Lincoln Cosmopolitan: Ve službách prezidenta

Lincoln Cosmopolitan: Ve službách prezidenta

Americká automobilka Lincoln vyráběla v letech 1949 až 1954 v Dearbornu (Michigan) velké luxusní vozy Cosmopolitan s pohonem zadních kol motory V8.

Americkou automobilku Lincoln založil v srpnu 1917 Henry Martyn Leland (1843–1932), spoluzakladatel automobilky Cadillac, kterou v roce 1909 koupila společnost General Motors. Podobný osud měla také automobilka Lincoln z michiganského Dearbornu, která se v únoru 1922 stala dceřinou společností automobilky Ford. Hned po válce spojil Ford automobilky Mercury a Lincoln, čímž vznikla divize Lincoln-Mercury, působící až do roku 2010.

Po obnově civilní produkce v roce 1946 uvedl Lincoln dvě modelové řady: Continental a série H, vycházející z modelů Zephyr a poháněná motory V12. V roce 1949 byly Lincolny série H a Continentaly nahrazeny Lincolny série EL, posilující vazbu mezi Lincolnem a Mercury. Design karoserií série EL byl podobný modelům Mercury Eight. Novou vlajkovou lodí Lincolnu se stal model Cosmopolitan s prodlouženým rozvorem a pohonem zadních kol vidlicovým osmiválcem z nákladních vozů střední velikosti Ford F-8.

První generace (1949–51)

Lincoln Cosmopolitan modelového ročníku 1949 měl rozvor náprav 3 175 mm, což bylo o 10 cm více než u modelů série EL. Vnějšími rozměry (5 601 x 1 976 x 1 593 mm) se řadil mezi opravdu velké vozy. Zatímco vozy série EL měly na bocích ještě naznačeny přední blatníky a dělené přední sklo, Cosmopolitan měl pontonovou karoserii s hladkými boky a jednodílné přední okno. Zadní okno bylo dvěma příčkami rozděleno na tři části. Masivní chromovaná maska chladiče klesala od středu až pod kruhové světlomety vnořené do blatníků. Dvě okrasné lišty masky byly přerušeny malými pomocnými světly. Cosmopolitany se nabízely v čtyřdveřovém provedení Sedan se stupňovitou zádí a Town Sedan se splývající zádí (foto). Nechyběl také dvoudveřový kabriolet a kupé.

Cosmopolitany ročníku 1949 měly masivní chromovanou masku chladiče sahající až pod kruhové světlomety vnořené do blatníků.

Lincoln Cosmopolitan poháněl zážehový, kapalinou chlazený vidlicový osmiválec Ford Flathead s rozvodem SV a objemem 5 520 cm3. S karburátorem Holley a kompresí 7,0 dával maximální výkon 152 koní (112 kW) při 3 600/min a točivý moment 360 Nm při 2 000/min, přenášený na zadní kola přes manuální třístupňovou převodovku nebo čtyřstupňový automat GM Hydramatic. Vůz s pohotovostní hmotností 2 040 kg dosahoval maximální rychlost 150 km/h a na stovku zrychlil za 17 s. Cosmopolitan měl vpředu dvojité příčné závěsy a vinuté pružiny, vzadu tuhou nápravu s podélnými listovými pery. Na všech kolech měl bubnové brzdy. V modelovém roce 1949 vyjelo z továrny v Dearbornu 35 123 vozů Lincoln Cosmopolitan, cena kabrioletu se blížila 4 000 dolarů.

Do modelového roku 1950 vstoupil Lincoln Cosmopolitan s mírně upravenou přední maskou (foto). Místo dvou chromovaných lišt měla jen jednu, zato „zubatou“, zvětšil se erb na kapotě a nárazníky dostaly svislé členy.

Lincoln Cosmopolitan Sport Sedan z roku 1950 měl zadní „sebevražedné“ dveře se závěsy na středových sloupcích.

Limuzíny a kabriolet pro prezidenta Trumana

V roce 1950 bylo na příkaz 33. prezidenta Spojených států Harryho S. Trumana postaveno deset speciálních Lincolnů pro potřeby Bílého domu. Truman zvolil automobilku Lincoln poté, kdy GM zamítlo Trumanovi zápůjčku vozů Cadillac na jeho prezidentskou kampaň v roce 1948. Ford pronajal americké vládě sedmimístné vozy Lincoln Presidential Limousine, které zůstaly prezidentovi Trumanovi k dispozici až do nástupu Dwighta D. Eisenhowera do funkce prezidenta Spojených států.

Karosárna Henney Motor Company, založená v roce 1927 ve Freeportu (Illinois), vyrobila pod dohledem odborníků Lincolnu speciální karoserie limuzín na podvozku Lincolnu Cosmopolitan, s rozvorem prodlouženým o více než půl metru na 3 683 mm, takže délka vozů překročila hranici 6 metrů. Střecha limuzín byla zvýšena o 178 mm, aby poskytla dostatek prostoru pro cestující s klobouky. Prezidentské vozy byly černé s černošedým látkovým potahem střechy.

Henney ve spolupráci s karosárnou Dietrich, založenou v roce 1925 Raymondem H. Dietrichem postavila v roce 1950 pro prezidenta Trumana obrněný čtyřdveřový kabriolet Lincoln Cosmopolitan (kresba) dlouhý 6,1 m, široký 2 metry a vážící 2 900 kg, což bylo o 770 kg více než u sériového Cosmopolitanu. Všech deset prezidentských speciálů poháněly standardní motory V8 s výkonem 152 koní a byly vybaveny automatickou převodovkou Hydramatic. V roce 1954 nechal prezident Eisenhower upravit kabriolet Cosmopolitan tak, že nad zadní sedadla byla přidána plexisklová střecha, známá jako "Bubble-top". V této úpravě sloužil kabriolet potřebám prezidentů až do roku 1965.

Prezidentský kabriolet Lincoln Cosmopolitan s karoserií Dietrich & Henney poháněl motor V8 s výkonem 152 koní a byl vybaven automatickou převodovkou Hydramatic.

V roce 1951 došlo u všech verzí Cosmopolitanu jen k drobným úpravám zevnějšku (maska chladiče, lišty na bocích, nárazníky) a do standardní výbavy bylo zařazeno elektrické ovládání oken a sedadel.

Druhá generace (1952 až 1954)

V roce 1952 se v showroomech dealerů objevily zcela nové modely vozů Lincoln Cosmopolitan. Designer Bill Schmidt, od roku 1947 šéf designerského studia Lincolnu, dal sedanu a kupé moderní tvary a proti předchůdci o něco menší rozměry. Při rozvoru náprav 3 124 mm byl Cosmopolitan dlouhý 5 436 mm, široký 1 968 mm a vysoký 1 590 mm. Prakticky stejné rozměry i vzhled měl také Lincoln Capri, který se stal novou vlajkovou lodí automobilky Lincoln. A do třetice se Cosmopolitanu a Capri podobal i Mercury Monterey s kratším rozvorem. Hlavní inovací Cosmopolitanu bylo více zaoblené přední a zadní okno (to už bylo jednodílné) a u sedanu měly zadní dveře závěsy vpředu, byly tedy otevírané po směru jízdy. Dvoudveřové kupé (kresba) mělo střechu bez středových sloupků (hardtop). Kdo toužil po kabrioletu Lincoln, musel zvolit Capri.

Dvoudveřové kupé mělo střechu bez středových sloupků (hardtop). Kdo toužil po kabrioletu Lincoln, musel zvolit Capri.

Lincoln Cosmopolitan druhé generace poháněl vidlicový osmiválec Lincoln Y-block s rozvodem OHV a objemem válců 5 204 cm cm3. Výkon 162 k (119 kW) a točivý moment 385 Nm se přenášel na zadní kola přes čtyřstupňovou automatickou převodovku Hydramatic. Vozu s hmotností kolem dvou tun dokázal udělit rychlost až 158 km/h.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas