Rolls-Royce Corniche: Dárek Sinatrovi

Pětimístný dvoudveřový kabriolet Rolls-Royce Corniche se vyráběl od roku 1971 dlouhých 24 let. Kupé se vyráběly do roku 1981. Zadní kola poháněl motor V8 s objemem 6,75 litru.

Poprvé se jméno Corniche (francouzský a italský výraz pro pobřežní silnici vedoucí po kraji útesu) objevilo v roce 1939 u prototypu s karoserií od pařížské firmy Vanvooren, postaveném na podvozku Bentley Mark V. Prototyp ujel při testech na evropských silnicích 24 tisíc kilometrů a při čekání v přístavu Dieppe na převoz do Anglie byl zničen bombou. Jeho výrobu překazila druhá světová válka.

Luxusní dvoudveřový kabriolet a kupé Rolls-Royce Corniche vznikl dalším vývojem dvoudveřové verze modelu Silver Shadow, který se stal v roce 1965 prvním modelem značky Rolls-Royce se samonosnou karoserií. Kabriolet a kupé se zpočátku jmenovaly Silver Shadow Mulliner Park Ward a teprve v březnu 1971 byly přejmenovány na Corniche. Výrobu karoserií a konečnou montáž prováděla londýnská firma Mulliner Park Ward jako pokračování kupé (1965) a kabrioletu (1966) Silver Shadow. Prodávala se také verze pod značkou Bentley, známá od roku 1984 jako Continental, lišící se od Corniche jen tvarem masky chladiče.

V8 a automat

Rolls-Royce Corniche používal k pohonu zadních kol standardní zážehový vidlicový osmiválec Rolls-Royce s hliníkovým blokem, mokrými litinovými vložkami válců, hliníkovou hlavou válců a ventilovým rozvodem OHV. Motoru s objemem 6 750 cm3 (vrtání/zdvih: 104,1/99,1 mm) dodávaly palivo dva karburátory SU, v roce 1977 nahrazené čtyřkomorovým karburátorem Solex 4A1. Modely určené k exportu do USA zůstaly u karburátorů SU až do roku 1980, kdy byly nahrazeny vstřikováním paliva Bosch Jetronic. Výkon motoru byl „dostatečný“, odhaduje se na 230 až 260 koní (169 až 191 kW) při 4 500/min a točivý moment na 550 Nm při 2 500/min.

Kabriolety a kupé Corniche se standardně dodávaly s třístupňovou automatickou převodovkou Turbo Hydramatic 350 od General Motors. Nezávislé zavěšení všech kol mělo vpředu dvojité příčné závěsy a vzadu úhlovou nápravu se šikmými závěsy. Na všech kolech měl Corniche vinuté pružiny a kotoučové brzdy (přední od roku 1972 s vnitřním chlazením). Vozy byly vybaveny hydraulickým systémem automatického nastavení světlé výšky (podobný systém používal Citroën). Zpočátku se tento systém používal na všech kolech, později jen na zadních.

Barokní design

Tvůrci tvarů karoserie kabrioletu a kupé Corniche byli designéři Bill Allen a John Polwhele Blatchley, který předtím navrhl několik modelů Bentley a Rolls-Royce. Vůz určený pro bohatou klientelu musel nabízet luxus nejvyšší úrovně a dostatek pohodlí pro cestující. Tomu odpovídaly i rozměry. S rozvorem náprav 3 042 mm byl Corniche dlouhý 5 169 mm, široký 1 829 mm a vysoký 1 492 mm. V roce 1974 byl rozvor prodloužen na 3 048 mm a v roce 1979 na 3 061 mm. Kabriolet Rolls-Royce Corniche (foto) z roku 1971 (v Británii nazývaný Drop Head Coupe) měl typickou hliníkovou masku chladiče s trojúhelníkovou horní částí, nahoře ozdobenou soškou ženy s křídly "Spirit of Ecstasy", nazývanou také "Emily". Po stranách chladiče byly umístěny ve společném rámečku dvojité kruhové světlomety. Boky vozu osvěžovaly jemné prolisy sledující horní hranu blatníků. Celou nádheru doplňovaly chromované nárazníky se svislými členy.

Kabriolet Rolls-Royce Corniche z roku 1971 měl typickou hliníkovou masku chladiče s trojúhelníkovou horní částí, nahoře ozdobenou soškou Emily.

Dvoudveřové kupé Rolls-Royce Corniche (foto) neboli Fixed Head Coupe nebo také Saloon mělo stejný design jako kabriolet, lišilo se jen pevnou střechou se silnými C sloupky a orámováním bočních oken chromovanými lištami. Více se od kabrioletu lišilo kupé z roku 1980 s karoserií Hooper. To mělo obdélníkové světlomety spojené s velkými předními blikači a velká vodorovně uspořádaná zadní světla. Nárazníky mělo v barvě karoserie s tenkými lesklými lištami. S uvedením modelu Silver Spirit v roce 1981 byla výroba kupé ukončena.

Současně s kabrioletem se vyrábělo i kupé Corniche nazývané Fixed Head Coupe nebo také Saloon.

Na jaře 1977 došlo u modelů Corniche k mírným úpravám. Hliníkové nárazníky bez svislých členů byly kombinované s černými pogumovanými pásy, z hliníku byla vyrobena i přední maska a chladič, novinkou bylo hřebenové řízení s posilovačem, chladič oleje a dvouúrovňová klimatizace. Ve stejném roce dostaly všechny modely Corniche vstřikování paliva Bosch KE/K-Jetronic, se kterým měly maximální výkon kolem 240 k (177 kW) při 4 000 otáčkách a dosahovaly rychlost 190 km/h. Od března 1979 měly vozy Corniche upravené zavěšení zadních kol.

Celkem bylo do roku 1987 vyrobeno 3 239 kabrioletů Rolls-Royce Corniche, 1090 kupé Rolls-Royce Corniche Saloon, 69 kupé Bentley Corniche Saloon a 77 kabrioletů Bentley Corniche. To však ještě zdaleka nebyl konec tohoto legendárního modelu. V dalších letech vznikly verze Corniche II až IV, S a 2000.

Corniche II (1986–89)

Název Corniche II se používal na americkém trhu od roku 1986 a na ostatních trzích od roku 1988, kdy byl přidán systém ABS. V interiéru se objevila nově navržená sedadla a pár změn prodělala i přístrojová deska. Na zádi se objevily nové zpětné světlomety a varovná světla a na víku kufru brzdové světlo a znak Rolls-Royce. Kabrioletů Corniche II bylo do roku 1989 vyrobeno 1 234 kusů.

Corniche III (1989–93)

Svoji světovou premiéru si Rolls-Royce Corniche III užil na frankfurtském autosalonu v roce 1989. Pochlubil se novými koly z lehkých slitin, nárazníky v barvě karoserie a vylepšeným systémem zavěšení kol. Bezpečí cestujících zvyšovaly bezpečnostní pásy a motor dostal vstřikování paliva MK-Motronic. Drobnými změnami prošla i přístrojová deska, středová konzola a sedadla.

Corniche IV (1992–95)

Současně s přesunem výroby do Crewe v hrabství Cheshire se v lednu 1992 představil na detroitském autosalonu Rolls-Royce Corniche IV (foto). Přemístění výroby souviselo s plánovaným zavřením továrny Mulliner Park Ward v roce 1994. Největšími novinkami Corniche IV byly čtyřstupňová automatická převodovka GM4L80 nahrazující třístupňovou GM400 a adaptivní zavěšení kol. Stahovací střecha kabrioletu měla skleněné zadní okno nahrazující plastové a mechanismus natahování střechy už nevyžadoval ruční uzamčení. Interiér obohatila klimatizace CFC a airbagy na předních sedadlech. Od srpna 1993 měl motor V8 o 20% vyšší výkon.

Největšími novinkami Corniche IV byly čtyřstupňová automatická převodovka GM4L80 a adaptivní zavěšení kol.

Corniche S

Posledních 25 kabrioletů Corniche bylo dokončeno v létě 1995 a oproti svým předchůdcům mělo unikátní motor V8 s přeplňováním. Poslední vyrobený Corniche S měl na přístrojové desce plaketu s výrobním číslem 21 (výrobní čísla nesouhlasila s číslem podvozku). Celkový počet vyrobených kabrioletů Corniche tak skončil na čísle 5 146. Když k tomu připočteme 1 108 kupé a 140 vozů Bentley Corniche, dostaneme se ke konečnému počtu 6 394 kusů modelu Corniche.

Corniche (2000)

Pátá série nesoucí jméno Corniche debutovala v lednu 2000 a dostala proto název Rolls-Royce Corniche (2000). V době uvedení na trh to byl nejdražší model automobilky Rolls-Royce se základní cenou 359 900 amerických dolarů. Turbomotor V8 s objemem 6 750 cm3 měl výkon 329 k (242 kW) a kabriolet Corniche (2000) s ním dokázal uhánět rychlostí až 220 km/h. Vůz s rozvorem 3 061 mm měl vnější rozměry 5405 x 2058 x 1475 mm a modernější karoserii. Celkem vzniklo do roku 2002 359 kusů. To už Bentley patřil pod koncern Volkswagen AG a jeho výroba pokračovala v Crewe, zatímco Rolls-Royce vlastnilo německé BMW a výroba se přemístila do nové továrny.

Přehlídka slavných majitelů

Zálibu v luxusních vozech Rolls-Royce Corniche si oblíbila řada slavných zpěváků a herců. Za všechny, kteří si koupili nebo dostali Corniche jmenujme tyto: slavný člen skupiny Beatles Paul McCartney, David Bowie, Tom Jones, Engelbert Humperdinck, Elton John, Dean Martin a Frank Sinatra (1915–1998), který dostal ke svým sedmdesátým narozeninám černý Corniche (foto) od svých přátel.

Račte nastoupit. Kdo by se nechtěl svézt v luxusním kabrioletu Rolls-Royce Corniche z roku 1984.

Pozadu nezůstal ani loďařský magnát Aristoteles Onassis, jeden z nejbohatších mužů světa. Překvapivě patřili mezi šťastné majitele i David Attenborough, autor dokumentů o přírodě a James May, jeden z trojice uvaděčů pořadu Top Gear. Rolls-Royce Corniche, který vlastnil irácký diktátor Saddám Hussein byl v roce 2014 nalezen v garáži v Egyptě a později prodán v dražbě.

Fotogalerie s popisky obrázků:

 

 

Karel Haas