Volvo Amazon (1956–1970): Bezpečnost především

Volvo Amazon (1956–1970): Bezpečnost především

Švédské automobily Volvo Amazon série P120/P130/P220 byly spolu s typem PV544 prvními sériovými vozy vybavenými tříbodovými bezpečnostními pásy.

Před dvěma lety oslavila švédská automobilka Volvo devadesáté výročí od svého založení v roce 1927. Tehdy se osamostatnila od výrobce ložisek SKF a začala s výrobou otevřených čtyřmístných automobilů ÖV4 Jakob. Ve větších sériích ale vyráběla osobní auta až po skončení druhé světové války. Dvoudveřový model PV 444 se splývavou zádí byl prvním vozem značky se samonosnou karoserií a v letech 1947 až 1958 jich Volvo vyrobilo 196 tisíc. Modernizovaná verze PV 544 se pak vyráběla, včetně verze kombi, až do roku 1964.

V roce 1956 se novým šéfem automobilky Volvo stal Gunnar Engellau (1907–1988). Ve stejném roce měl premiéru první typ s pontonovou karoserií Volvo P120 Amazon. Zpočátku se model jmenoval Amason, ale brzy byl změněn na Amazon. Tento název mohlo ale Volvo používat jen ve Skandinávii, neboť jinde v Evropě je měl chráněn německý výrobce malých motocyklů a mopedů Kreidler. Názvy jednotlivých modelů proto vycházely z interního továrního značení P120 (čtyřdveřové modely), P130 (dvoudveřové modely) a P220 (kombi).

P120

V únoru 1956 představilo Volvo novinářům model 121 Amazon (foto). Bylo to první čtyřdveřové Volvo se samonosnou karoserií a po typu PV 444 druhý model velkosériově vyráběný v Torslandě u Göteborgu. Výroba byla zahájena v červenci 1956 a první vozy se dostaly k zákazníkům na začátku roku 1957. Karoserii modelu Amazon navrhl Jan Wilsgaard v americkém stylu, vzorem mu byl Chrysler New Yorker z roku 1954. Vůz s rozvorem náprav 2 600 mm měl vnější rozměry 4 400 x 1 620 x 1 510 mm. Pontonová karoserie (první u Volva) měla jednoduché linie s velkými okny a typickou dělenou mřížkou chladiče. Zadní blatníky byly zakončené vysoko umístěnými svislými oválnými světly, takže mohly připomínat náznak tehdy moderních zadních ploutví. Od roku 1959 dostaly modely PV 544 a P121 Amazon jako první automobily na světě tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech.

V únoru 1956 představilo Volvo novinářům model 121 Amazon. Bylo to první čtyřdveřové Volvo se samonosnou karoserií.

Volvo P121 Amazon poháněl čtyřdobý řadový vodou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV a objemem 1 583 cm3. S jedním karburátorem Zenith měl největší výkon 67 k (49 kW). V březnu 1958 se začal prodávat model 122S (Amazon S), který měl se dvěma karburátory SU výkon 85 k (63 kW). V roce 1961 byl objem motoru zvětšen na 1 778 cm3 (vrtání/zdvih: 84,1/80 mm), takže výkon se zvýšil u modelu 121 na 75 k při 4 500/min a u verze 122S na 90 k při 5 000/min. K dalšímu zvýšení výkonu až na 95 koní došlo v roce 1965.

Zadní kola Amazonu byla poháněna přes jednokotoučovou suchou spojku, čtyřstupňovou plně synchronizovanou převodovku s řazením na podlaze a hypoidní rozvodovku. U modelu 122S se dala za příplatek pořídit automatická převodovka Borg-Warner. U malého počtu vozů s lavicovými sedadly vpředu byla páka ruční brzdy umístěna po straně řidičova sedadla a řadicí páka převodovky na sloupku řízení. 

Bezrámový podvozek měl přední kola nezávisle zavěšena na příčných lichoběžnících s kyvnými rameny. Zadní tuhá náprava byla ustavena suvnými vzpěrami a panhardskou příčnou tyčí. Pérování zajišťovaly vpředu i vzadu vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči. Na přední nápravě byl navíc instalován příčný zkrutný stabilizátor. Čtyřdveřových Amazonů P120 bylo v letech 1956 až 1967 vyrobeno 234 200 kusů.

P130  

Od října 1961 rozšířilo nabídku dvoudveřové provedení Volvo P130 (foto). Mělo stejné rozměry jako čtyřdveřová verze a pod kapotou pětiložiskový řadový čtyřválec s objemem 1 778 cm3. Volvo 131 s karburátorem Zenith mělo největší rychlost 150 km/h a v průměru spotřebovalo 8,5 až 10 l/100 km. Verze 122S se dvěma karburátory SU dosahovalo rychlost 165 km/h. Dvoudveřové provedení si získalo velkou oblibu a v letech 1961 až 1970 jich bylo vyrobeno necelých 360 tisíc, což bylo nejvíc ze všech modelů Amazon. Výkonnější modely Amazon S dostaly kotoučové brzdy na předních kolech. Od srpna 1968 do července 1970 se daly Amazony P130 pořídit s motorem B20A, který měl s objemem 1990 cm3 výkon 82 k (60 kW).

Po celou dobu výroby se Volvo Amazon měnil jen nepatrně. Mírně se změnila držadla víka zavazadlového prostoru. Dvě držadla po stranách byla později nahrazena jedním uprostřed, společným s osvětlením tabulky s číslem.

Od roku 1967 se vyráběl dvoudveřový model Volvo 123GT (foto), což byl vylepšený model P130 vybavený čtyřválcem B18B z kupé Volvo P1800. Motor s objemem 1780 cm3 a vyšší kompresí měl největší výkon 96 k (71 kW). Volvo 123GT bylo určené převážně na trhy v USA, Německu, Rakousku a Švýcarsku a bylo vybaveno alternátorem, mlhovkami, zpětnými zrcátky na předních blatnících a sklopnými sedadly. V roce 1968 dostalo Volvo 123GT nový dvoulitrový čtyřválcový motor B20B s výkonem 103 k (76 kW).

Od roku 1967 se vyráběl luxusní dvoudveřový model Volvo 123GT. Byl vybaven mlhovkami, zpětnými zrcátky na předních blatnících a sklopnými sedadly.

P220

Od února 1962 do května 1969 se vyrábělo pětidveřové kombi Volvo P221 Amazon (foto). Kombi mělo horizontálně dělené zadní dveře s horní částí vyklápěnou nahoru a dolní směrem dolů. Značný počet ze 73 200 vyrobených kombi našlo uplatnění ve službách švédské i britské policie.

Od února 1962 do května 1969 se vyrábělo pětidveřové kombi Volvo P221 Amazon.

Když byla v roce 1966 ukončena výroba typu Volvo PV544, byl nahrazen modelem Amazon Favorit, což byla levnější verze Amazonu bez chromovaných ozdob karoserie a s omezenou vnitřní výbavou. Chyběla například sluneční clona na straně spolujezdce, zapalovač cigaret a manuální převodovka měla jen tři rychlosti. Favorit se dal koupit pouze v černé barvě s červeným vnitřkem, později byla nabídka rozšířena o bílou barvu karoserie. 

Po celou dlouhou dobu výroby se Volvo Amazon měnil jen nepatrně. Mírně se jen měnila mřížka dělené masky chladiče a držadla víka zavazadlového prostoru (dvě držadla po stranách byla později nahrazena jedním uprostřed, společným s osvětlením tabulky s poznávacím číslem). K drobným změnám docházelo také v interiéru, například dvouramenný volant byl nahrazen čtyřramenným.

Poslední Amazon byl vyroben 3. července 1970. Celkem vyjelo z továrny v Torslandě přes 667 tisíc Amazonů, včetně 73 tisíc kombi P220 a malého počtu modelů 122SR s výkonem 128 koní. Amazony se dobře prodávaly v Severní Americe, takže už v roce 1963 otevřelo Volvo montážní závod v kanadském Halifaxu. K zamezení dovozních cel do Evropského hospodářského prostoru (EHP) byly od roku 1965 Amazony montovány v továrně Volva v belgickém Gentu z dílů dovážených ze Švédska. Montovaly se také v Jižní Africe a Chile.

Po ukončení výroby Amazonu jej nahradila řada Volvo 140, vyráběná v letech 1966 až 1974 s dvoudveřovou (142) a čtyřdveřovou (144) karoserií a jako pětidveřové kombi (145).

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas