Packard Pan American – Mysteriózní koncepty

V roce 1952 nechal Packard přestavět kabriolet typu 250 na dvoumístný roadster Pan American. Tento koncept a dalších pět vyrobených kusů sloužily k propagaci vozů Packard.

Bratři James a William Packardovi se společníkem Georgem Weissem založili v listopadu 1899, tedy před 120 lety, ve Warrenu (stát Ohio) firmu Ohio Automobile Company, později přejmenovanou na Packard Motor Car Company. Během druhé světové války vyráběl Packard letecké motory Rolls-Royce Merlin, používané v letadlech P-51 Mustang a také lodní motory. Po válce se vrátil k výrobě osobních automobilů, ale nebyl natolik finančně silný, aby mohl konkurovat Velké trojce (GM, Ford, Chrysler). Packard pomalu ztrácel pozici výrobce luxusních aut a víc se zaměřoval na menší vozy.

V roce 1951 přišel Packard se zcela novým designem svých vozů a vlajkovou lodí se stal model Patrician řady 250, 300 a 400. Designér John Reinhard dal vozům moderní tvary s nezaměnitelnou maskou chladiče a množstvím chromovaných doplňků. Na propagaci svých vozů a sondování reakcí potenciálních zákazníků se prezident Packardu Hugh Ferry a nejužší vedení rozhodli postavit dvoumístnou studii roadsteru vycházející z kabrioletu Packard série 250 ročníku 1951. Designem a stavbou konceptu byla pověřena firma Henney Auto Body Company se sídlem ve Freeportu (Illinois), která se zabývala výrobou sanitek a pohřebních vozů na podvozcích Packard. Návrh karoserie měl na starost Richard Arbib, který později přešel do AMC a proslavil se designem vozů Hudson.

Pan American číslo 1   

První prototyp roadsteru Packard Pan American (foto) byl slavnostně odhalen za zvuků vojenské hudby v roce 1952 na mezinárodní výstavě sportovních automobilů v New Yorku. Při premiéře pózovala u konceptu královna show herečka Shirley Talbottová. Koncept splňoval americké představy o moderním sportovním voze. Byl dlouhý, nízký a luxusně vybavený. Kabriolet Packard 250 byl zbaven většiny chromovaných ozdob, byla odstraněna zadní sedadla a na zádi umístěno náhradní kolo v tzv. kontinentálním stylu. Odstraněním pásů karoserie na bocích a nižším posazením karoserie na podvozku se dosáhlo snížení výšky. Lavicové sedadlo bylo kožené a vůz byl nastříkán zlato-zelenou metalízou vyvinutou společností DuPont. Celá přestavba trvala jen 6 týdnů. Přesné údaje o rozměrech Pan Americanu se nepodařilo zjistit, ale jistě byly blízké Packardu 250 s rozvorem 310 cm, délkou 553 cm a šířkou bez 2 milimetrů rovné 2 metry.

Roadster Packard Pan American byl slavnostně odhalen za zvuků vojenské hudby v roce 1952 na mezinárodní výstavě sportovních automobilů v New Yorku.

Přestavba prvního kusu stála Packard a Henney přes 18.000 dolarů, přičemž luxusní kabriolet Lincoln Capri se tehdy prodával za 3665 $, osmimístná limuzína Cadillac Fleetwood série 75 stála 5643 $ a šestimístný sedan Packard Patrician 400 „jen“ 3767 amerických dolarů. Po premiéře konceptu v New Yorku následovala účast na autoshow Petersen Motorama v Los Angeles a tamtéž na akci Pan Pacific Auditorium.

Pan American číslo 2 až 6  

Obrovská vlna popularity a publicity kolem konceptu Packard Pan American způsobila, že se Packard rozhodl postavit v roce 1953 s pomocí Henney Motor Company dalších pět roadsterů Pan American. Jednotlivé kusy se v detailech lišily. Pan American číslo 2 se barvou i detaily podobal vozu číslo 1, zatímco ten prošel řadou úprav a byl nastříkán bílou barvou (foto).

V roce 1953 bylo postaveno dalších pět roadsterů Pan American. Jednotlivé kusy se v detailech lišily. Pan American číslo 2 (vpředu) se barvou i detaily podobal vozu číslo 1, zatímco ten prošel řadou úprav a byl nastříkán bílou barvou (vůz vzadu).

Všechny vyrobené Pan Amy měly na obou dveřích výrazné logo s mapou Ameriky v trojúhelníku a nápisem Packard Pan American (foto). Jeden z nich, s velkou anténou na zádi a skládací plátěnou střechou pod krytem za sedadly, vlastní automobilové muzeum v New Jersey. Plátěnou stahovací střechu měl také kus, se kterým jezdil designér Richard Arbib. Později vyrobené Pan Americany měly anténu rádia umístěnou na předním blatníku na straně řidiče. Za zmínku stojí ručně vyrobená drátová kola s chromovaným krytem ve středu, které dodala firma Motor Wheel Company.

Všechny vyrobené Pan Amy měly na obou dveřích výrazné logo s mapou Ameriky v trojúhelníku a nápisem Packard Pan American.

První vyrobený Pan Am také prošel postupně řadou stylistických úprav, které navrhl hlavní designér Packardu Ed Macauley. Tyto změny se dotkly již zmíněného laku, přední masky, zadních blatníků a světel a rovněž přístrojové desky a volantu z Packardu ročníku 1955. Také Pan Am číslo 2 byl několikrát přestříkán (včetně černé barvy). V současné době má zlatou barvu.

Osudy ostatních konceptů Packard Pan American jsou obestřeny tajemstvím. Jeden z nich cestoval po světě a byl vystaven na evropských autosalonech. Další byl účastníkem rodea a s jedním z nich jezdil designér Richard Arbib. Arbib s přítelkyní, modelkou Bettie Page, se často objevoval na reklamních fotografiích s Pan Am #1.

Na závěr nahlédněme pod kapotu Packardu Pan American. Nacházel se zde (foto) řadový osmiválec Packard s objemem 5,4 litru (327 kubických palců) s dodávkou paliva čtyřnásobným karburátorem. Jeho výkon 180 k (132 kW), přenášený na zadní kola automatickou dvoustupňovou převodovkou Ultramatic, dovolil Pan Americanu dosáhnout rychlost 160 km/h.

Pod kapotu Packardu Pan American se nacházel řadový osmiválec Packard s objemem 5,4 litru (327 kubických palců) a výkonem kolem 180 koní.

Ten, kdo chtěl Pan American získat za každou cenu a nedostalo se na něj, nemusel truchlit. V roce 1953 se totiž začal sériově vyrábět kabriolet Packard Caribbeam, který se Pan Amu hodně podobal, měl stejný motor a podobné rozměry, a navíc měl zadní sedadla.

Fotogalerie s popisky obrázků:

 

 

Karel Haas