Daimler Straight-Eight: Královské svezení

Daimler Straight-Eight: Královské svezení

Anglická automobilka Daimler vyráběla od roku 1934 luxusní vozy poháněné řadovým osmiválcem Straight-Eight. Po válce pokračovala výroba typem DE 36 s objemem 5,5 litru.

Nejstarší britská automobilka Daimler Motor Company, založená v roce 1896 v Coventry, byla od roku 1898 oficiálním dodavatelem automobilů pro královskou rodinu. Postaral se o to princ z Walesu (později Eduard VII), když mu pozdější lord Montagu z Beaulieu půjčil svůj Daimler k projížďce. Továrnu Daimler koupila v roce 1910 společnost BSA (Birmingham Small Arms Company) a v roce 1931 se stala dceřinou společností Daimleru automobilka Lanchester. Zkušenosti Lanchesteru s výrobou řadového osmiválce s rozvodem OHV využil Daimler při návrhu vlastního osmiválce Straight-Eight, který nahrazoval zastaralé šestiválce a dvanáctiválce Double-Six s šoupátkovým rozvodem podle patentu Knight.

Daimler Twenty-Five

Řadový osmiválec Straight-Eight V 26 s ventilovým rozvodem OHV představil Daimler 1. května 1934 v sedanu a limuzíně Twenty-Five s karoserií Hooper (foto). Název vozu byl odvozen od tak zvaných daňových koní (25,7 hp). Proti motorům s šoupátkovým rozvodem, které se vyznačovaly tichým během a velkým točivým momentem při nízkých otáčkách, měl nový motor podstatnou výhodu v tom, že dokázal spolehlivě běžet ve vyšších otáčkách a dosahovat vyššího výkonu. Motor s objemem válců 3 746 cm3 (vrtání x zdvih: 72 x 115 mm) měl nejvyšší výkon 90 k (66 kW) při 3 600/min. Do dvojitého spádového karburátoru Stromberg dodávalo palivo mechanické čerpadlo. Kliková hřídel byla uložena v devíti ložiscích a měla tlumič vibrací. Blok motoru byl z hliníkové slitiny a odnímatelná hlava válců byla z jednoho kusu. Osmiválec byl v modelu Daimler Twenty-Five pružně uložen v pěti bodech a také převodovka byla uložena pomocí čtyř gumových bloků.

Poprvé byl řadový osmiválec Straight-Eight V 26 použit v roce 1934 v limuzíně Twenty-Five s karoserií Hooper.

V prosinci 1935 bylo vrtání válců zvětšeno na 80 mm, takže objem motoru se zvětšil na 4 624 cm3 a zároveň byl kompresní poměr zvýšen na 6:1. Byla to odezva na 25% snížení daně odvozené od výkonu motoru. Těmto vozům vyráběným v letech 1936 až 1940 se říkalo Daimler Thirty-Two V 4½ nebo také Daimler 4½ Litre Straight-Eight. V roce 1936 byla anglickému králi Eduardu VIII dodána limuzína a o rok později tři vozy králi Jiřímu VI. Později si král Jiří VI objednal ještě dva landaulety, jednu limuzínu a dvě pancéřované limuzíny. 

Daimler Light Straight-Eight

V roce 1936 začal Daimler dodávat podvozky s novým motorem E 3½, určeným pro menší vozy řízené svými majiteli. Zmenšením zdvihu ze 115 na 105 mm se objem motoru snížil na 3 421 cm3. Otevřenému vozu s tímto motorem se na okruhu Brooklands podařilo dosáhnout rychlost 145 km/h.

Od srpna 1938 se motory Light Straight-Eight začaly vyrábět s vrtáním zvětšeným na 77,4 mm, takže objem se zvýšil na 3 960 cm3 a název motoru se změnil na E 4. Výkon vzrostl na 96 koní (71 kW) při 3 600 otáčkách. Daimler tím reagoval na úspěšné vozy Bentley 3½ Litre, známé jako Derby Bentley. Na podvozky se silnějšími čtyřlitrovými motory a lepšími brzdami vyráběly karoserie převážně firmy Vanden Plas a Freestone & Webb. Sedan Daimler Straight-Eight 4 Litre Pillarless Sport Saloon s karoserií Vanden Plas (foto) neměl středové střešní sloupky, což usnadňovalo nastupování do vozu. Vůz měl také nové velké světlomety P100 s větší svítivostí. Vozy měly tuhé nápravy s odpružením poloeliptickými listovými péry.

Sedan Daimler Straight-Eight Pillarless Sport Saloon s karoserií Vanden Plas neměl středové střešní sloupky, což usnadňovalo nastupování do vozu.

Karosárna Freestone & Webb vyrobila v roce 1939 pět podobně tvarovaných sedanů Daimler Sports Saloon (foto) s motory Straight-Eight E4. Jediný zachovaný vůz má převodovku Wilson s předvolbou a používal se až do roku 2002 jako svatební vůz.

Jediný zachovaný Daimler Straight Eight Saloon z roku 1939 s karoserií Freestone & Webb.

Daimler DE 36

Po skončení druhé světové války byla výroba luxusních vozů Daimler s řadovými osmiválcovými motory Straight-Eight obnovena sérií DE 36, vyráběnou v letech 1946 až 1953. Vozy Daimler DE 36 byly poslední britské osobní vozy poháněné řadovými osmiválci. Motor DE 36 vznikl dalším vývojem motoru Straight-Eight Thirty-Two V 4½ a měl objem válců 5 460 cm3 (vrtání x zdvih: 85 x 120 mm). S kompresním poměrem 6,3:1 a dvěma spádovými karburátory SU měl maximální výkon 150 k (110 kW).

Daimlery DE 36 (foto) dodávané výrobcem měly rozvor náprav 3 734 mm a byly dlouhé přes 5,6 metru a s hmotností kolem 2,7 tuny dosahovaly rychlost 140 km/h. Dodávaly se v provedení sedan a limuzína s karoseriemi převážně od firmy Hooper.

Landaulette Daimler Straight Eight s karoserií Hooper pro osm cestujících.

Ve spolupráci s karosárnou Hooper postavil Daimler několik „show cars“ na podvozku DE 36, určených k vystavení na každoročně konaném autosalonu v londýnském Earls Court. V roce 1948 to byl pětimístný kabriolet "Green Goddess" s hydraulicky ovládanou sklápěcí střechou (foto). V roce 1951 byl vystaven "Golden Daimler", limuzína se sedmi tisíci zlatých hvězdiček na bocích a konečně v roce 1952 pětimístné kupé "Blue Clover".

Ve spolupráci s karosárnou Hooper postavil Daimler na podvozku DE 36 pětimístný kabriolet "Green Goddess" s hydraulicky ovládanou sklápěcí střechou.

Kromě britské královské rodiny dodával Daimler vozy DE 36 šlechtickým rodům Nizozemí, Monaka, Saudské Arábie, Thajska, Afganistánu a Etiopie. Do roku 1953 bylo vyrobeno 205 podvozků DE 36.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas