Německu „Kombicoupé“ a v anglicky mluvících zemích „shooting brake.“ Jeho kritici mu dali přezdívku „tenisky“ (německy turnschuh).

BMW Z3 Coupé sdílelo stejnou platformu a díly jako roadster a mělo i stejný půdorys. Od roadsteru se lišilo jen výškou střechy (1 306 mm nad zemí).

Modely BMW Z3 Coupé se dodávaly pouze s šestiválcovými motory 2.8i a 3.0i a ve verzi M Coupé (viz dále).

Nabroušené M modely

Sportovní divize BMW Motorsport GmbH (BMW M), založená v roce 1972, připravila pro modelový rok 1998 verze modelu BMW Z3 nazvané M Roadster (foto) a M Coupé. Modely určené pro evropské zákazníky byly zpočátku poháněny šestiválcovými motory S50 s objemem 3,2 litru a výkonem 321 k (236 kW) při 7 400/min. Jejich krouticí moment měl maximum na 350 Nm. Vozy určené k exportu do Severní Ameriky poháněly šestiválce S52 s výkonem až 243 k (179 kW). V roce 2001 se u všech M modelů začaly používat nové šestiválcové motory S54 s výkonem 320 k (235 kW). Všechny M modely se dodávaly s pětirychlostní manuální převodovkou a dosahovaly rychlost 250 km/h.

V roce 1998 přišla sportovní divize BMW Motorsport s výkonnějšími verzemi modelu BMW Z3 nazvanými M Roadster (na obrázku) a M Coupé.

Ve srovnání se standardními BMW Z3 měly M modely navíc diferenciál s omezenou svorností, širší rozchod zadních kol a větší brzdy (stejné byly použity u BMW E36 M3). Modely Z3M měly aerodynamičtější venkovní zrcátka na dveřích, přepracované nárazníky a větrací otvory na bocích, 17palcová kola a čtyři koncovky výfuku. Na středovou konzoli v interiéru byly přidány měřiče teploty motoru a oleje. Pro závodní sezonu 2000 seriálu MotoGP připravila divize BMW M zaváděcí vůz (safety car) BMW Z3M Coupé.

Speciality

Roadster BMW Z3 si zahrál v „bondovce“ Zlaté oko (Golden Eye) z roku 1995 s Piercem Brosnanem v hlavní roli. Při této příležitosti přišlo BMW se stokusovou sérii nazvanou "James Bond Edition", prodávanou za 35 tisíc amerických dolarů. James Bond Edition vycházela z modelu Z3 1.9 a měla na přístrojové desce štítek „007“ a stejné číslo se objevilo i na podlahových kobercích. Bondovo Z3 mělo speciální kola a bylo nastříkáno Atlantickou modrou barvou, stejnou jako ve filmu.

V roce 1999, vyrobila divize BMW M jediný prototyp Z3 poháněný motorem M73 V12 s objemem 5,4 litru a výkonem 326 k (240 kW), posílaným na zadní kola přes šestistupňovou manuální převodovku. Přes vyšší hmotnost (standardní Z3 vážilo se šestiválcem 1 360 kg) dosáhl prototyp při testech rychlost 263 km/h a z 0 na 100 km/h to zvládl za 5,5 s.

Do konce června 2002 bylo v továrně BMW v americkém Greeru vyrobeno 279 273 roadsterů a 17 815 kupé dvoumístných sportovních vozů BMW Z3. Nástupcem se stalo BMW Z4, vyráběné ve třech generacích od roku 2002 až do současnosti.

Fotogalerie s popisky obrázků:

 

 

Karel Haas