Bentley Mark V (1939–1941): Poslední z Derby

Bentley Mark V (1939–1941): Poslední z Derby

Šestiválcový Bentley Mark V byl druhým modelem této značky od spojení s automobilkou Rolls-Royce. Kvůli vypuknutí druhé světové války bylo dokončeno pouze 17 vozů.

V listopadu 1931 byl Walter Owen Bentley donucen v důsledku finančních potíží po krachu na burze v New Yorku prodat svoji firmu automobilce Rolls-Royce. Ta zastavila výrobu nového modelu Bentley 8 Litre, který by ohrožoval prodej modelu Phantom a rozhodla se využívat jen jméno Bentley a jeho dobrou pověst. Od té doby se v továrně Bentley v anglickém Derby (hrabství Derbyshire) dál vyráběly automobily pod značkou Bentley, ale s konstrukcí a motory vycházejícími z vozů Rolls-Royce. Prvním byl šestiválcový Bentley 3½ Litre (1933–36), později nahrazený modelem Bentley 4¼ Litre (1936–39). Tyto vozy, nazývané podle místa výroby Derby a inzerované jako „tichý sportovní vůz“, byly uhlazené a spolehlivé automobily, milované svými majiteli. Mezi nimi byli i mnohonásobný držitel světových rychlostních rekordů Sir Malcolm Campbell a závodník princ Bira.

Na konci třicátých let minulého století však už bylo jasné, že podvozek Bentley 4¼ Litre je zastaralý a jeho prodej začal klesat. Odpovědí byl Bentley Mark V (jeho předchůdci Bentley 3½ Litre a 4¼ Litre jsou označovány jako Mark IV), jehož premiéra byla plánovaná na autosalon v londýnské Olympii v roce 1939. Po vypuknutí druhé světové války koncem září 1939 bylo konání autosalonu zrušeno a výroba osobních automobilů byla až do konce války nahrazena výrobou pro potřeby armády.

Prototypy

První prototypy automobilů Bentley Mark V byly vedením firmy přijaty příznivě a během roku 1938 proběhlo jejich důkladné testování dálkovými jízdami po silnicích kontinentální Evropy. Vedení zároveň zadalo u designéra Georgese Paulina návrh aerodynamické verze nazvané Corniche. Podle tohoto návrhu postavila francouzská karosárna Vanvooren prototyp na podvozku Bentley Mark V. Tento jedinečný vůz byl v srpnu 1939 těžce poškozen při nehodě ve Francii. Poškozený vůz byl vrácen do Derby a karoserie byly opravena u místních karosářů. Opravený vůz byl ale při čekání v doku v Dieppe zcela zničen bombardováním. Karosárna Mulliner naštěstí letos vyrobila repliku tohoto vzácného prototypu (foto). Dalším jedinečným prototypem byla osmiválcová verze modelu Mark V, která díky svému výkonu dostala přezdívku „Opařená kočka“.

Replika prototypu Bentley Corniche, původně postaveného na podvozku Bentley Mark V francouzskou karosárnou Vanvooren.

Motor, převodovka, podvozek

Bentley Mark V poháněl řadový šestiválec s objemem 4 257 cm3 (vrtání 88,9 mm, zdvih 114,3 mm), jehož výkon se odhadoval na 124 k (91 kW). Podobal se šestiválci z modelu Bentley 4 ¼ Litre stejného objemu, prošel však řadou úprav. Na ložiska klikové hřídele byla použita vylepšená slitina, upravena byla zdvihátka ventilů a pístní kroužky. Díky nové přední nápravě mohl být motor posunut více dopředu a jeho uložení přispívalo k omezení hluku a vibrací. Motor poháněl zadní kola prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky se synchronizací všech rychlostí kromě jedničky a zpátečky a rychloběhem. Řadicí páka byla posunuta více dozadu, blíž k sedadlu řidiče.

Mark V byl první Bentley, který opustil tuhou přední nápravu s pérováním listovými pružinami. Po vzoru vozů Rolls-Royce z roku 1936 bylo v novém podvozku s rozvorem náprav 3 150 mm použito nezávislé zavěšení předních kol s pérováním vinutými pružinami a dvojicemi trojúhelníkových ramen. Přední náprava byla rovněž vybavena hydraulickými tlumiči a stabilizátorem. Nový robustní podvozkový rám měl silné boční členy s křížovými výztuhami. Bubnové brzdy Girling měly mechanický servoposilovač od Rolls-Royce.

Zakázkové karoserie

Automobily Mark V dodával Bentley ze své továrny v Derby pouze v podobě holých podvozků a karoserie na ně vyráběly specializované karosárny podle přání zákazníků. Podle dostupných pramenů bylo vyrobeno 35 podvozků Bentley Mark V očíslovaných B-2-AW až B-70-AW, neboť byla použita pouze sudá čísla. Kvůli vypuknutí druhé světové války bylo dokončeno pouze 17 vozů, zbývajících 18 podvozků bylo zničeno. Do současnosti zůstalo zachováno pouhých sedm vozů.

Jeden exemplář Bentley Mark V s číslem podvozku B-32-AW je vystaven ve firemní sbírce Lineage Collection. Tento podvozek byl objednán karosárnou James Young v červenci 1939, aby na něm postavila dvoudveřové kupé, které mělo být vystaveno na světové výstavě v New Yorku. Kvůli válce byla objednávka zrušena a vůz s uvedeným podvozkem dokončila v květnu 1940 karosárna Park Ward, která na něm postavila čtyřdveřový sportovní sedan (foto). Prvním majitelem se stal v říjnu 1940 Geoffrey Smith. Nedávno byl vůz citlivě restaurován do původního stavu oddělením Heritage Trust značky Rolls-Royce.

Bentley Mark V s karoserií Park Ward byl postavený na podvozku B-32-AW a dnes je vystaven ve sbírce Bentley Lineage Collection.

Na podvozku B-14-AW postavila v roce 1940 francouzská karosárna Saoutchik třímístný dvoudveřový kabriolet (foto) se skládací plátěnou střechou. Původně měla na tomto podvozku postavit karosárna Binder dvoudveřové kupé pro egyptskou princeznu Kamal el Dine. Válka tento záměr překazila a podvozek byl v březnu 1940 prodán podnikateli M. Barrelonovi, který si objednal u Saoutchika karoserii kabrioletu. Po válce se vůz vrátil do Anglie a v roce 1965 byl prodán do USA. Nakonec skončil opět v Anglii u sběratele vozů Rolls-Royce a Bentley.

Na podvozku B-14-AW postavila v roce 1940 francouzská karosárna Saoutchik třímístný dvoudveřový kabriolet se skládací plátěnou střechou.

Typem Bentley Mark V skončila éra vozů této značky vyráběných v Derby. Po válce pokračoval Bentley modelem Mark VI, vyráběném v anglickém Crewe (Cheshire) v letech 1946 až 1952.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas