Daimler Conquest (1953–58): Dobyvatel

Nástupcem Daimleru Consort byl menší a lehčí šestiválcový sedan Conquest. Spolu s výkonnějším modelem Conquest Century a otevřenými modely roadster a kabriolet bylo vyrobeno 9 739 kusů.  

Britskou automobilku Daimler Motor Company Limited založil v roce 1896 Frederick Richard Simms (1863–1944), syn anglických rodičů narozený v německém Hamburku. Od svého přítele Gottlieba Daimlera získal práva na výrobu jeho benzinového motoru a také právo používat značku Daimler. Továrnu Daimler v Coventry koupila v roce 1910 společnost BSA (Birmingham Small Arms Company) a v roce 1931 se stala automobilka Lanchester dceřinou společností Daimleru.

Nejstarší britská automobilka Daimler byla dlouhá léta dvorním dodavatelem automobilů pro královskou rodinu. Během druhé světové války vyráběl Daimler vojenská vozidla Dingo s pohonem všech kol, obrněná vozidla a součástky do tanků. Po válce se Daimler vrátil k výrobě osobních aut osmiválcovými modely Eighteen a šestiválci DB18 Consort. Nástupcem Consortu se stal v roce 1953 o něco menší šestiválcový model Conquest.   

Conquest Saloon (1953–56)

Kromě mřížky chladiče a mlhovek byla karoserie sedanu Conquest identická s modely Lanchester Fourteen a Leda. Zatímco Fourteen měl ocelovou karoserii na dřevěném rámu, Leda (určená převážně pro export) měla celoocelovou karoserii, kterou převzal i Conquest. Daimler Conquest (v angličtině to znamená dobytí) připravil do výroby za pouhé čtyři měsíce Bernard Docker, tehdy hlavní manažer BSA a od ledna 1953 jednatel společnosti Daimler.

Daimler Conquest Saloon (foto) měl rozvor náprav 2 642 mm, na délku měřil 4 496 mm, na šířku 1 664 mm a střechu měl ve výšce 1 651 mm. Čtyřdveřový sedan měl typickou masku chladiče se svislou mřížkou a „drážkovanou“ horní částí rámu. Světlomety byly zapuštěné do předních blatníků a vedle nich byly umístěny menší mlhovky. Okna předních dveří měla větrací okénka. Jednodílné přední a zadní okno bylo mírně zaoblené.

Conquest měl typickou masku chladiče se svislou mřížkou a „drážkovanou“ horní částí rámu. Světlomety byly zapuštěné do předních blatníků a vedle nich byly umístěny menší mlhovky.

K pohonu zadních kol měl sedan Conquest pod kapotou řadový šestiválec s rozvodem OHV, vyvinutý z čtyřválce používaného v modelech Lanchester Fourteen a Leda. Motor s litinovým blokem válců měl objem 2 433 cm3 (vrtání/zdvih: 76,2/88,9 mm). S karburátorem Zenith a kompresním poměrem 6,6:1 dával maximální výkon 76 k (56 kW) při 4 000/min a točivý moment měl špičku 168 Nm při 2 000 otáčkách. Výkon motoru se přenášel čtyřstupňovou poloautomatickou převodovkou Wilson s předvolbou. Vůz vážící 1,4 tuny dosahoval rychlost 130 km/h a na 97 km/h zrychlil za 20,4 s.

Conquest měl podvozkový rám křížového tvaru, typický pro vozy Daimler, s nezávislým zavěšením předních kol na dvojitých trojúhelníkových ramenech. Pérování zajišťovaly laminované torzní tyče a teleskopické tlumiče, nechyběl ani stabilizátor. Zadní tuhá náprava byla odpružena listovými péry s teleskopickými tlumiči. Conquest měl automatické mazání podvozku na 21 místech pomocí pumpy poháněné výfukovými plyny při startování. Bubnové brzdy byly na předních kolech ovládány hydraulicky, na zadních mechanicky.

Conquest Century (1954–58)

V roce 1954 se na trhu objevil výkonnější model Daimler Conquest Century, jehož řadový šestiválec stejného objemu ale s hliníkovou hlavou, většími ventily a vyšší kompresí dával se dvěma karburátory SU výkon 102 k (75 kW) při 4 400/min. Točivý moment se zvýšil o 8 Nm a maximální rychlost vzrostla na 145 km/h. Century měl také lepší brzdy s většími bubny. Název Century byl odvozen od výkonu motoru v koních. Od října 1956 si bylo možné pořídit Conquest Century s automatickou převodovkou.

Inovace

V lednu 1955 bylo provedeno několik úprav karoserie. Cestujícím na zadních sedadlech se například zvětšil prostor na nohy o 10 cm a dveře se otevíraly ve větším úhlu, což usnadňovalo nastupování. V říjnu 1955 debutovaly na Motor Show v londýnském Earls Court modely označené jako Mark II. Výkony motorů zůstaly beze změn, Conquest měl 76 koní a Conquest Century 100 koní. Posledně jmenovaný sedan se často uváděl v propagačních materiálech jako Daimler Century. Jedinou viditelnou změnou Conquestu Mark II (foto) bylo přesunutí mlhových světel nad přední nárazník a na jejich místě se objevily kruhové mřížky větracích otvorů topení a větrání.

Daimler Conquest Mark II měl mlhová světla nad nárazníkem a kruhové mřížky větracích otvorů topení a větrání.

Roadster a kabriolet

Na londýnském autosalonu konaném v roce 1953 byl představen dvoumístný Daimler Conquest Roadster (foto) s otevřenou hliníkovou karoserií (kromě kapoty). Roadster byl prvním vozem automobilky Daimler poháněný výkonnějším šestiválcem, později použitým v modelu Conquest Century. V roadsteru měl údajně výkon jen 90 koní, ale přesto se jeho rychlost blížila hranici 100 mil/h. Přispěla k tomu nižší hmotnost (1300 kg) a aerodynamičtější tvary se zaobleným předním oknem a předními blatníky protaženými až k zadním blatníkům, vzadu zvýšeným pro umístění koncových světel. K zákazníkům se roadster dostal až v roce 1954 a po vyrobení 65 kusů byla jeho výroba v roce 1955 ukončena.

Daimler Conquest Roadster měl zaoblené přední okno a přední blatníky protažené až k zadním blatníkům.

V roce 1955 se začal vyrábět čtyřmístný dvoudveřový kabriolet Daimler Conquest Century Drophead Coupé (foto) se skládací plátěnou střechou. Těchto kabrioletů bylo ve firmě Carbodies (patřící do skupiny BSA) vyrobeno 234 kusů, prodávaných za 1 260 liber. Do dnešních dnů se jich dochovalo jen kolem desíti kusů. V letech 1956 a 1957 bylo vyrobeno 54 kusů vozů Daimler Conquest Roadster Mark II (říkalo se jim také New Drophead Coupé), které měly třetí nouzové sedadlo umístěné příčně.

V roce 1955 se začal vyrábět čtyřmístný dvoudveřový kabriolet Daimler Conquest Century Drophead Coupé se skládací plátěnou střechou.

Daimler Conquest nahrazoval starší model Consort, byl menší a s cenou 1 066 ₤ dostupnější. Zachoval si přitom luxusní interiér s dřevěným obložením a koženými sedadly. Prodej všech uvedených modelů byl nepříznivě ovlivněn omezením dodávek paliva v souvislosti se Suezskou krizí. Výroba Conquestů skončila v lednu 1958 a celkem bylo prodáno necelých 10 tisíc vozů všech verzí. Narůstající finanční problémy Daimleru vedly v roce 1960 k tomu, že automobilku Daimler koupil Jaguar, který potřeboval rozšířit svoje výrobní prostory.

Fotogalerie s popisky obrázků:

 

 

 

Karel Haas