Oldsmobile F-85 Cutlass (1961–63): Dlouhý kompakt

Oldsmobile F-85 s pohonem zadních kol, motorem V8 a samonosnou karoserií byl první kompakt této značky. Modely s nejvyšší úrovní výbavy dostaly jméno Cutlass.

V šedesátých letech minulého století se v Severní Americe začaly vyrábět automobily menších rozměrů, nazývané kompakty. Tento trend byl ovlivněn dovozem menších japonských a evropských vozů a v pozdějších letech i palivovou krizí. Kompakty se velikostí řadily mezi subkompakty a vozy střední velikosti (mid-size). Podle současné definice jsou americké kompakty ekvivalentem evropského segmentu C. V počátcích éry zmenšování rozměrů amerických vozů se za kompakt považovaly vozy s rozvorem náprav kolem 2,8 metru.

K průkopníkům mezi americkými kompakty patřily Chevrolet Corvair, Rambler American a Ford Falcon. Automobilka Oldsmobile, patřící do koncernu General Motors od roku 1908, nezůstala pozadu a už v roce 1961 přišla s řadou F-85. Vozy této řady s nejvyšší úrovní výbavy dostaly jméno Cutlass, které se kdysi používalo k označení krátkého meče s mírně zakřiveným ostřím. Tento název použil Oldsmobile poprvé v roce 1954 u konceptu experimentálního sportovního kupé vystavovaného v rámci putovní výstavy automobilů GM Motorama 1955.

General Motors začal s vývojem svých kompaktů v roce 1956 a výsledkem byl o 4 roky později představený Chevrolet Corvair. V roce 1957 začal designér Irvin Rybicki pracovat na druhé sérii o něco větších modelů, označovaných jako "senior kompakty" a určených pro značky Buick, Oldsmobile a Pontiac.

Oldsmobile F-85 se začal prodávat v roce 1960 jako model 1961. Sdílel novou platformu Y s vozy Buick Special a Pontiac Tempest, měl rozvor náprav 2 845 mm a samonosnou konstrukci. Byl to tehdy nejmenší a nejlevnější model značky Oldsmobile. Proti velkému (full-size) modelu Dynamic 88 byl zhruba o 60 cm kratší a o 450 dolarů levnější. F-85 měl přední kola nezávisle zavěšená na dvou A ramenech a zadní tuhou nápravu. Pérování všech kol obstarávaly vinuté pružiny a brzdění bubnové brzdy s průměrem 240 mm. První generace F-85 (modely ročníku 1961 až 1963) se dodávala standardně s celohliníkovým motorem Rockette 215 V8 s rozvodem OHV a objemem válců 3 532 cm3. S dvojitým karburátorem Rochester měl výkon 158 k (116 kW) dosahovaný při 4 800 otáčkách a točivý moment 285 Nm při 3 200/min.

Sedan, kombi, kupé (1961)

Ve svém prvním roce se F-85 nabízel se dvěma verzemi karoserie, čtyřdveřovým sedanem a pětidveřovým kombi, dodávanými buď v základním provedení nebo ve výbavě De Luxe. Z převodovek si bylo možné vybrat mezi třírychlostním manuálem Borg Warner (se synchronizací druhého a třetího stupně) a novou třístupňovou automatickou převodovkou GM Hydramatic. Sedan Oldsmobile F-85 De Luxe (foto) měl rozvor náprav 2 845 mm (112 palců), na délku měřil 4 780 mm, na šířku 1 816 mm a na výšku 1 336 mm. S pohotovostní hmotností kolem 1 300 kg dosahoval rychlost 170 km/h a na stovku zrychlil za 10,4 s (s automatickou převodovkou 160 km/h a 14,5 s). Vůz měl širokou masku chladiče mezi čtveřicí kruhových světlometů a výrazné prolisy na bocích. Bohatě prosklená kabina poskytovala dost místa pěti cestujícím.  

Sedan F-85 měl širokou masku chladiče mezi čtveřicí kruhových světlometů a výrazné prolisy na bocích.

Několik měsíců po premiéře modelu F-85 začal Oldsmobile prodávat výkonový balíček (Power Pack) zahrnující motor 215 V8 s čtyřnásobným karburátorem, vyšším kompresním poměrem 10,25:1 a dvojitým výfukem. Tento motor „krmený“ pouze prémiovým palivem dával výkon 187 k (138 kW) při 4 800/min a točivý moment 312 Nm při 3 200/min. 

V květnu 1961 oživil Oldsmobile nabídku modelů dvojicí dvoudveřových kupé F-85 Club Coupe (nejlevnější model značky Oldsmobile) a sportovní F-85 Cutlass (foto), lišících se jen tvarem střechy. Cutlass byl vybaven výše zmíněnou pohonnou jednotkou Power Pack s výkonem 187 koní, exteriérem v provedení De Luxe a luxusním interiérem s pohodlnými vinylovými sedadly a středovou konzolí s řadicí pákou. V modelovém roce 1961 bylo prodáno přes 80 tisíc vozů F-85.

Koncová světla v useknuté zádi částečně kopírovala přední světlomety. Ostrá horní hrana blatníků končila malými šikmými ploutvemi.

Jetfire (1962)

V modelovém roce 1962 prošly modely F-85 jen drobnými stylistickými změnami. Týkaly se přední masky (zmizel široký nápis OLDSMOBILE), tvaru chromovaných lišt na bocích a změn v interiéru. V srpnu 1962 rozšířil nabídku modelů dvoudveřový kabriolet ve standardní verzi a v luxusním provedení Cutlass. Nová automatická převodovka Roto Hydro-Matic byla nyní čtyřstupňová, stejně jako manuální plně synchronizovaná převodovka. Prodej modelů F-85 vzrostl v roce 1962 na 97 382 kusů. Nejvíc se prodalo sedanů Cutlass nahrazujících sedany De Luxe.

Největší novinkou roku 1962 byl dvoudveřový hardtop Oldsmobile Cutlass Jetfire (foto) bez středových sloupků a s přeplňovanou verzí motoru 215 V8, nazvanou Turbo-Rocket. Turbodmychadlo Garrett AiResearch zvýšilo výkon motoru na 217 k (160 kW) při 4 600/min a točivý moment na 407 Nm dosahovaný při 3 200 otáčkách. Jetfire se snadno poznal podle dvou chromovaných ploutviček na kapotě a dvojitých lišt na bocích. Jetfire dosahoval rychlost 176 km/h a na stovku zrychlil pod 10 s, přesto mu zůstal měkký podvozek ze slabších modelů. Kritikou se nešetřilo také na adresu obou nových převodovek. Vyšší cena (o 300 dolarů vyšší než u standardního hardtopu Cutlass) a problémy se spolehlivostí motoru způsobily, že se prodalo jen 3 765 vozů Jetfire.

Největší novinkou roku 1962 byl dvoudveřový hardtop Oldsmobile Cutlass Jetfire Sport Coupe s přeplňovanou verzí motoru 215 V8, nazvanou Turbo-Rocket.

Hranatější a ještě delší (1963)

Poslední modelový rok první generace F-85 přinesl o něco hranatější tvary (foto). Přestože rozvor náprav zůstal na 2 845 mm, narostla délka vozu hlavně díky delšímu zadnímu převisu o 100 mm na 4 880 mm. Do jednodušší přední masky se vrátil nápis OLDSMOBILE, zvětšily se chromované nárazníky, změnily se prolisy a lišty na bocích a také zadní světla. U modelů s automatickou převodovkou se zvýšila komprese, takže výkon stoupl na 187 k (138 kW). Stejně jako u všech vozů Oldsmobile se na všech modelech F-85 objevil standardně alternátor Delcotron. Celkový prodej F-85 dosáhl rekordní hodnoty 121 639 kusů, přičemž necelá polovina z nich byla modelů Cutlass.

Oldsmobile F-85 Cutlass z roku 1963 měl o něco hranatější tvary a díky delšímu zadnímu převisu narostla délka vozu na 4 880 mm.

Historie modelů Oldsmobile Cutlass pokračovala s přestávkou dalšími pěti generacemi až do roku 1999. Od roku 1973 byl Cutlass samostatnou řadou a v osmdesátých letech používal Oldsmobile Cutlass jako sub značku současně u několika řad modelů jako Cutlass Calais, Cutlass Ciera, Cutlass Cruiser a Cutlass Supreme.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas