Bugatti 55 (1931–35): 38 klenotů z Molsheimu

Bugatti 55 (1931–35): 38 klenotů z Molsheimu

Sportovní roadstery a kupé Bugatti typ 55 byly cestovní verzí závodního vozu typu 51. Z 38 vyrobených vozů mělo 23 tovární karoserii navrženou Jeanem Bugatti.

Automobiloví géniové Ettore Bugatti (1881–1947) a jeho syn Jean (1909–1939) navrhli a vyrobili v období mezi oběma světovými válkami řadu pozoruhodných závodních, sportovních a cestovních vozů. Často se přitom stávalo, že některé díly z již vyrobených vozů byly využity při stavbě dalšího typu. Příkladem takového modelu byl Bugatti typ 55, poprvé představený veřejnosti v roce 1931 na pařížském autosalonu. Tento dvoumístný roadster s číslem podvozku 55201 (foto) byl následně prodán vévodovi z Tremoille. 

Bugatti typ 55 měl premiéru v roce 1931 na pařížském autosalonu. Tento dvoumístný roadster s číslem podvozku 55201 byl následně prodán vévodovi z Tremoille.

V období mezi lety 1932 až 1935 bylo v Molsheimu vyrobeno 38 vozů Bugatti 55. Poslední vůz byl dodán majiteli 30. července1935. Z 38 vyrobených vozů mělo 23 tovární karoserii navrženou Jeanem Bugatti. Šestnáct z nich byly dvoumístné roadstery a dalších 7 vozů mělo karoserii kupé. Ze zbývajících patnácti vozů jich 11 dostalo karoserie vyrobené na zakázku externími karosáři, osudy čtyř vozů jsou neznámé. Žádný z roadsterů s tovární karoserií neměl dveře, zatímco většina vozů se zakázkovými karoseriemi dveře měla.

Motor ze závodního typu 51

Bugatti Type 55 poháněla upravená verze motoru ze závodního typu 51. Byl to řadový osmiválec s rozvodem DOHC, přeplňovaný kompresorem Roots (foto). Motor s objemem válců 2 262 cm3 měl s karburátorem Zenith maximální výkon 130 k (96 kW), dosahovaný při 5 000 otáčkách. Točivý moment měl maximum 175 Nm. Od závodního motoru z typu 51 se tento motor lišil přidáním benzinové pumpy poháněné klikovou hřídelí a upraveným pohonem kompresoru. Kompresní poměr byl snížen použitím kompresní desky tloušťky 9 mm (typ 51 používal desku silnou 6 mm). Čtyřstupňová manuální převodovka se zpátečkou pocházela z typu 49 a měla speciálně konstruované pouzdro.

Řadový osmiválec s rozvodem DOHC, přeplňovaný kompresorem Roots měl objem válců 2 262 cm3 a maximální výkon 130 koní.

Podvozek a karoserie

Bugatti 55 převzalo rámový podvozek ze závodního Bugatti Type 54, poháněného pětilitrovým osmiválcem. Na tomto voze se v květnu 1932 na Avusu zabil český automobilový závodník Jiří Kristián Lobkowicz. Žebřinový ocelový rám měl přední tuhou nápravu odpruženou půleliptickými péry s třecími tlumiči, na zadní tuhé nápravě byla použita čtvrteliptická péra a třecí tlumiče. Bubnové brzdy velkého průměru byly ovládané lanovody.

Hliníkovou karoserii dvoumístného roadsteru (foto) s rozvorem náprav 2 750 mm navrhl tehdy 22letý Jean Bugatti. Roadster Bugatti 55 byl dlouhý 4 700 mm a široký 1 760 mm. Vpředu měl typickou podkovovitou masku chladiče a po obou stranách kruhové světlomety v chromovaných kapkovitých krytech. Přední a zadní blatníky byly propojeny bez přerušení ladnou křivkou. V nejnižším místě tvořily stupačku usnadňující nastupování do vozu, který měl místo dveří jen vybrání v bocích. Jedno nebo častěji dvě náhradní kola byla umístěna zvenku na zádi. Před větrem chránilo posádku rovné nízké přední okno, jehož horní část se dala sklopit. Dokonalý vzhled roadsteru doplňovala osmipaprsková litá kola, použitá už v roce 1924 u závodního vozu Bugatti 35. Prolisy na kapotě, na bocích a na zádi často sváděly ke dvojtónovému lakování karoserie.

Jedno nebo častěji dvě náhradní kola byla umístěna zvenku na zádi.

Bugatti 55 byl výkonný vůz. S hmotností kolem 1 200 kg dokázal uhánět rychlostí až 180 km/h. Z klidu na stovku to uměl za 13 s. Pár vozů dochovaných do dnešní doby se na aukcích prodává za neuvěřitelně vysoké ceny přesahující 2 miliony eur. Šest z nich je umístěno ve francouzském Národním automobilovém muzeu v Mulhouse, včetně kupé s pevnou střechou a dveřmi (foto).

S tímto kupé Bugatti 55 absolvoval Jean Bugatti jízdu na trati Molsheim–Paříž a s průměrnou rychlostí 120 km/h dosáhl rekordního času 3 hodiny 47 minut.

Většinu vyrobených vozů Bugatti 55 si kupovali boháči, neboť ve třicátých letech stál ve Francii 72.500 franků, a to bylo tehdy hodně peněz. Používali je většinou jako cestovní vozy, ale několik se jich objevilo i na závodech. Například Charles Brunet se spolujezdcem Jeanem Renaldim se v roce 1934 postavili na start 24hodinovky v Le Mans s vozem Bugatti 55. Jezdili na pátém místě, ale v 75. kole havarovali a závod nedokončili. 

O nesporných kvalitách a nestárnoucí eleganci tohoto vozu, často nazývaného Bugatti Type 55 Super Sport, svědčí titul „Best of Show“, který tento roadster získal v roce 2018 na soutěži elegance Salon Prive, konané každoročně v okolí paláce Blenheim ve Woodstocku (hrabství Oxfordshire).

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas