MG Y-Type: Sedany a kabriolety z Abingdonu

MG Y-Type: Sedany a kabriolety z Abingdonu

Anglická automobilka MG vyráběla v letech 1947 až 1953 sedany a čtyřmístné kabriolety MG Y-Type. Poháněly je řadové čtyřválce s objemem 1,25 litru.

Automobilku MG založil William Morris (1877–1963), který se po přijetí do šlechtického stavu jmenoval první vikomt Nuffield. Morris založil roce 1910 v Oxfordu dílnu Morris Garages a o tři roky později začal v blízkém Cowley vyrábět automobily Morris. Morris Garages vedl od roku 1922 Morrisův přítel Cecil Kimber (1888–1945). Jeho nápadem bylo vyrábět sportovní auta na podvozcích sériových Morrisů. V roce 1924 začal Kimber používat stylizované logo s iniciálami MG (Morris Garages) a v březnu 1928 vznikla samostatná M.G. Car Company, která našla trvalé sídlo v Abingdonu (Oxfordshire).

V letech předcházejících začátku druhé světové války se MG pokusila doplnit řadu oblíbených otevřených sportovních vozů řady T o tři sedany různých velikostí a výkonů motorů, opět vycházejících z modelů značky Morris. Největší byl sportovní model MG WA, poháněný řadovým šestiválcem s objemem 2 561 cm3 a dlouhý necelých 5 metrů. O něco menší MG SA poháněl šestiválec 2 288 cm3 a nejmenší byl čtyřválcový MG VA s objemem motoru 1 548 cm3. Koncem roku 1939 navrhl Cecil Kimber ještě menší model vycházející z typu Morris Ten série M a plánovaný do výroby v roce 1940. Tomu zabránila válka, takže do výroby se dostal až v roce 1947.

MG YA (1947–51)

Prototyp Y-Type (EX.166) z roku 1939 si musel počkat na sériovou výrobu dlouhých osm let až do roku 1947. K pohonu zadních kol byla zvolena jedno karburátorová verze zážehového řadového čtyřválce XPAG s objemem 1 250 cm3, použitá v roadsteru MG TB. V čtyřmístném sedanu MG YA, nazývaném také MG 1¼ Litre Saloon, měl tento motor s rozvodem OHV a karburátorem SU nejvyšší výkon 46 koní (34 kW), dosahovaný při 4 800 otáčkách a točivý moment s maximem 81 Nm při 2 800 otáčkách. Vozu s pohotovostní hmotností 1 035 kg dovolil dosáhnout rychlost 112 km/h a z klidu na stovku zrychlit za 31 s. Průměrná spotřeba se pohybovala mezi 9–10 l/100 km. MG YA měl čtyřstupňovou manuální převodovku, přední kola nezávisle zavěšená na dvojitých příčných závěsech s pérováním vinutými pružinami. Vzadu měl tuhou nápravu a podélná listová pera. Brzdy byly bubnové.

Design karoserie MG YA (foto) měl na starost Gerald Palmer (1911–99) a moc si s ním nelámal hlavu. Vyšel z ocelové čtyřdveřové karoserie modelu Morris Eight série E, mírně upravil zadní blatníky a dal vozu typickou masku chladiče vozů MG se svislou mřížkou. Světlomety ponechal tradičně samostatně namontované po stranách masky chladiče (Morris je měl již integrované do předních blatníků) a ponechal vozu rámový podvozek i když trend již směřoval k samonosné karoserii.

MG YA Saloon měl světlomety tradičně samostatně namontované po stranách masky chladiče (Morris Eight je měl již integrované do předních blatníků).

Čtyřmístný sedan MG YA měl rozvor náprav 2 515 mm a vnější rozměry 4 166 x 1 499 x 1 448 mm (délka x šířka x výška). Interiér měl vysoký standard výbavy, obvyklý u britských vozů. Sedadla, přední dělená a zadní lavicová se sklopnou opěrkou loktů, měla kožené potahy, stejně jako výplně dveří. Palubní deska (foto) s typickými osmiúhelníkovými přístroji (rychloměr, hodiny a sdružený přístroj ukazující tlak oleje, množství benzinu v nádrži a ampéry) byla obložená dřevěnou dýhou. Z ořechového dřeva byly také vnitřní rámy oken. Zadní okno bylo opatřeno stínicí roletkou. Vůz mohl mít také posuvné plechové střešní okno a vyklápěcí přední okno. V letech 1947 až 1951 bylo vyrobeno 6 131 vozů MG YA. Základní cena bez daně činila 525 £, k tomu bylo ale nutné přičíst kupní daň 146 liber.

Palubní deska s typickými osmiúhelníkovými přístroji (rychloměr a sdružený přístroj ukazující tlak oleje, množství benzinu v nádrži a ampéry) byla obložená dřevěnou dýhou.

MG YT Tourer (1948–50)

V roce 1948 byla výroba modelů řady Y-Type rozšířena o čtyřmístnou otevřenou verzi MG YT Tourer (foto). Karoserie vyráběla specializovaná firma Morris Bodies. Několik podvozků sedanů YA s motorem bylo v roce 1948 dovezeno do Švýcarska, kde na ně několik karosářských firem (např. Reinbolt & Christé) vyrobilo karoserie kabrioletu s plátěnou střechou.

V roce 1948 byla výroba modelů řady Y-Type rozšířena o čtyřmístnou otevřenou verzi MG YT Tourer. Karoserie vyráběla specializovaná firma Morris Bodies.

Motor XPAG s objemem válců 1 250 cm3 byl opět převzat z modelu MG TC, měl ale dva karburátory SU a dával maximální výkon 54 k (40 kW). Kabriolety s hmotností těsně pod tunu dosahovaly rychlost 120 km/h. Tourery MG YT se exportovaly s levostranným i pravostranným řízením, mnoho se jich ale neprodalo. Do roku 1950 to bylo jen 877 kusů.

MG YB (1952–53)

MG Car Company uvedla v roce 1952 na trh vylepšenou verzi sedanu řady Y, označenou jako YB. MG YB dostal nový brzdový systém Lockheed, menší 15palcová kola a upravenou zadní nápravu hypoidního typu. Na přední nápravě se objevil stabilizátor snižující náklon vozidla při průjezdu zatáčkou a nové tlumiče. Karoserie modelu MG YB zůstala proti YA beze změn, na přání se vůz dodával s drátovými koly a dvoubarevným řešením karoserie (foto).

Na přání se sedan MG YB dodával s drátovými koly a dvoubarevným řešením karoserie.

Do konce roku 1953 bylo v Abingdonu vyrobeno 1 301 vozů MG YB, které už vypadaly značně zastarale. Nástupcem se stal větší a modernější model MG ZA Magnette vyráběný v letech 1953 až 1956. Celkový počet vyrobených vozů řady Y skončil na čísle 8 336, přičemž nejvíce bylo modelů MG YA (6 131 kusů). Uvedená čísla je nutné brát s rezervou, neboť záznamy o výrobě řady Y byly v roce 1981 při ukončení výroby v Abingdonu ztraceny nebo zničeny.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas