Plymouth Savoy (1954–56): Jméno podle hotelu

Plymouth Savoy (1954–56): Jméno podle hotelu

První generaci modelů Plymouth Savoy poháněly řadové šestiválce. U druhé generace byl přidán motor V8 s výkonem až 183 koní.

V roce 1925 byla založena společnost Chrysler Corporation a o tři roky později, 7. července 1928, představil Chrysler v newyorské Madison Square Garden divizi Plymouth zaměřenou na kategorii levnějších automobilů, kterou dosud ovládaly Chevrolet a Ford. První vozy značky Plymouth, prodávané v síti dealerů Chrysleru, byly sice dražší než u konkurence, měly ale lepší výbavu a pokročilejší techniku. Logo značky Plymouth znázorňovalo plachetnici Mayflower, která přistála s prvními anglickými puritány v Plymouthu (Massachusetts). Jméno značky Plymouth však údajně pochází od motouzů vyráběných firmou Plymouth Cordage Company, oblíbených u amerických farmářů.

Názvy svých modelů volil Plymouth často podle slavných hotelů. Vedle modelů Plaza a Belvedere dostal Savoy svoje jméno podle pětihvězdičkového hotelu Savoy v centru Londýna. Dříve než se Savoy stal v roce 1954 samostatnou modelovou řadou bylo jméno Savoy použito v letech 1951 až 1953 k označení špičkových verzí kombi Suburban a Concord. V roce 1953, když byl Concord vyřazen z výroby, se Savoy stal luxusnější verzí série Cranbrook.

Na vlastních nohách (1954)

Do modelového roku 1954 vstoupil Savoy jako samostatný model střední velikosti (mid-level), zařazený cenou mezi základní sedan Plaza a špičkový Belvedere, který debutoval ve stejném roce jako Savoy. Savoy (tovární značení P25-2) se nabízel v provedení čtyřdveřový sedan (vyrobeno necelých 140 tisíc kusů), dvoudveřový Club Sedan (25 400), dvoudveřový Club Coupe (30 700) a třídveřové kombi Suburban (450). Ceny se pohybovaly kolem 1 850 dolarů, kombi bylo dražší. Za příplatek se nabízelo dvojtónové lakování karoserie (střecha měla světlejší barvu), dvoustupňová automatická převodovka Powerflite, posilovač řízení a posilovač brzd.

Všechny tři modely Plaza, Savoy a Belvedere měly prakticky totožné karoserie. Čtyřdveřový sedan Savoy (foto) měl rozvor náprav 2 896 mm (114 palců) a rozměry 4 915 x 1 886 x 1 570 mm. Pontonová karoserie měla mírně zaoblené přední a zadní okno, členitou přední masku a masivní chromované nárazníky.

Čtyřdveřový sedan měl rozvor náprav 2 896 mm a vnější rozměry 4 915 x 1 886 x 1 570 mm.

Zadní kola poháněl vpředu umístěný řadový šestiválec Plymouth Six 173 s rozvodem SV (L-Head) a objemem válců 2 834 cm3. Nejvyšší výkon 86 k (63 kW) a točivý moment 196 Nm se přenášely na zadní kola přes třístupňovou manuální převodovku (za příplatek s rychloběhem) nebo automat Powerflite. Vůz s provozní hmotností kolem 1 450 kg dosahoval nejvyšší rychlost 120 km/h. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 15 l/100 km.    

Karoserie dvoudveřových verzí (foto) se od sedanu lišila jen počtem dveří, přičemž proti předním dveřím sedanu byly znatelně širší, což usnadňovalo nastupování na zadní sedadla a vystupování z nich. Pod kapotou se skrýval řadový šestiválec s objemem 3 569 cm3 a nejvyšším výkonem 101 k (74 kW). Proti sedanu vzrostl točivý moment na 240 Nm a maximální rychlost na 135 km/h.

Dvoudveřové modely se od sedanu lišily jen počtem dveří. Ty byly proti předním dveřím sedanu znatelně širší, což usnadňovalo nastupování na zadní sedadla.

V roce 1954 bylo vyrobeno necelých 200 tisíc vozů Savoy, ale pro Chrysler i Plymouth to nebyl příliš dobrý rok, neboť prodeje klesly téměř o 40%. S velkou nadějí se proto čekalo na druhou generaci se zcela novou karoserií a motory V8.

Forward Look Virgila Exnera (1955–1956)

Plymouth Savoy ročníku 1955 měl od základu novou karoserii navrženou Virgilem Exnerem (1909–1973) ve stylu nazvaném Forward Look. Exner začal pracovat ve skupině Advanced Styling koncernu Chrysler v roce 1949 a později se stal viceprezidentem designu automobilky Chrysler. Modely Savoy šly do prodeje ve čtyřdveřových verzích sedan, hardtop a kombi a dvoudveřových kupé a hardtop. Sedan Plymouth Savoy (foto) měl rozvor náprav 2 921 mm, což bylo o 2,5 cm víc než u modelu 1954. Rozměry karoserie (5 177 x 1 895 x 1 527 mm) se řadil mezi velké (full-size) vozy, do kterých se pohodlně vešlo šest dospělých osob. Sedan měl velké panoramatické přední a zadní okno a elegantní příď se světlomety schovanými pod stříškami. Zadní blatníky se svislými světly byly tvarovány do malých ploutví.

Vzadu měl Savoy svislé koncové svítilny umístěné v blatnících a poměrně velký zavazadlový prostor.

Z pohonných jednotek byly na výběr starší řadové šestiválce s objemem 2 834 cm3 (91 k) nebo 3 772 cm3 (125 k) a nové vidlicové osmiválce Plymouth Hy-Fire 241 s objemem válců 3 954 cm3 a výkony 157, 167 a 177 koní. I nejslabší motor V8 dovolil vozu s hmotností 1 540 kg dosáhnout stomílovou hranici rychlosti (160 km/h). Bubnové brzdy měly vpředu průměr 279 mm a vzadu 254 mm. Za příplatek se nabízely s posilovačem, nějaké peníze navíc stála také klimatizace nebo elektrické ovládání oken a sedadel. Neobvyklé bylo umístění ovládací páky automatické převodovky na palubní desce vpravo od volantu. Sedanů Savoy se v roce 1955 prodalo necelých 163 tisíc, dvoudveřových Club Sedanů skoro 75 tisíc. O tom, že se Exnerův design líbil svědčí více než 705 tisíc vozů Chrysler všech verzí prodaných v roce 1955.

Nástup zadních ploutví (1956)

V roce 1956 vyjížděly z továrny na Lynch Road v Detroitu mírně modernizované modely Plymouth Savoy, které upoutávaly pozornost především velkými zadními křídly a malými „raketovými“ couvacími světly. Novinkou byl nový motor V8 s objemem 4 398 cm3 a výkonem 183 k (135 kW). Točivý moment dosahoval hodnoty 353 Nm a kupé Plymouth Savoy (foto) s ním dokázal vyvinout rychlost až 164 km/h.

Zadní blatníky byly zakončené svislými světly a malými „raketovými“ couvacími světlomety.

Do standardní výbavy byly zařazeny bezpečnostní pásy, Hi-Fi přehrávač byl za příplatek. Automatická převodovka se ovládala tlačítky. Šestiválcové modely měly na víku kufru emblém s vodorovnou lištou, zatímco osmiválce měly na kapotě a na víku kufru velké V s osmičkou uprostřed. Znovu se nejvíc prodalo čtyřdveřových sedanů (151 760 kusů) s cenou od 2 129 $. Dvoudveřový hardtop Sport Club Coupe stál 2 233 $ a koupilo si jej 16 470 zákazníků. Levnější modely Club Sedan si našly přes 57 900 zájemců o koupi.

V letech 1957 až 1964 se vyráběly další tři generace modelů Plymouth Savoy. O nich si povíme někdy příště.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas