Isotta Fraschini Tipo 8, 8A a 8B: Osmiválcový luxus

Isotta Fraschini Tipo 8, 8A a 8B: Osmiválcový luxus

Luxusní italské vozy Isotta Fraschini Tipo 8 poháněné řadovými osmiválci se vyráběly po skončení 1. světové války. V roce 1924 je nahradil silnější model 8A a v letech 1931 až 1934 model 8B.

Isotta Fraschini byl italský výrobce luxusních vozů, lodních a leteckých motorů. V lednu roku 1900 tuto firmu založili v Miláně Cesare Isotta a bratři Vincenzo, Antonio a Oreste Fraschini. Firma pojmenovaná po zakladatelích se zpočátku zabývala dovozem, prodejem a opravami automobilů Renault a Mors. Prvním automobilem nesoucím značku Isotta Fraschini byl vůz s čtyřválcovým motorem s výkonem pouhých 24 koní. Účastí na závodu Coppa Florio s vozem, jehož motor o objemu 17,2 litru měl výkon 100 koní si nová značka získala pozornost veřejnosti.

Během první světové války vyráběla Isotta Fraschini letecké motory a získané zkušenosti využila později při stavbě motorů pro automobily. Prvním sériově vyráběným automobilem poháněným řadovým osmiválcovým motorem byl model Isotta Fraschini Tipo 8, představený v roce 1919 na pařížském Salonu. Jak bylo tehdy u luxusních vozů zvykem, výrobce dodával pouze kompletní podvozky s motorem a karoserie zhotovovaly renomované karosárny podle přání zákazníků. Tímto typem si Isotta Fraschini získala značnou prestiž a stala se hlavním rivalem značky Rolls-Royce.

Tipo 8 (1919–1924)

Podvozek modelu Isotta Fraschini Tipo 8 se dodával s řadovým osmiválcem s ventilovým rozvodem OHC a objemem válců 5 998 cm3. Jeho výkon byl zpočátku 82 k (60 kW), ale brzy byl zvýšen na 91 k (67 kW). Motor neměl vnější sací potrubí, dva karburátory byly namontovány přímo k bloku motoru. Motor poháněl zadní kola přes třístupňovou (později čtyřstupňovou) manuální převodovku a dokázal udělit vozu maximální rychlost až 140 km/h. Karoserie pro Tipo 8 dodávaly především věhlasné italské karosárny Castagna z Milána a Cesare Sala. Čtyřdveřový Isotta Fraschini Tipo 8 Torpedo Tourer (foto) měl plátěnou stahovací střechu bez bočních oken a velké světlomety umístěné po stranách masky chladiče. Do roku 1924 bylo zhotoveno 1 380 vozů Tipo 8 všech verzí.

Tento Isotta Fraschini Tipo 8 Torpedo Tourer z roku 1924 měl šípové přední okno a velký hledáčkový světlomet ovládaný z místa řidiče.

Tipo 8 měl klasický rámový podvozek s tuhými nápravami a pérováním podélnými listovými pružinami s třecími tlumiči. Mechanické bubnové brzdy měly podtlakový posilovač. V roce 1922 odešli Isotta a zbývající bratři Fraschini na odpočinek a vedení firmy se ujal hrabě Lodovico Mazzotti. 

Tipo 8A (1924–1931)

Nástupcem Tipo 8 byl model Isotta Fraschini Tipo 8A vybavený novým řadovým osmiválcem s rozvodem OHC a objemem 7 373 cm3. Motor s hliníkovým blokem válců a devětkrát uloženou klikovou hřídelí dával na brzdě 110 až 140 k při 2 200 otáčkách. Ve dvacátých letech to byl nejvýkonnější řadový osmiválec na světě. Motor měl, stejně jako u Tipo 8, dva karburátory napojené přímo na blok motoru. Továrna zaručovala, že každý dodaný vůz s tímto motorem dosáhne rychlost 150 km/h. Luxusní Tipo 8A bylo na americkém trhu dražší než Model J Duesenberg a říkalo se o něm, že je drahý i pro milionáře. Přesto byla třetina vyrobených vozů prodána ve Spojených státech.

Vozy Isotta Fraschini Tipo 8A s rozvorem 3 683 mm vážily podle druhu karoserie 2 až 3 tuny. Modely Sport (S) a Super Sprint (SS) měly rozvor zkrácený na 3 404 mm. Karoserie těchto luxusních vozů dodávaly karosárny Castagna z Milána, Viotti z Turína, Lancefield z Anglie, Worblaufen a Ramseier (foto) ze Švýcarska, Floyd-Derham z USA a další. V letech 1924 až 1931 bylo vyrobeno kolem 950 vozů Tipo 8A a k jejich nejslavnějším majitelům patřili italský král Victor Emanuel, herec Rudolph Valentino a mnoho dalších.

Karoserii tohoto elegantního čtyřmístného kabrioletu Isotta Fraschini Tipo 8A vyrobila švýcarská karosárna Ramseier & Cie z Worblaufenu u Bernu.

Isotta Fraschini Tipo 8A Landaulette Limousine s karoserií Castagna z roku 1929 (foto) si zahrál v oscarovém filmu „Sunset Boulevard“ režiséra Billy Wildera z roku 1950 s Williamem Holdenem a Glorií Swanson v hlavních rolích. Představitelka hlavní role ve filmu prohlásila, že za něj dala v roce 1929 28 tisíc dolarů, což v přepočtu na dnešní hodnotu dolaru představuje částku přes 408 tisíc dolarů. Vůz měl čalounění z leopardí kůže a řada dílů byla potažena zlatem. Na zadních dveřích byly iniciály herečky Normy Desmond. Tento filmový vůz s číslem podvozku 1587 byl do roku 1972 vystaven v Národním automobilovém muzeu v Turíně.

Isotta Fraschini Tipo 8A Landaulette Limousine s karoserií Castagna z roku 1929 si zahrál ve filmu „Sunset Boulevard“ režiséra Billy Wildera z roku 1950.

Tipo 8B (1931 až 1934)

Na jaře roku 1931 byl Isotta Fraschini Tipo 8A nahrazen modelem Tipo 8B. Modernizací 7,4litrového řadového osmiválce (písty a blok motoru byly např. vyrobeny ze slitiny niklu a oceli) bylo dosaženo výkonu 160 k (118 kW) při 3 000 otáčkách. Standardně se Isotta Fraschini 8B dodávala s třírychlostní manuální převodovkou, nově se dala také objednat čtyřstupňová poloautomatická převodovka Wilson. Samotný podvozek Tipo 8B stál v USA kolem 10 000 dolarů, což bylo o tisíc dolarů víc než celý Cadillac V-16 z roku 1931. V důsledku krachu na newyorské burze v roce 1929 a následující Velké depresi se trh luxusních vozů na americkém trhu zmenšil na minimum. Hrabě Mazzotti jednal o spolupráci s Henry Fordem, ale fašistická strana Benita Mussoliniho si chtěla ponechat kontrolu nad italským průmyslem a Isotta Fraschini se musela zaměřit výhradně na výrobu leteckých motorů a nákladních aut pro potřeby armády chystající se na válku. Některé vozy Tipo 8B už měly proti svým předchůdcům o něco modernější karoserie. Příkladem je Tipo 8B Progetto s karoserií Touring z roku 1932 (foto).

Dvoudveřové Tipo 8B Progetto s karoserií Touring z roku 1932 už mělo modernější zakulacenou střechu a náhradní kola vzadu za kufrem.

Inženýr Giustino Cattaneo, od roku 1905 technický ředitel továrny Isotta Fraschini, odešel z funkce v roce 1933 a v létě 1934 opustil továrnu poslední vůz Isotta Fraschini Tipo 8B. Není přesně známo, kolik vozů Tipo 8B bylo vyrobeno, odhady se pohybují mezi 30 a 80 vozy. K nejznámějším majitelům patřili sultán Aga Khan III, papež Pius XI a americký vydavatel novin William Randolph Hearst.

Po válce se Isotta Fraschini pokusila o návrat k výrobě luxusních vozů, ale model Tipo 8C Monterosa, vyvíjený tajně už během války, byl vyroben jen v několika prototypech, připomínajících naši aerodynamickou Tatru 87.   

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas