Hyundai Pony (1975–1990): Giugiarův Korejec

Hyundai Pony byl první jihokorejský hromadně vyráběný automobil. Zadní kola poháněly čtyřválce s objemy 1,2 až 1,6 litru. Karoserii navrhl Giorgetto Giugiaro.

Společnost Hyundai založil v roce 1947 Čong Ču-Jong. Zpočátku se tato firma zabývala opravami nákladních a osobních vozů, později rozšířila činnost o strojírenskou výrobu, stavbu lodí (Hyundai Heavy Industries je největším výrobcem lodí na světě), chemickou výrobu, elektroniku a výrobu automobilů. V roce 1967 byla v hlavním městě Korejské republiky Soulu založena divize Hyundai Motor Company vyrábějící automobily.

Prvním vyráběným automobilem značky Hyundai byl v roce 1968 licenční Ford Cortina druhé generace. Když se vedení společnosti Hyundai rozhodlo vyvinout vlastní automobil, najalo si v roce 1974 George Turnbulla, dřívějšího hlavního manažera automobilky Austin Morris patřící do koncernu British Leyland. Turnbull si přivedl několik dalších předních britských konstruktérů a společně se pustili do vývoje malého rodinného vozu nazvaného Hyundai Pony. Využili přitom motory a převodovky z modelu Mitsubishi Colt, některé díly z vyráběného Fordu Cortina a design karoserie svěřili italskému studiu Ital Design, jehož šéfem byl Giorgetto Giugiaro.

První generace – Pony I (1975–82)

Čtyřdveřový sedan Hyundai Pony (foto) se poprvé představil veřejnosti v říjnu 1974 na turínském autosalonu ale k prvním zákazníkům se dostal až v prosinci 1975. Název Pony byl pravděpodobně inspirován americkým označením „Pony cars“ pro dostupné kompaktní vozy. Prvním „pony“ byl Plymouth Barracuda, ale zdaleka nejslavnějším je určitě Ford Mustang. Hyundai Pony by ale mohl s těmito sportovními vozy soupeřit na americkém trhu snad jen cenou. V USA se ale neprodával, neboť nesplňoval americké emisní standardy.

Giugiaro dal sedanu Pony elegantní střídmé tvary se splývající zádí (fastback) a velkými okny s ostrými rohy.

Giugiaro dal sedanu Pony elegantní střídmé tvary se splývající zádí (fastback) a velkými okny s ostrými rohy. Do široké přední masky byly vsazeny čtyři kruhové světlomety a mezi ně plastová černá mřížka chladiče s písmeny HD uprostřed. Později se na sloupcích C objevily větrací otvory interiéru a úzké chromované nárazníky byly kombinované s plasty. Sedan měl rozvor náprav 2 340 mm a střídmé vnější rozměry 3 970 x 1 558 x 1 360 mm (d x š x v). V květnu 1976 rozšířila nabídku verze pickup s otevřeným nákladovým prostorem za sedadly řidiče a spolujezdce. Na pětidveřové kombi (foto) si museli zákazníci počkat až do dubna 1977 a na třídveřový hatchback do března 1980.

Na pětidveřové kombi s velkým zavazadlovým prostorem si museli zákazníci počkat až do dubna 1977.

Základním motorem byl benzinový řadový čtyřválec Mitsubishi Saturn s rozvodem OHC, objemem 1 238 cm3 a maximálním výkonem pro Evropu 55 k (40,5 kW) a pro Asii 80 k (59 kW). Točivý moment dosahoval maxima 106 Nm. Vůz s hmotností 870 kg dokázal jet rychlostí až 150 km/h a na stovku zrychlit za 14,1 s. O něco lepších hodnot dosahoval čtyřválec s objemem 1 439 cm3 (92 k/68 kW, 125 Nm, 159 km/h). Na některé trhy se dodávaly vozy Pony s motorem o objemu 1,6 litru. Vozy Hyundai Pony se od roku 1976 exportovaly do Jižní Ameriky a Egypta. Export do Belgie a Nizozemska začal v roce 1978 a krátce potom i do Řecka.

Druhá generace – Pony II (1982–90)

V lednu 1982 představil Hyundai facelift modelu Pony, označovaný jako Pony II nebo také druhá generace. Nový Hyundai Pony vypadal luxusněji, měl obdélníkové halogenové světlomety a výraznější masku chladiče s nápisem HYUNDAI na levé straně. Směrové blikače byly přemístěny do rohů vedle světlometů a velké plastové nárazníky navazovaly na plasty na bocích. Nejvýraznějšími změnami prošla zadní část vozu. Karoserie typu fastback se změnila na hatchback (nebo spíše liftback), neboť víko kufru se zvedalo nahoru spolu se zadním oknem a na zádi se objevil krátký stupínek. Pony II se zpočátku vyráběl ve stejných typech karoserie jako Pony I (třídveřový hatchback, čtyřdveřový sedan, pětidveřové kombi a dvoudveřový pickup). Od roku 1983 byly sedan a kombi nahrazeny pětidveřovým hatchbackem (foto). Při stejném rozvoru 234 cm narostl hatchback do délky o 6 cm na 403 cm.

Hyundai Pony druhé generace vypadal luxusněji, měl obdélníkové halogenové světlomety a výraznější masku chladiče s nápisem HYUNDAI na levé straně.

Pony II se stal od roku 1982 prvním korejským automobilem na trhu Velké Británie. Byl to začátek úspěšného útoku korejských značek na evropský trh. V roce 1991 následovala Kia a o 4 roky později Daewoo. Pony se od roku 1983 vyvážel do Kanady, na trh v USA se dostal až Excel, následník modelu Pony. Na kanadském trhu patřil Pony k nejprodávanějším, neboť byl jedním z nejlevnějších aut na trhu.

Pony druhé generace se dál nabízel s motory Mitsubishi 1,2 a 1,4 litru a čtyř nebo pětistupňovou manuální převodovkou a za příplatek také s automatickou převodovkou. Od roku 1986 se nabízely pouze motory 4G32 s objemem 1 597 cm3 a výkonem 74 k (54 kW). Drobnými změnami prošla i karoserie: kliky dveří a stěrače byly v černé barvě. Na přání se dodávala klimatizace. Pony se dal pořídit ve třech úrovních výbavy od L přes GL až po nejluxusnější GLS s látkovými sedadly a sklápěním zadních sedadel v poměru 50/50.

Hyundai Pony druhé generace se v Evropě prodával do roku 1988, v Jižní Koreji až do roku 1990. Od roku 1985 byl Pony na některých trzích nahrazen modelem Hyundai Excel s předním pohonem. V Evropě se Excel prodával pod názvem Pony, zatímco na jiných trzích se Excel a Pony II nabízely souběžně. Vozů Pony II bylo vyrobeno přes 400 tisíc a spolu s Pony I to bylo necelých 750 tisíc vozů.

Na závěr si připomeňme zajímavou futuristickou studii kupé, postaveného v roce 1974 na podvozku Hyundai Pony s karoserií Ital Design (foto). Kupé poháněl čtyřválec 1,3 litru s výkonem 82 koní. Kupé mělo stejný rozvor náprav jako sériové Pony, bylo ale dlouhé 408 cm a vysoké jen 121 cm. Jeho tvary se staly Giugiarovi inspirací při návrhu vozu DeLorean DMC-12, vyráběného v letech 1981 až 1983.

Karoserii futuristické studie kupé, postavené v roce 1974 na podvozku Hyundai Pony, navrhlo italské studio Ital Design.

Připomněli jsme si dobu, kdy jediným důvodem ke koupi vozu Hyundai byla nízká cena. Dnes se tento největší jihokorejský výrobce s hlavním závodem v Ulsanu a továrnou u nás v Nošovicích stal jedním ze světových lídrů v kvalitě, designu, úspornosti a inovacích.

Fotogalerie s popisky obrázků:

 

Karel Haas

Karel Haas