Pontiac Torpedo: Velká auta z Michiganu

Pontiac Torpedo: Velká auta z Michiganu

Automobily Torpedo vyráběl Pontiac, divize koncernu GM, v letech 1940 až 1948 s přestávkou válečných let 1942 až 1945. Poháněly je řadové šestiválce nebo osmiválce.

Autosalon v New Yorku, konaný v roce 1926, byl místem premiéry nové automobilové značky koncernu General Motors. Auta s hlavou indiána ve znaku (Pontiac byl náčelník indiánského kmene Ottawů a také město v Michiganu, kde se pontiaky vyráběly) měla zaplnit mezeru mezi nejdražším Chevroletem a nejlevnějším Buickem. Záměr se podařil a už v roce 1928 se šestiválcových vozů Pontiac, postavených na koncernové platformě A, prodalo s cenou pod tisíc dolarů přes 200 tisíc. Ve třicátých letech byly pontiaky nejlevnější americké vozy poháněné řadovými osmiválci. V roce 1937 přešel Pontiac na platformu GM B, sdílenou s vozy Oldsmobile, La Salle a menšími Buicky.

Šestiválcové a osmiválcové modely Pontiac se před druhou světovou válkou nabízely se třemi typy karoserií. Karoserie A sdílely s Chevroletem, karoserie B s modely Oldsmobile a Buick a karoserie typu C s velkými modely Oldsmobile a Buick a malými Cadillacy. Nejluxusnější vozy Pontiac s karoserií typu C dostaly v roce 1940 název Torpedo a v roce 1941 se jméno Torpedo objevilo u všech třech samostatných řad vozů Pontiac. Základní model se jmenoval DeLuxe Torpedo, střední úroveň měl Streamline Torpedo a na vrchol se zařadily modely Custom Torpedo. Všechny modely Torpedo se v roce 1941 dodávaly s šestiválcovými a osmiválcovými motory. Od roku 1942 až do roku 1948 se jako Torpedo označovaly všechny základní modely pontiaků. V roce 1949 zmizelo Torpedo ze scény, když bylo nahrazeno typem Pontiac Chieftain.

Modely 1940 a 1941

V modelovém roce 1940 nabízel Pontiac modely postavené na všech třech platformách GM. Platformu C sdílel Pontiac Torpedo s modely Cadillac série 62, Buick Roadmaster, Buick Super a Oldsmobile série 90. Design vozů nesl rukopis Harleye Earla (1893–1969), šéfa designu General Motors. Čtyřdveřový pětimístný Pontiac Torpedo Touring Sedan (foto) měl rozvor náprav 3 099 mm (122 palců) a jeho délka překračovala 5 metrů o 290 mm. Na šířku měřil 1 892 mm a na výšku 1 651 mm. Stejné rozměry mělo i dvoudveřové čtyřmístné Sport Coupé. Dělená přední náprava měla pérování vinutými pružinami, tuhá zadní náprava byla odpružena podélnými listovými péry.

Maska chladiče byla rozdělena na dvě části středovou svislou lištou a světlomety byly zapuštěné do prostoru mezi kapotou a blatníky.

Torpedo ročníku 1940 mělo proti ostatním pontiakům větší okna a větrací okénka ve všech dveřích. Typickým stylistickým prvkem byl široký ozdobný pás na kapotě a stylizovaná hlava indiána. Maska chladiče byla rozdělena na dvě části středovou svislou lištou a světlomety byly zapuštěné do prostoru mezi kapotou a blatníky. Mezi předním a zadním blatníkem zůstával náznak prahových stupaček a dveře měly skryté závěsy. Pohon zadních kol obstarával řadový osmiválec s postranními ventily (rozvod SV) a objemem 4,1 litru. Se spádovým karburátorem Carter a kompresním poměrem 6,5:1 měl největší výkon 95 k (70 kW). Vůz s hmotností 1610 kg s ním dosahoval rychlost 120 km/h a v průměru spotřeboval 17 litrů benzinu na 100 km. Za příplatek mohl být vůz vybaven topením, zapalovačem cigaret, rádiem se šesti elektronkami, elektrickými hodinami a osvětlením kufru.

V modelovém roce 1941 dostaly všechny tři modelové řady na platformách GM A, B a C název Torpedo. Základní Deluxe Torpedo na platformě A (foto) mělo rozvor 3 023 mm (119 palců), střední úroveň mělo Streamliner Torpedo (B) s rozvorem 3 099 mm (122 palců) a stejný rozvor mělo i nejdražší Custom Torpedo (C). Všechny modely se nabízely s šestiválcovými (objem 3,9 litru) a osmiválcovými (4,1 litru) řadovými motory.

Kabriolet Pontiac DeLuxe Torpedo Six z roku 1941 měl rozvor náprav 3 023 mm (119 palců).

Pontiac Deluxe Torpedo měl stupňovitou záď, širokou masku chladiče s vodorovnými lištami a zabudovanými parkovacími světly. Světlomety už byly zcela zapuštěny do širších předních blatníků. Kapota byla vyzdobena pěti úzkými lištami a přední i zadní blatníky měly na bocích tři úzké lišty. Šestiválcové modely (série 25) měly na kapotě číslici 6 a osmiválce (série 27) číslo 8. Na výběr bylo pět druhů karoserie: Business Coupe, Sedan Coupe, dvoudveřový Sedan, čtyřdveřový Sedan a kabriolet s elektricky ovládanou plátěnou střechou.

Streamliner Torpedo měl elegantní splývavou záď (fastback), plynule se svažující od předního okna až k zadnímu nárazníku. Přední maska byla totožná s typem Deluxe Torpedo a stejná byla i nabídka motorů. Sérii 26 poháněly šestiválce a sérii 28 osmiválce. Série Super Streamliner Torpedo měla dvoutónové čalounění z vlněné látky, gumové koberce, elektrické hodiny a sedadla s opěrkami loktů.  Zákazníci mohli volit mezi dvoudveřovým Sedanem Coupe a čtyřdveřovým Sedanem.

Sedany a kupé Custom Torpedo měly stupňovitou záď (notchback). Firmy Hercules a Ionia stavěly osmimístná pětidveřová kombi s dřevěnými boky. K pohonu zadních kol bylo opět možné volit řadový šestiválec (série 24) nebo řadový osmiválec (série 29). Kombi ve verzi Standard mělo čalounění imitací kůže, zatímco provedení Deluxe mělo sedadla z pravé kůže.

Modely 1942

Ve zkráceném modelovém roce 1942 nabízel Pontiac modely Torpedo se stupňovitou zádí, postavené na platformě A a modely Streamliner se splývavou zádí využívající platformu B. Nová maska chladiče měla uprostřed pět širokých vodorovných lišt a po stranách parkovací světla a pod nimi devět svislých otvorů. Novinkou bylo dvoudveřové Torpedo Sedan Coupe (foto) se splývavou zádí. Na konci roku 1941, kdy USA vstoupily do války, dostalo Torpedo válečnou „zatemňovací“ výbavu, kdy všechny chromované díly byly natřeny šedou barvou.

Novinkou roku 1942 bylo dvoudveřové Torpedo Sedan Coupe se splývavou zádí.

Modely 1946 až 1948

Po ukončení druhé světové války se Pontiac vrátil k výrobě cestovních automobilů. Modely ročníku 1946 se podobaly předválečným modelům, měly ale modernější masku chladiče (foto) s šesti vodorovnými lištami, z nichž dolní čtyři byly protaženy až pod světlomety. Osmiválcovou verzi poháněl motor s objemem 4 078 cm3 a výkonem 104 k (76,5 kW). Sedanu s hmotností 1 625 kg dokázal udělit rychlost 128 km/h. Řadový šestiválec měl objem 3 926 cm3, výkon 91 k (67 kW), takže sedan s tímto motorem dosáhl rychlost jen 122 km/h.

Maska chladiče měla šest vodorovných lišt, z nichž dolní čtyři byly protaženy až pod světlomety.

Sedany a kupé Pontiac Torpedo ročníku 1946 měly rozvor náprav 3 023 mm a vnější rozměry 5 194 x 1 925 x 1 676 mm (délka x šířka x výška), takže jednoznačně patřily do kategorie velkých (full-size) amerických vozů. V roce 1947 dostala Torpeda novou ozdobu "Chief Pontiac" na kapotu a zmenšil se počet vodorovných lišt v masce chladiče. Přikoupit se dalo rádio s osmi elektronkami. Ještě více se změnila maska chladiče v roce 1948, který byl pro Pontiac Torpedo poslední. Zmizely také trojice úzkých lišt na blatnících, zůstala jen jedna široká lišta na předních blatnících. Na přání se montovala automatická převodovka Hydramatic. Základní cena Torpeda byla 1 500 $.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas