Morris Six MS (1948–1954): Velký bratr

Morris Six MS (1948–1954): Velký bratr

Prvním poválečným šestiválcovým vozem britské značky Morris byl model Six série MS. Byl prodlouženou verzí čtyřválcového modelu Morris Oxford MO.

Britskou automobilku Morris Motors Limited založil v Cowley (jihovýchodní část Oxfordu) v roce 1919 William Richard Morris (1877–1963). Morrisův první vůz byl dvoumístný Morris Oxford, zvaný "Bullnose". V roce 1915 následoval větší Morris Cowley s americkým motorem Continental. V polovině dvacátých let se Morris stal největším britským výrobcem automobilů a v roce 1928 uvedl svůj první malý vůz Minor. Přestože značku Morris proslavily především malé čtyřválcové modely, už v roce 1921 vznikla malá série šestiválcových modelů Morris Oxford Silent Six a v letech 1928 a 1929 se vyráběly velké modely Six, poháněné 2,5litrovým řadovým šestiválcem. Za zásluhy o rozvoj britského průmyslu získal Morris v roce 1938 šlechtický titul První vikomt Nuffield. V roce 1943 založil Nuffield Organisation, do které patřily značky Morris, M.G. (Morris Garages), Wolseley a Riley.

Po skončení druhé světové války převzal vedení podniku Len Lord a Morris se vrátil k výrobě předválečných osobních vozů. První tři poválečné konstrukce se představily současně v říjnu 1948 na automobilové výstavě v londýnském Earl Court. Byly to malé modely Morris Minor MM, větší Morris Oxford MO a šestiválcové modely Morris Six MS. Modely Minor a Oxford navrhl legendární konstruktér Alec Issigonis (později navrhl Mini). Měly moderní polosamonosnou karoserií, nezávislé zavěšení předních kol s pérováním torzní tyčí a hydraulicky ovládané bubnové brzdy. Oba vozy si byly velmi podobné, Oxford však byl o poznání větší. Šestiválcový Morris Six MS vycházel z modelu Oxford MO, měl však delší rozvor náprav a prodlouženou kapotu, aby se tam vešel delší řadový šestiválcový motor.

Šestiválec OHC

Morris Six série MS měl pod kapotou podélně uložený, zážehový, kapalinou chlazený řadový šestiválec (foto) s ventilovým rozvodem OHC a objemem válců 2 215 cm3 (vrtání x zdvih: 73,5 x 87 mm). S karburátorem SU a kompresním poměrem 7:1 měl nejvyšší výkon 66 k (49 kW) při 4 800 otáčkách. Motor vyvinutý z leteckého motoru poháněl zadní kola přes čtyřstupňovou manuální převodovku s řadicí pákou na sloupku řízení. Vozu s pohotovostní hmotností 1 270 kg pomohl k dosažení rychlosti 133 km/h a zrychlení z 0 na 97 km/h za 22,4 s (podle testu časopisu The Motor). Spotřeba benzinu se pohybovala kolem 14 l/100 km.

Morris Six série MS měl pod kapotou řadový šestiválec s ventilovým rozvodem OHC a objemem válců 2 215 cm3.

Morris Six měl nezávislé zavěšení předních kol s dvojitými příčnými závěsy a pérováním zkrutnými tyčemi. Vzadu byla tuhá náprava odpružená podélnými poloeliptickými listovými pery. Bubnové brzdy s průměrem 254 mm byly ovládané hydraulicky systémem Lockheed. Koncem čtyřicátých let se automobilky ve Velké Británii musely potýkat s nedostatkem kvalitních materiálů. První vozy Morris Six se tak dostaly k zákazníkům až v březnu 1949 a jejich základní cena byla stanovena na 671 britských liber včetně daně.

Prodloužený Oxford

Karoserie vozu Morris Six MS (foto) vycházela z Issigonisova Oxfordu MO, měla ale svislou masku chladiče a rozvor náprav byl prodloužen o 330 mm na 2 794 mm. Délka vozu tak narostla na 4 496 mm při šířce 1 651 mm a výšce 1 600 mm. Proti Oxfortu měl Six MS více protáhlé přední blatníky a výrazně delší kapotu.

Morris Six MS byl dlouhý 4 496 mm, široký 1 651 mm a střecha sahala do výšky 1 600 mm.

Vnitřek vozu vypadal méně okázale než exteriér. Plechová palubní deska (foto) měla uprostřed pět ručkových ukazatelů, přičemž hodiny a tachometr byly kruhové a mezi nimi byly umístěny zbývající tři obdélníkové přístroje menších rozměrů. Pod přístroji byl malý panel s táhlovými ovladači. Volant velkého průměru měl tři drátová ramena a uprostřed tlačítko houkačky. Přední a zadní sedadla byla lavicového typu se společnými opěradly.

Plechová palubní deska měla uprostřed pět ručkových ukazatelů, přičemž hodiny a tachometr byly kruhové a mezi nimi byly umístěny zbývající tři obdélníkové přístroje menších rozměrů.

Změny během výroby

Brzy po zahájení výroby modelu Morris Six MS se začala projevovat nepříjemná závada v podobě vypalování výfukových ventilů způsobená tím, že se nemohly otáčet ve ventilových sedlech. Úpravou konstrukce ventilů a vodních kanálů v hlavě válců se dosáhlo nápravy. V roce 1950 byl snížen převodový poměr zadní nápravy, čímž se dosáhlo zlepšení akcelerace. Na přední nápravu byly přidány hydraulické tlumiče. Na londýnském autosalonu v roce 1953 se představila verze Deluxe s koženým čalouněním, topením a se svislými členy na náraznících.

Wolseley 6/80

Morris Six MS dostal v rámci skupiny Nuffield Organisation luxusnějšího dvojníka Wolseley 6/80 (foto). Lišil se pouze předválečnou maskou chladiče s širokým chromovaným rámem, kapotou motoru otvíranou zleva nebo zprava s panty uprostřed a nárazníky se svislými členy. Na zátce chladiče se třpytilo okřídlené písmeno W. Uvnitř měl Wolseley palubní desku z leštěného dřeva a kožená sedadla. Šestiválci dodávaly palivo dva karburátory a výkon se zvýšil na 72 koní. V letech 1948 až 1954 jich bylo vyrobeno přes 25 tisíc. Velkou oblibu si získaly u britské Metropolitní policie, která jich měla kolem tisícovky, sloužily i u Scotland Yardu.

Wolseley 6/80 se lišil od Morrise Six maskou chladiče, kapotou motoru otvíranou zleva nebo zprava s panty uprostřed a nárazníky se svislými členy.

Morris Six MS se vyráběl od října 1948 do března 1954. Po spojení automobilek Austin a Morris a vytvoření společnosti British Motor Company (BMC) v roce 1952 se Morrisy dál vyráběly pod svým jménem. Z továrny v Cowley bylo celkem vyexpedováno pouhých 12 400 vozů (Oxfordů se prodalo za stejnou dobu 160 tisíc). Nástupcem se stal modernější Morris Isis, vyráběný v letech 1955 až 1958 ve dvou sériích a poháněný řadovým šestiválcem s objemem 2,6 litru.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas