Alfa Romeo 2600 (Tipo 106): Berlina, Sprint a Spider

Šestiválcová Alfa Romeo 2600 se ve verzích sedan, kupé a kabriolet vyráběla v letech 1962 až 1968.

Alfa Romeo 2600 (Tipo 106) byla nástupcem Alfy Romeo 2000 z let 1958–62. Byl to poslední model této italské značky poháněný řadovým šestiválcovým motorem s rozvodem DOHC a objemem 2,6 litru. Řadové šestiválce byly tradičním pohonem vozů Alfa Romeo od dvacátých let minulého století. Když ale v padesátých letech došlo k přechodu na ekonomičtější hromadně vyráběné vozy, převládly čtyřválcové motory.

Stejně jako typ 2000 se Alfa Romeo 2600 vyráběla ve třech provedeních karoserie: sedan Berlina s tovární karoserií, kabriolet Spider s karoserií 2+2 od firmy Touring a kupé Sprint karosované studiem Bertone. Všechny tři verze si odbyly světovou premiéru v březnu 1962 na autosalonu v Ženevě. Jejich tvary nijak neskrývaly podobnost s předchůdci typu 102. Kromě výše uvedených modelů stojí za pozornost stovka vyrobených kupé 2600 SZ (Sprint Zagato) s karoserií, kterou navrhl Ercole Spada. Několik dalších italských karosáren, jako Pininfarina, Ghia, Boneschi a OSI (Officine Stampaggi Industriali), postavili na podvozku sedanu Alfa Romeo 2600 kusová množství kupé a kabrioletů.

Pohon a podvozek

Zatímco Alfa Romeo 2000 typu 102 používala čtyřválcové motory z typu 1900, převrtané na objem 2 litry, všechny verze Alfy Romeo 2600 typu 106 měly pod kapotou zcela nový celohliníkový řadový šestiválec se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců a objemem 2 584 cm3 (vrtání/zdvih: 83/79,6 mm). Se dvěma karburátory Solex měl šestiválec určený pro sedan maximální výkon 130 koní (96 kW) při 5 900 otáčkách a špička točivého momentu překračovala 200 Nm. Motory určené pro kupé Sprint a kabriolet Spider měly tři horizontální karburátory Solex (foto) a dávaly 145 k (107 kW). Sedany OSI De Luxe se daly pořídit se dvěma nebo třemi karburátory. Nejvýkonnější tříkarburátorová Alfa Romeo 2600 Sprint Zagato měla výkon 165 k (121,5 kW). Výkon motoru se přenášel na zadní kola přes mechanickou pětistupňovou převodovku.

Motory určené pro kupé Sprint a kabriolet Spider měly tři horizontální karburátory Solex a dávaly 145 k (107 kW).

Alfa Romeo 2600 měla vpředu dvojité příčné závěsy a pérování vinutými pružinami a vzadu tuhou nápravu s vinutými pružinami. Brzdy na předních a zadních kolech byly kotoučové.

Sedan Berlina

Sedan Alfa Romeo 2600 Berlina (foto) typu 106.00 se podobal sedanu typu 102 a měl stejné rozměry. Při rozvoru náprav 2 720 mm byl dlouhý 4 700 mm, široký 1 700 mm a vysoký 1 480 mm. S pohotovostní hmotností 1 420 kg dosahoval maximální rychlost 175 km/h a na stovku zrychlil za 14 s. Vzhledově se od typu 102 lišil jen „dvoupatrovou“ mřížkou chladiče, výše umístěnými pomocnými světlomety a nárazníky s plastovými dorazy bez svislých členů.

Sedan Alfa Romeo 2600 Berlina (typ 106.00) se podobal sedanu řady 102 a měl stejné rozměry.

Přestože měl sedan vynikající motor, letitý design a poměrně vysoká cena měly neblahý vliv na jeho prodejní výsledky. Alfa Romeo se proto více soustředila na model Giulia střední velikosti, vyráběný ve stejné době. Za 6 let výroby se prodalo jen něco málo přes dva tisíce sedanů, zatímco kupé Sprint našlo 7 tisíc kupců a také Spiderů se prodalo víc. Na frankfurtském autosalonu v roce 1965 se objevil čtyřdveřový sedan Alfa Romeo 2600 De Luxe s karoserií od firmy OSI z Turína, kterou navrhl Giovanni Michelotti. Těchto sedanů se třemi bočními okny na každé straně bylo vyrobeno 54 kusů.

Kupé Sprint

Také dvoudveřové kupé Alfa Romeo 2600 Sprint (foto) typ 106.01 si ponechalo tvary svého předchůdce 2000 Sprint včetně přídě se čtyřmi světlomety. Tento nadčasový design byl prvním velkým projektem Giorgetta Giugiara ve funkci hlavního designéra v Carrozeria Bertone a je dodnes považován za důležitý mezník v historii automobilového designu. Kupé 2600 Sprint mělo proti sedanu kratší rozvor náprav (2 580 mm) a také na délku bylo kratší (4 580 mm). Přestože se uspořádání sedadel často uvádí jako 2+2, vešly se do něj čtyři dospělé osoby.

Kupé 2600 Sprint mělo proti sedanu kratší rozvor náprav (2 580 mm) a také na délku bylo kratší (4 580 mm).

Řada vozů Alfa Romeo 2600 Sprint sloužila italské policii, konkrétně dálniční policii (říkalo se jim Pantera) a jako hlídkové vozy pro Carabinieri (Gazzella). Tyto rychlé vozy dosahující rychlost 200 km/h byly úspěšné při stíhání ozbrojených motorizovaných gangů a v této roli se často objevovaly v tehdejších filmech.

Zvláštní pozornost si zaslouží 105 vyrobených kupé Alfa Romeo 2600 SZ s originální karoserií Zagato a šestiválcovým motorem, dovolujícím dosáhnout rychlost až 215 km/h. Také Pininfarina přispěl do rodiny kreací na bázi Alfy Romeo 2600 dvěma zajímavými koncepty. Na turínském autosalonu v roce 1962 představil dvoumístný spider nazvaný 2600 Cabriolet Speciale a o rok později v Bruselu dvoumístné kupé 2600 Coupe Speciale neobyčejně elegantních tvarů s dlouhou nízkou přídí a stupňovitou zádí. Z plánované sériové výroby však sešlo.

Kabriolet Spider

Sériově vyráběný kabriolet Alfa Romeo 2600 Spider s karoserií Touring (foto) se vzhledem podobal menší Giuliettě Spider s karoserií od Pinin Fariny, ale chyběla mu ladnost a vyváženost tvarů Giulietty. 2600 Spider měl ze všech tří verzí typu 2600 nejkratší rozvor (2 500 mm) a na délku měřil 4 500 mm. Uváděl se jako čtyřmístný, dospělé osoby se ale na zadních sedadlech cítili stísněně.

Sériově vyráběný kabriolet Alfa Romeo 2600 Spider s karoserií Touring se podobal menší Giuliettě Spider.

Kromě zmíněného konceptu spideru od Pininfariny stojí za zmínku dvoumístný kabriolet Alfa Romeo 2600 Spider s karoserií Boneschi, jehož ostré tvary ve stylu „linea tesa“ (ostří nože) navrhl Rodolfo Bonetto. Vůz nazvaný Studionove měl příď se čtyřmi světlomety a velkým znakem Alfy Romeo ve středu. Na bocích a na zádi měl ostré hrany a čtyři kruhová zadní světla.

Vozů Alfa Romeo 2600 se v letech 1962 až 1968 prodalo celkem 11 451 kusů, z toho sedanů Berlina 2 038 kusů, kupé Sprint 6 999 kusů, Spiderů 2 255, sedanů 2600 De Luxe 54 kusů a kupé 2600 Sprint Zagato 105 kusů. Do dnešních dnů jich přežilo málo, přičemž nejcennější jsou kupé 2600 SZ. Nástupcem Alfy Romeo 2600 se stal v roce 1968 mnohem úspěšnější sedan Alfa Romeo 1750/2000. Vyráběly se až do roku 1977 a prodalo se jich necelých 192 tisíc.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas