Oldsmobile 98 (1941–1947): Vztyčení vlajky

Oldsmobile 98 (1941–1947): Vztyčení vlajky

Vlajková loď americké automobilky Oldsmobile se jmenovala 98 (Ninety-Eight). Číslovka 9 značila sérii 90 a osmička zadní pohon řadovým osmiválcovým motorem.

Automobilka Oldsmobile, od roku 1908 divize koncernu General Motors, vyráběla ve třicátých letech minulého století osobní vozy série F, poháněné řadovým šestiválcem a sérii L s větší karoserií a pohonem zadních kol řadovým osmiválcem. Série F byla v roce 1939 přejmenována na sérii 60 a série L byla nahrazena šestiválcovou sérií 70 a osmiválcovou sérií 80. Série 60 používala koncernovou platformu A (GM A-body) a série 70 a 80 využívaly platformu B. Od roku 1940 začal Oldsmobile používat ještě větší platformu C ve spojení s řadovým osmiválcem. Aby ji odlišil od série 80, nazval vozy používající platformu C jako sérii 90. Poprvé byly také všem třem vyráběným sériím přiřazeny slovní názvy: série 60 se jmenovala Special, série 70 Dynamic a série 90 Custom Cruiser. V roce 1941 se všechny tři série nabízely s oběma motory (6 a 8 válců), proto bylo k jejich odlišení použita jako druhá číslice v názvu počet válců. Série Custom Cruiser 90 byla tedy nahrazena sériemi Custom Cruiser 96 a 98. V roce 1942 přestal Oldsmobile používat v sérii 90 šestiválce, takže zůstal pouze Custom Cruiser 98.

Custom Cruiser 98 se stal „vlajkovou lodí“ značky Oldsmobile a proto nabízel řadu technologických novinek, například automatickou převodovku Hydramatic, automatické tlumení světlometů Autronic Eye a Twilight Sentinel, což bylo automatické zapínání a vypínání světel pomocí časovače. Nechyběla luxusní výbava interiéru a široké lišty na blatnících.

První generace (1941)

V modelovém roce 1941 se stal vlajkovou lodí automobilky Oldsmobile model Custom Cruiser 98, který sdílel koncernovou platformu C s modely Cadillac série 62, Buick Roadmaster a Pontiac Torpedo. Harley Earl navrhl 4 druhy karoserie: čtyřdveřový sedan, dvoudveřové kupé (foto) a dvoudveřový i čtyřdveřový kabriolet (těch bylo vyrobeno jen kolem 120 kusů). Vozy s rozvorem náprav 3 150 mm a délkou 5 410 mm měly poněkud komplikovanou příď s obdélníkovou přední maskou zdobenou vodorovnými lištami. Masku doplňovaly svislé štěrbiny pod světlomety, zapuštěnými do blatníků. Všechny modely měly šípové přední okno, rozdělené středovou příčkou.

Dvoudveřové kupé Oldsmobile 98 z roku 1941 mělo elegantní tvary navržené Harleyem Earlem.

Zadní kola Oldsmobilu Custom Cruiser 98 ročníku 1941 poháněl řadový osmiválec s postranními ventily (SV) a objemem válců 4 214 cm3. S dvojnásobným karburátorem Carter dával nejvyšší výkon kolem 110 koní. Do sedanu se vešlo pohodlně šest cestujících díky řadicí páce umístěné na sloupku řízení. Platilo to jak pro manuální třístupňovou převodovku, tak i pro čtyřrychlostní automatickou převodovku Hydramatic. Celkem bylo v modelovém roce 1941 vyrobeno kolem 25 tisíc vozů Oldsmobile 98.

Druhá generace (1942–48)

Do modelového roku 1942 vstoupil Oldsmobile Custom Cruiser 98 s mírně pozměněnou karoserií a rozvorem zvětšeným na 3 226 mm. Nejvíce viditelnou změnou bylo prodloužení předních blatníků až do poloviny předních dveří a nová dvoudílná přední maska. Užší horní část navazovala na kapotu a širší dolní díl s vodorovným mřížováním končil až pod světlomety (foto). Vzhledem ke vstupu Spojených států do války bylo v modelovém roce 1942 vyrobeno jen něco přes 6 600 vozů Oldsmobile 98.

Oldsmobile Custom Cruiser 98 z roku 1942 měl novou přední masku. Užší horní část navazovala na kapotu a širší dolní díl s vodorovným mřížováním končil až pod světlomety.

Po vítězném ukončení druhé světové války a přechodu amerických automobilek z válečné výroby na produkci osobních vozů byla v roce 1946 obnovena výroba modelu Oldsmobile Custom Cruiser 98. Zákazníci si mohli vybrat mezi třemi druhy karoserie: čtyřdveřový sedan (foto), dvoudveřové kupé a kabriolet. Od modelů z roku 1942 se Oldsmobile 98 lišil jen novou přední maskou se čtyřmi zahnutými chromovanými pásy, užšími lištami na blatnících a novými masivnějšími nárazníky. Proti předchůdci měl také bohatší výbavu interiéru (dvě sluneční clony, zapalovač cigaret, hodiny a opěrky rukou na zadních sedadlech).

Sedan Oldsmobile 98 se od modelů z roku 1942 lišil jen novou přední maskou se čtyřmi zahnutými chromovanými pásy, užšími lištami na blatnících a novými masivnějšími nárazníky.

Sedan Oldsmobile 98 s rozvorem 3 226 mm a vnějšími rozměry 5 486 x 1 968 x 1 664 mm (délka x šířka x výška) měl provozní hmotnost 1 800 kg a dosahoval rychlost 123 km/h. V prvním poválečném modelovém roce (květen až prosinec 1946) bylo v Kalifornii, Kansasu, Michiganu a New Jersey vyrobeno 14 364 vozů Oldsmobile 98.

Modelový rok 1947 byl posledním pro Custom Cruiser 98 druhé generace, vycházející z předválečné konstrukce. Karoserie sedanu, kupé a kabrioletu (foto) zůstaly proti modelu 1946 beze změn a nezměnil se také pohon řadovým osmiválcem. Standardní výbava zahrnovala mimo jiné bezpečnostní skla oken, náhradní kolo, dvojitou houkačku, zapalovač cigaret a elektrické hodiny. Čalounění sedadel mohlo být kožené nebo látkové. V roce 1947 se prodalo rekordních 37 140 vozů Oldsmobile 98.

Kabriolet Oldsmobile 98 modelového ročníku 1947 se od modelu z předešlého roku nijak nelišil.

Třetí generace, vyráběná v letech 1948 až 1953, už měla nové karoserie s předními blatníky zcela zapuštěnými do boků. V roce 1949 se v nabídce objevil vedle řadového osmiválce také famózní pětilitrový vidlicový osmiválec Rocket V8 s rozvodem OHV. Stejný motor a podobnou karoserii dostala i první generace modelu Oldsmobile 88.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas