Packard Twelve (1932–39): Rooseveltův V12

V období mezi oběma světovými válkami soupeřily na trhu luxusních vozů Packard a Cadillac. Dvanáctiválcový Packard Twelve si tichým během svého motoru získal přízeň amerického prezidenta Roosevelta.

Do třicátých let minulého století vstoupil Packard s nabídkou ještě okázalejších a dražších vozů. Pokusil se tím překonat dozvuky krachu na burze a následující Velké deprese. Na trhu luxusních vozů přitom soutěžil s nabídkou značky Cadillac. Ta měla nesporné výhody v podobě zázemí velké a bohaté společnosti General Motors s množstvím talentovaných techniků a designerů. Packard se pokusil získat výhodu přechodem ze šestiválců na dvanáctiválce a napodobil tak Cadillac, který v roce 1915 přešel úspěšně ze čtyřválců na motory V8.

Už v letech 1916 až 1923 vyráběl Packard dvanáctiválcové modely Twin Six, které konkurovaly vozům Cadillac V8. Hlavní inženýr Packardu Jesse Vincent (1880–1962) miloval dvanáctiválce ze tří důvodů: vysoký výkon, hladký běh a tichý provoz. V první polovině třicátých let byl nejprodávanějším Packardem pětimístný Eight, poháněný řadovým osmiválcem, a v roce 1932 jej doplnil dvanáctiválcový model Twin Six. Jeho cena začínala na částce 3 650 dolarů, což dnes odpovídá sumě přes 67 tisíc dolarů. V roce 1933 byl Packard Twin Six přejmenován na Packard Twelve a toto jméno mu zůstalo až do konce výroby v roce 1939.

Pod starým jménem (1932)  

V modelovém roce 1932 se dvanáctiválcové Packardy prodávaly pod názvem Twin Six. Vyráběly se ve dvou sériích, 905 s rozvorem 3 620 mm a 906 s delším rozvorem 3 747 mm (foto). Řada 905 zahrnovala modely: čtyřmístný Phaeton, pětimístný sedan a kupé, sedmimístný Touring a kabriolet Victoria. Modely řady 906 tvořily sedmimístné sedany s továrními karoseriemi a modely se zakázkovými karoseriemi dodávanými americkou karosárnou Dietrich Inc. založenou v roce 1925 Raymondem H. Dietrichem (1894–1980) v New Yorku. Dietrich dodával karoserie kupé a Sport Phaeton (cena kolem 6 500 $) a kabriolety: pětimístný Convertible Sedan a čtyřmístný Convertible Victoria (6 850 $).

V modelovém roce 1932 se dvanáctiválcové Packardy prodávaly pod názvem Twin Six. Vyráběly se ve dvou sériích: 905 a 906 (na obrázku) s delším rozvorem.

První prezidentův vůz (1933)

Pro modelový rok 1933 připravil Packard opět dvě řady modelů desáté série. Řadu 1005 s rozvorem 3 620 mm tvořila desítka převážně pětimístných modelů v cenách od 3 790 do 4 560 dolarů. Výjimkou byly dvou až čtyřmístný Packard Twelve Coupe Roadster a Packard Twelve Stationary Coupe s karoserií Dietrich (foto).

Elegantní dvoumístné kupé Packard Twelve Stationary Coupe z roku 1933 s karoserií od firmy Dietrich.

Do řady 1006 s rozvorem 3 734 mm (147 palců) patřily dva tovární sedmimístné modely a 15 modelů se zakázkovými karoseriemi, převážně vyrobenými v karosárnách Dietrich a LeBaron. Když 4. března 1933 přijížděl Franklin Delano Roosevelt do místa své první inaugurace na prezidenta USA, byl obklopen flotilou obřích Packardů a sám seděl v černém Packardu Twelve s neprůstřelnými okny. Pro automobilové výstavy byly určeny otevřené vozy Packard Sport Phaeton s karoserií Dietrich a dvěma čelními okny. Tyto vozy s delším rozvorem byly vyrobeny v počtu pouhých tří kusů: modrý byl vystaven ve Philadelphii (foto), bílý v Chicagu, a třetí s lakem v kaštanové barvě v New Yorku.

Pro automobilové výstavy byly určeny 3 kusy modelu Packard Sport Phaeton s karoserií Dietrich a dvěma čelními okny.

Zadní kola Packardů Twelve poháněl vidlicový dvanáctiválec s objemem válců 7 292 cm3, upravenou hlavou typu L (rozvod SV) a úhlem rozevření válců 67 stupňů. S karburátorem Stromberg EE-3 měl maximální výkon 160 k (118 kW), dosahovaný při 3 200 otáčkách. Točivý moment měl vrchol 436 Nm. Motor byl tak tichý, že někdy bylo nutné zkontrolovat větrák chladiče a přesvědčit se tak, že motor běží.

Tři řady (1934)

V roce 1934 se Packard Twelve nabízel v 11. sérii se třemi různými podvozky. Nejkratší rozvor (3 429 mm) měla řada 1106 reprezentovaná typem LeBaron Speedster Runabout, prodávaným za 7 746 $. Série 1107 s rozvorem 3 607 mm čítala 11 modelů v cenách od 3 820 do 4 750 dolarů a nejluxusnější vozy se dodávaly v řadě 1108 s rozvorem 3 734 mm. Nejdražší byl čtyřmístný Packard Twelve Sport Phaeton s karoserií Le Baron (foto) prodávaný za více než 7 tisíc dolarů. Loni byl prodán v aukční síni Sotheby’s za 445 000 $.

V roce 1934 byl nejdražší čtyřmístný Packard Twelve Sport Phaeton s karoserií Le Baron, prodávaný 7 tisíc dolarů. Loni byl prodán v aukční síni Sotheby’s za 445 000 $.

V roce 1934 došlo k přepracování předních blatníků, které se protáhly až k přednímu nárazníku. Packardy měly také novou palubní desku s možností zabudování rádia. 11. série je považována za poslední klasické Packardy, neboť byly poslední se štíhlými sloupky čelního skla a chromovanými světlomety.

Zmenšování rozměrů (1935–39)

Od roku 1935 začalo postupně docházet u modelů Packard Twelve k mírnému zkracování rozvoru náprav a tím i zmenšování vnějších rozměrů. Zmenšoval se také počet nabízených modelů, neboť Packard se začal orientovat více na středně drahé modely jako One Twenty (120), který měl v první generaci (1935–37) rozvor náprav „jen“ 3 048 mm. Dvanáctiválce Twelve se nadále vyráběly převážně s rozvory 3 578 mm (139 palců) a 3 658 mm (144 palců). Jen v roce 1937 k nim byla přidána řada 1506 s rozvorem 3 353 mm. Tvary a styl karoserií se příliš nezměnily, jen přední blatníky už dosahovaly až pod nárazník a kapkovité kryty světlometů byly lakované v barvě vozu (foto). Typická hranatá maska chladiče zůstávala prakticky beze změn.

Packard Twenty Convertible Victoria ročníku 1937 s karoserií Rollston.

Za osm let výroby vzniklo jen kolem 6 000 vozů Packard Twelve, o to víc jsou však ceněny v současné době. Mnohaválcové vozy jako Cadillac, Marmon, Duesenberg a Fierce-Arrow by určitě předstihly Packard Twelve v rychlosti, ta jen o málo překračovala 100 km/h. Majestátnost, tichý běh a luxusní výbava téměř tři tuny těžkých vozů Packard Twelve jim proto právem daly titul „Boss of the Road“.

Vzpomínkou na legendární Packard Twelve byl prototyp postavený v roce 1998 s motorem V12 a výkonem 570 koní, automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Do výroby se ale v nově založené společnosti Packard Motor Car Company nedostal.

Fotogalerie s popisky obrázků:

 

Karel Haas