Rolls-Royce Phantom II (1929–36): Dárek pro Marlen

Rolls-Royce Phantom II byl poslední s pohonem zadních kol řadovým šestiválcem, vycházejícím z typu 40/50 hp. Verze Continental měla kratší rozvor a tužší pérování.

Britská automobilka Rolls-Royce, založená v roce 1906 Henrym Roycem a Charlesem Stewardem Rollsem, si brzy získala pověst výrobce nejlepších automobilů na světě. Velkou zásluhu na tom měl legendární model Silver Ghost, nazývaný také 40/50 hp (podle tzv. „daňových“ koní). Jeho řadový šestiválcový motor s rozvodem SV a objemem 7 až 7,4 litru měl mimořádně kultivovaný běh, takže bez větších konstrukčních změn vydržel ve výrobě skoro 20 let až do roku 1925.

Nástupcem „Stříbrného ducha“ se stal v roce 1925 model New Phantom, poháněný řadovým šestiválcem s objemem 7 668 cm3, tvořeným dvěma litinovými bloky po třech válcích, společnou hlavou válců s rozvodem OHV a zdvojeným zapalováním. Výkon se neuváděl, ale určitě přesahoval hranici 100 koní. Po uvedení Phantomu II v roce 1929 byl New Phantom zpětně nazván Phantom I.

Potřetí a naposled šestiválec

Rolls-Royce Phantom II, debutující v září 1929, byl třetím a posledním vozem Rolls-Royce vycházejícím z modelů 40/50 hp. Jeho řadový šestiválec měl stejný objem válců 7 668 cm3 s vrtáním 108 mm a zdvihem 140 mm jako Phantom I, prošel však rozsáhlou inovací. Dva bloky po třech válcích, společná hliníková hlava válců s rozvodem OHV a dvojité zapalování zůstaly zachovány, ale spalovací komory byly přepracovány a hlava válců měla nyní příčný průtok se sacím a výfukovým potrubím na opačných stranách (foto). Výsledkem těchto úprav bylo zvýšení výkonu na 121 k (89 kW), dosahovaným při 3 000 otáčkách.

Rolls-Royce Phantom II poháněl řadový šestiválec s objemem 7 668 cm3 a rozvodem OHV.

Na rozdíl od předcházejících modelů Silver Ghost byl motor přímo napojen na čtyřstupňovou manuální převodovku. V roce 1932 byla přidána synchronizace třetího a čtvrtého stupně a dvojka dostala synchronizaci o tři roky později. Výkon motoru se přenášel na zadní kola hnací hřídelí a rozvodovkou s hypoidním ozubením.

Podvozek se dvěma rozvory

Rolls-Royce vyráběl v anglickém městě Derby pouze kompletní podvozky. Pro Phantom II dodával podvozky s rozvory 3 658 mm (144 palců) a 3 810 mm (150 palců). Zcela nové šasi s nízko posazeným rámem vycházelo z menšího modelu Rolls-Royce Twenty (20 hp). Tuhá přední náprava byla odpružena poloeliptickými listovými péry (jako modely 40/50 hp), vzadu bylo ale „konzolové“ odpružení nahrazeno rovněž poloeliptickými listovými péry. Rám vozu tak byl nižší než dříve, což zlepšovalo jízdní vlastnosti. Na všech čtyřech kolech byly namontovány bubnové brzdy se servomechanickým posilovačem. Centralizované mazání podvozku Bijur bylo převzato od Phantomu I, vyráběném v americkém Springfieldu.

Prototyp

Sir Frederick Henry Royce řídil osobně vývoj Phantomu II. Designéra Ivana Everndena pověřil stavbou prototypu Phantomu II na kratším podvozku. Vůz nazvaný 26EX (foto) měl vyladěný motor, tužší pětilistová péra a lehkou čtyřdveřovou karoserii Barker (oblíbená karosárna Henryho Royce), nalakovanou perlovou barvou s příměsí mletých sleďů. Prodejní oddělení zpočátku nejevilo o 26EX zájem, ale když se Evernden vrátil ze soutěže elegance v Biarritzu, kde 26EX získal v září 1930 Velkou cenu, pustili se prodejci do práce a připravili podklady pro nový vůz nazvaný "Phantom II Continental Saloon". Prototyp 26EX používal osobně sir Henry Royce.

Ivan Evernden postavil prototyp Phantomu II na kratším podvozku. Vůz nazvaný 26EX měl vyladěný motor, tužší pětilistová péra a lehkou čtyřdveřovou karoserii Barker.

Podle prototypu 26EX vznikly modely Continental, vyznačující se kratším rozvorem a tužším pérováním. Dohromady bylo postaveno 281 Phantomů II Continental, přičemž 125 z nich mělo volant na levé straně. Je s podivem, že vznikly pouze dva roadstery Continental, 20MS s karoserií James Young a 2SK karosovaný firmou Thrupp & Maberly.

Zakázkové karoserie

Kompletní podvozky Phantomu II, včetně motoru a ostatních mechanických částí, se vyráběly v Derby a dodávaly karosářským firmám podle přání zákazníků. Továrna v americkém Springfieldu (Massachusetts) byla uzavřena v roce 1931 po ukončení výroby Phantomů I, určených pro americký trh. Pro něj se v Derby vyráběly série AJS a AMS.

Karoserie vozů Rolls-Royce zhotovovaly známé i méně známé karosárny převážně z Velké Británie. Všechny tyto zakázkové karoserie zachovávaly typický tvar chladiče se svislou mřížkou a lichoběžníkovou horní částí ozdobenou soškou "Spirit of Ecstasy" (duch extáze). Mezi nejoblíbenější patřila karosárna Barker & Co, založená už v roce 1710 v Londýně. Na doporučení od zástupců Rolls-Royce vznikl například čtyřdveřový model Sedanca de Ville s odděleným zastřešeným prostorem pro cestující na zadních sedadlech nebo roadster Rolls-Royce Phantom II Torpedo Sports (foto) s nezvykle tvarovanými zadními blatníky.

Roadster Phantom II Torpedo Sports z roku 1930 měl karoserii Barker s nezvykle tvarovanými zadními blatníky.

K dalším tvůrcům karoserií Phantomu II patřily britské karosárny Carlton, Harrison & Son, Henley, Hooper, Mulliner, Park Ward a Thrupp & Maberly. Z těch se sídlem mimo Británii jmenujme alespoň amerického Brewstera a francouzské karosárny Figoni et Falaschi a Millard.

Slavní majitelé a filmové role

Když německá herečka Marlene Dietrich odcházela v roce 1930 do USA, přivítal ji režisér filmu Modrý anděl Josef von Sternberg dárkem v podobě zeleného vozu Rolls-Royce Phantom II. Tento vůz se později objevil v jejím prvním americkém filmu Maroko. Phantom II si v roce 1989 zahrál ve filmu „Indiana Jones a poslední křížová výprava“ a v roce 2010 ve filmu „Čarodějův učeň“ s Nicolasem Cagem v hlavní roli.

V roce 1934 si Thakorsaheb Dharmendrasinhji, mahárádža z Rajkotu, objednal kabriolet Rolls-Royce Phantom II Continental (foto), který byl pojmenován „Star of India“ podle známého 563karátového safíru. Tento vůz má karoserií od firmy Thrupp & Maberly s leštěnou hliníkovou kapotou a blatníky a řadou světlometů. V současné době jej vlastní německý sběratel luxusních vozů Hans-Günther Zach a cení si jej na 8 milionů liber šterlinků.

V roce 1934 si mahárádža z Rajkotu objednal kabriolet Rolls-Royce Phantom II Continental s karoserií Thrupp & Maberly, který byl pojmenován „Hvězda Indie“

V dopravním muzeu v německém Sinsheimu je vystaven Rolls-Royce Phantom II Boattail Tourer z roku 1933, který má zajímavou historii. Na začátku měl pětimístnou karoserii Barker a byl prodán bohatému anglickému gentlemanovi. Na počátku padesátých let minulého století se dostal do vlastnictví čajové společnosti v Keni. Jelikož zadní dřevěná část vozu byla značně opotřebovaná, byl místní výrobce lodí pověřen přestavbou za asistence londýnské karosárny Hooper. Vůz dostal teakovou dřevěnou záď ve tvaru lodního trupu a v roce 1999 byl darován muzeu.

Za sedm let výroby vzniklo údajně 1 680 Phantomů II. Jeho nástupcem se stal Phantom III, který byl představen v závěru roku 1935 na výstavě v londýnské Olympii. Pod kapotou už neměl šestiválec, nýbrž vidlicový dvanáctiválec.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas