Hillman Avenger (1970–1981): Mstitel s mnoha jmény

Malý rodinný sedan Hillman Avenger s pohonem zadních kol vyráběla divize Rootes koncernu Chrysler Europe. Prodával se také pod názvy Chrysler Avenger, Talbot Avenger a v USA jako Plymouth Cricket.

William Hillman (1848–1921) začínal s podnikáním výrobou šicíh strojů a jízdních kol. V anglickém Ryton-on-Dunsmore nedaleko od Coventry se pustil do výroby automobilů. Prvními vozy Hillman byly luxusní šestiválcové a čtyřválcové modely, menší Hillman 9HP rozšířil výrobní program v roce 1913. V roce 1928 převzal automobilku Hillman tradiční anglický výrobce Humber a obě značky se od roku 1931 staly součástí obchodní společnosti Rootes Group, do které patřily i automobilky Sunbeam a Singer a výrobci užitkových vozidel Commer a Karier. Všechny tyto značky vyráběly automobily dál pod svými jmény.

Hillman Avenger (česky to znamená mstitel) se poprvé představil veřejnosti v únoru 1970. Byl to první a zároveň poslední vůz vyvinutý koncernem Roots, poté co byl v roce 1967 převzat evropským Chryslerem. Stylem karoserie s boky mírně prohnutými (jako láhev Coca-Coly) a šikmou zádí připomínající fastback prozrazoval americký styl. Avenger byl také první britský vůz s plastovou přední maskou z jednoho kusu. Na trh přišel téměř současně s o něco větším Fordem Cortina Mark III, jemuž se trochu podobal.

Čtyřválcová klasika

Čtyřdveřový sedan Hillman Avenger (foto) se na začátku prodeje v roce 1970 nabízel ve třech úrovních výbavy DL, Super a GL. Vůz s rozvorem 2 489 mm měl vnější rozměry 4 120 x 1 588 x 1 410 mm (d x š x v). Základní model DL (De Luxe) měl gumové rohože, jednoduchou přístrojovou desku a rychloměr s vodorovnou stupnicí. Super už byl lépe vybavený s koberci na podlaze, pohodlnějšími sedadly, dvěma houkačkami a couvacími světly. Avenger v nejvyšší výbavě GL měl čtyři kruhové světlomety (DL a Super měly obdélníkové světlomety z modelu Hillman Hunter), otevírání kapoty zevnitř, dvourychlostní stěrače, nylonová sedadla a kruhové přístroje na palubní desce.

Hillman Avenger v nejvyšší výbavě GL měl čtyři kruhové světlomety, dvourychlostní stěrače, nylonová sedadla a kruhové přístroje na palubní desce.

Již zmíněnou novinkou byla 137 cm široká plastová přední maska, což byl tehdy u evropských automobilek největší plastový díl vyrobený z jednoho kusu. Pozoruhodný byl objem zavazadelníku 538 l. Avenger se na britském trhu ve srovnání s konkurenčními vozy Ford Escort a Vauxhall Viva dobře prodával. Chrysler chtěl navíc udělat z Avengeru „světový vůz“ a pokusil se s ním prorazit na americkém trhu pod názvem Plymouth Cricket. Stížnosti na reznoucí karoserii a nespolehlivost přispěly k tomu, že Cricket byl po dvou letech stažen z trhu v USA. Tento krok byl předčasný, neboť po vypuknutí palivové krize v roce 1973 zájem o malé evropské vozy v USA prudce vzrostl.

Z technického hlediska byl Avenger konvenčně řešený rodinný vůz s pohonem zadních kol, nezávislým zavěšením předních kol se vzpěrami McPherson a torzním stabilizátorem, zadní tuhou nápravou a pérováním vinutými pružinami. Na začátku výroby se dodával výhradně s čtyřválcem OHV objemu 1 248 cm3, jehož výkon 54 k (40 kW) postačoval vozu s hmotností 860 kg dosáhnout rychlost 135 km/h. Také točivý moment motoru 89 Nm nebyl velký. Přesto si Avenger získal přízeň odborného tisku za dobré jízdní vlastnosti.

V říjnu 1970 se začal dodávat Hillman Avenger GT s motorem o objemu 1 498 cm3. Se dvěma karburátory Zenith nebo Stromberg dával slušný výkon 76 k (56 kW) a s čtyřrychlostní manuální převodovkou dosahoval rychlost přes 150 km/h. Na přání se dodávala také třístupňová automatická převodovka. Avenger GT měl dvojité kruhové světlomety, ozdobné pruhy na bocích a sportovnější kryty kol. Po dvou letech byl Avenger GT nahrazen Avengerem GLS (foto) s vinylovou střechou a sportovními koly Rostyle.

V roce 1972 byl Avenger GT nahrazen Avengerem GLS s vinylovou střechou a sportovními koly Rostyle.

Kombi a dvoje dveře

Na pětidveřové kombi Hillman Avenger Estate (foto) si museli zájemci počkat až do března 1972. Kombi v provedení DL a Super a s motory 1,25 a 1,5 litru měly v podstatě stejné parametry jako sedany. Navíc měly tužší odpružení zadní nápravy dovolující zvýšit maximální hmotnost nákladu na 470 kg (proti 380 kg u sedanu).

Na pětidveřové kombi Hillman Avenger Estate si museli zájemci počkat až do března 1972.

Rok po kombi se začala vyrábět dvoudveřová verze Hillman Avenger Saloon (foto). Místo zadních dveří měl o něco menší boční okna a užší zadní střešní sloupky bez otvorů k větrání kabiny. Dvoudveřové verze se dodávaly se stejnými motory a stupni výbavy jako čtyřdveřové modely.

Dvoudveřové verze Avengeru se dodávaly se stejnými motory a stupni výbavy jako čtyřdveřové modely.

Větší motory

V říjnu 1973 došlo ke zvětšení objemu obou motorů. Menší z nich měl nyní 1 296 cm3 a výkon 58 k (43 kW), což bylo o 4 koně víc než předchůdce. Větší z obou motorů dosáhl objemu 1 598 cm3, ale jeho výkon byl nižší o 6 koní (70 k/51,5 kW). Naopak točivý moment vzrostl o 8 Nm na 118 Nm.

Ve Francii se Avengery prodávaly pod názvem Sunbeam 1250 a 1500 a v některých severoevropských zemích jako Sunbeam Avenger. Jako vzpomínka na sportovní vůz Sunbeam Tiger (1964–67) vznikla v roce 1972 omezená série vozů Hillman Avenger Tiger s upraveným motorem (výkon 93 k) se dvěma karburátory Weber a zvýšenou kompresí. Žlutě lakované vozy se zadním spoilerem a pruhy na bocích dosahovaly rychlost 174 km/h. Ve dvou verzích Mark I a II jich vzniklo kolem 600.

Od září 1976 se Hillman Avenger jmenoval Chrysler Avenger a současně prošel mírným faceliftem přídě, přístrojové desky a zadních světel, které ztratily svůj originální vzhled ve tvaru hokejové hole. Výroba Avengerů byla v roce 1976 přemístěna z továrny v Ryton-on-Dunsmore do skotského Linwoodu poblíž Glasgow, kde se již dříve vyráběly některé komponenty Avengeru.

Po kolapsu společnosti Chrysler Europe v roce 1978 a jeho převzetí koncernem PSA Peugeot Citroën byla pro Avenger znovu vzkříšena značka Talbot. Talbot Avenger se v letech 1979–81 vyráběl souběžně s hatchbackem Horizon, ale zůstal mu pětiúhelníkový znak používaný Chryslerem. Avengery se také montovaly v Argentině jako Dodge 1500 a Brazílii jako Dodge 1800 a Polara. Zavítaly i do dalších světadílů, montovaly se na Novém Zélandu, v Jižní Africe a Iránu.

Fotogalerie s popisky obrázků:

 

Karel Haas